Així s’anomena l’activitat pràctica portada a l’aula per al curs de 2n ESO  d’optativa d’alemany. Es tracta del pilotatge d’un projecte que implica l’àrea de tecnologia amb la de llengües estrangeres.

Screen Shot 01-26-18 at 06.34 PM

La idea central consta en la combinació de les habilitats adquirides en l’ús del llenguatge de programació “Scratch” i, concretament, en la capacitat de realitzar petites històries interactives amb continguts de competències comunicatives escrites i orals en llengua alemanya. Donat que l’Scratch és unllenguatge operatiu intuïtiu, que utilitza operadors lògics expressat en llenguatge natural i que està present en diferents idiomes, esdevé una eina en la qual poden convergir alhora el caràcter computacional-lògic i el significatiu-sintàctic del llenguatge.

Screen Shot 01-26-18 at 08.00 PM 001

L’activitat, pensada com a projecte per al 2n trimestre, preveu 3 fases.

  1. Presa de contacte amb el llenguatge Scratch amb l’interfaç en alemany, comparant els operadors lingüisticològics en diferents idiomes. Activitat realitzada en grups taules de 4/5 alumnes.
  2. Elaboració d’una història interactiva, amb opcions de respostes múltiples, en alemany. Activitat realitzada en grup reduïts de 2/3.
  3. Autoavaluació i coavaluació de les diferents propostes i feedback sobre els continguts apresos i l’eficàcia de l’activitat.

Tota l’activitat es comparteix de forma cooperativa i col·laborativa en un mur virtual amb l’eina Padlet, on són accessibles els tutorials, els continguts i el material de suport, on  es poden veure els progressos i comparar els resultats de les diferents propostes.

Screen Shot 01-26-18 at 08.57 PM

Aquesta activitat resulta positiva perquè activa directament el caràcter constructiu de l’aprenentatge, posant a la pràctica elements i habilitats ja adquirits prèviament, que es fan eines per al desenvolupament i consolidació de nous continguts. La creativitat en el plantejament de les històries interactives, l’ús de llenguatges diferents, la integració de competències digitals amb la pràctica de les TICs juntament amb el treball cooperatiu impliquen una participació activa i productiva de tots els alumnes, incloent elements participatius per l’atenció a la diversitat.

Deixo aquí l’enllaç a l’activitat per a més detalls.

https://docs.google.com/presentation/d/1BP_pyoRvq5TFCFae1u78P-Rb9HRZh-NicQNz0RjMdNs/edit?usp=sharing

L’aspecte més delicat i amb marges de millora està relacionat amb la formació i gestió del grups, la seqüència d’alguna  pauta que tingui més amb compte les diferents “velocitats” dels components i grups. Un altre element important és la fase d’avaluació amb la millora de les rúbriques proposades que incloguin ítems més fàcils d’entendre i més diferenciats.