Seguint els diversos materials, els enllaços a eines noves i propostes innovadores i realitzant les tasques i les reflexions previstes, he ampliat segurament el meus horitzons respecte a les competències digitals i, sobretot, en relació al seu caràcter integrat en la metodologia i en el procés d’aprenentatge. He consolidat així el que ja estava experimentant, és a dir, el replantejament de les activitats amb les tecnologies com a element projectual i estructural i no com a unes eines afegides als continguts tradicionals per donar-los una “mà de pintura” innovadora.

Un dels aspectes que més m’ha interessat i que portaré aviat a classe, és la creació de l’entorn personal d’aprenentatge digital, amb l’ús de portfolis en substitució del clàssic concepte de dossier. Crear un espai on l’alumne vagi alimentant els seu progressos cognoscitius en un sentit transversal i obert a la reflexió, crec que és un dels passos fonamentals per a normalitzar la competència digital i també la seva avaluació.

Un altre aspecte a destacar és precisament com, aprofundint el significat propi de competència com a habilitat de dur a terme els coneixements, concretitzant-los en un projecte i un producte final i, al mateix temps, amb la capacitat d’avaluar-los en l’aplicació de les taxonomies, he après millor a programar activitats, a pensar com he d’actuar metodològicament dins de l’aula. Diguem que he començat a “passar el cotó fluix” sobre el que ja havia fet i així filtrar-ne els aspectes positius i els que necessiten canvis i millores.

Com aspecte pendent em queda la utilització a classe de les xarxes socials, potser perquè cobreixen un àmbit molt més ampli que la relació alumne-professor-institut i que inclou l’entorn personal i social dels subjectes que en formen part d’una manera més íntima i sovint reservada. Per la mateixa raó és una fita interessant per trencar barreres, per obrir el procés d’aprenentatge més directament a continguts de la vida mateixa.

El fet mateix de qüestionar-se i reflexionar sobre el que fem aportant noves perspectives, justifica la utilitat d’aquest curs i, més concretament, li dona un valor significatiu amb la realització del dossier professional.