1. Seleccioneu quins aspectes s’han treballat durant la formació. 

 

Els aspectes de la rúbrica que s’han treballat durant la formació són els següents: 

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M0. Prepareu-vos per treballar Pràctiques de lideratge i governança EDC: diagnosi
EDC: disseny
EDC: implementació
EDC: avaluació
Comissió digital
Regulació de l’ús dels dispositius digitals
Formació

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M2. Selecció i creació de continguts digitals Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge Creació de material documental
Creació de material audiovisual
Creació de material de pensament computacional
Gestió de cursos EVA per part del professorat
Utilització didàctica de recursos digitals
Ús de dispositius
Replantejament metodològics

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M5. L’empoderament de l’alumnat amb eines digitals Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge Inclusió i personalització
Situacions d’aprenentatge

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M4 L’avaluació i la retroacció mitjançant tecnologia digital Pràctiques d’avaluació Avaluació inicial
Avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments
Avaluació formativa: metacognició
Retroalimentació
Avaluació sumativa (qualificació)
Anàlisi de dades

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M6 Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat Contingut i currículums Competència digital de l’alumnat: seqüenciació
Competència digital de l’alumnat: programació
Competència digital de l’alumnat: seguiment i avaluació

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M1. Compromís professional Col·laboració i xarxa Acolliment
Ús compartit d’informació
Col·laboració
Comunicació
Xarxa

 

MÒDUL ÀREA ASPECTES
M1. Compromís professional Infraestructura i seguretat Seguretat
Protecció de dades
Drets d’autoria

 

  1. Demaneu a l’ED si us poden facilitar els resultats d’aquesta rúbrica ja que tenir accés a l’informe de valoració us pot ser útil per analitzar la situació actual del vostre centre. En cas que no hi pogueu accedir, podeu fer una valoració aproximada del grau de digitalització del vostre centre atenent els aspectes treballats durant la formació. Per fer-ho, haureu de fer-vos una còpia de la rúbrica.

 

No s’ha pogut accedir a la valoració de l’ED. No obstant això, es realitza un anàlisi de la situació actual de l’Institut Escola del Treball aproximada a partir de la rúbrica Com que es tracta d’un centre de grans dimensions, l’anàlisi es realitza a partir d’una observació dels docents d’un departament (que es podria considerar una mostra representativa). 

Es pot accedir a aquest anàlisi o valoració a través d’aquest enllaç:  https://docs.google.com/spreadsheets/d/1in1pnS6ye-wyiQ_Up-pkDQNPC8XXDSw34zgSSF_DLYY/edit?usp=sharing

Font: adaptació a partir de la rúbrica.

  1. Trieu com a mínim dos aspectes a millorar. 

Alguns dels aspectes a millorar segons l’anàlisi realitzat mitjançant la rúbrica són els següents: 

 

Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge

  • Creació de material documental. Més de la meitat dels docents són competents per crear materials digitals bàsics per a l’alumnat i en creen: documents i presentacions. No obstant, encara és fa molt d’ús de llibres de text en format físic. A nivell personal, penso que podria compartir amb altres docents el material elaborat per mi que altres docents també compartiren les seves elaboracions per tenir un banc de recursos elaborats i així promoure la creació de material documental digital. 

 

  • Creació de material audiovisual. Més de la meitat dels docents són competents per crear materials digitals audiovisuals per a l’alumnat i en creen: àudio i vídeo, fent-ne l’edició bàsica, però no ho fan servir a les seves classes. Penso que una aportació que podria realitzar per contribuir a millorar aquest aspecte és presentar a altres docents eines que conegui per elaborar material audiovisual. 

 

  • Gestió de cursos EVA per part del professorat. Més de la meitat dels docents són competents per gestionar cursos en l’entorn virtual d’aprenentatge (EVA) del centres i en gestionen. No obstant, la gestió que es realitza en la majoria de casos és´molt bàsica ja que solament s’utilitza per distribuir informació en formats bàsics (PDF, Word). Per exemple, no es té la voluntat (en quasi tots els casos) de presentar el contingut de manera atractiva per l’alumnat.  Amb l’objectiu de millorar aquest aspecte, penso que podria formar-me en l’entorn Moodle i així intentar aprofitar al màxim les potencialitats que ofereix. A més, en cas de compartir codocència amb altres docents tractar d’explicar-los com millorar els seus Moodle i facilitar-los alguns aspectes que no coneguin. 

 

  • Replantejament metodològics. L’ús de la tecnologia digital que ha permès un replantejament dels rols (de docents i alumnat) i de les metodologies utilitzades es troba en procés en la majoria de cursos i nivells. A nivell personal, penso que podria tractar d’incorporar diverses metodologies i una vegada implementades, compartir amb la resta de companys i companyes els resultats. 

 

Pràctiques d’avaluació

  • Avaluació inicial. La utilització d’eines digitals en l’avaluació inicial és molt residual ja que en els casos en els quals es realitza es fa ús del format paper. A nivell personal, per tal de contribuir a millorar aquest aspecte penso que m’hauria d’obligar a mi mateix a incorporar al menys una eina digital per fer l’avaluació inicial.

 

  • Avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments. La majoria dels docents diferencia avaluació formativa i qualificació i usa instruments amb caràcter formatiu i eines digitals per poder emfatitzar l’ús formatiu de l’avaluació (coavaluació i autoavaluació), però el seu ús encara no està generalitzat. A nivell personal, per tal de contribuir a millorar aquest aspecte penso que m’hauria d’obligar a mi mateix a incorporar un mínim de 1 activitat de coavaluació i autoavaluació amb eines digitals per cada mòdul professional eines digitals per poder emfatitzar l’ús formatiu de l’avaluació (coavaluació i autoavaluació) i després compartir amb la resta de companys i companyes els resultats. 

 

  • Avaluació formativa: metacognició. Només pocs docents promouen activitats de metacognició per promoure la reflexió sobre l’aprenentatge entre l’alumnat a través d’instruments digitals: carpetes d’aprenentatge digitals, tiquets de sortida digitals… de manera habitual. A nivell personal, per tal de contribuir a millorar aquest aspecte penso que m’hauria d’obligar a mi mateix a incorporar un mínim de 1 activitat de metacognició amb eines digitals per cada mòdul professional que imparteixo i després compartir amb la resta de companys i companyes els resultats. 

 

  • Retroalimentació. La majoria de docents utilitza un entorn virtual d’aprenentatge per donar retroalimentació a l’alumnat, però el comentari sembla tenir menys importància que la qualificació. Per tal de contribuir a millorar aquest aspecte penso que podria incorporar a cada activitat que realitzo una mena de rúbrica digital per tal que l’alumnat pugui rebre una retroacció. 

 

  1. Contextualitzeu la situació del vostre centre i justifiqueu la tria que heu fet atenent el resultats de la rúbrica. Perquè creieu que és possible i convenient millorar el seu grau de digitalització?

L’anàlisi realitzat sobre la l’ED de l’Institut Escola del Treball demostra que millorar el grau de digitalització no solament és possible, sinó també altament convenient per adaptar-nos a les exigències actuals del món educatiu i professional. Mostra d’això és que cap àrea de la rúbrica se situa en un grau de digitalització alt.  

En aquest cas, he escollit millorar les dues àrees: Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge i Pràctiques d’avaluació perquè tot i que les altres àrees també plantegen cert marge de millora, trobo que la resta d’àrees al centre plantegen un marge de millora menor i, a més, la resta d’àrees no tenen tants aspectes com si que tenen les dues arees escollides per millorar. Per tant, trobo que la contribució a la digitalització del centre que fan les dues àrees escollides és major que la de la resta i si s’aconsegueix millorar-les, s’aconseguirà incrementar el nivell de digitalització del centre.

En el següent apartat, desenvolupo les raons i accions concretes que podrien contribuir a aquesta millora en els diferents aspectes esmentats.

  1. A partir de la informació facilitada als llibres de continguts i de l’aprenentatge que heu fet, de les intervencions dels companys i de la vostra pròpia feina, heu de fer propostes concretes de millora dels aspectes que heu triat.

Pel que fa a la creació de material documental, tot i que molts docents ja elaboren materials digitals bàsics, la dependència dels llibres físics limita l’adopció de continguts personalitzats i dinàmics. La proposta seria crear un banc de recursos digitals col·laboratiu, on el professorat pugui compartir materials elaborats, fomentant la col·laboració i la reutilització de continguts. El benefici d’aquesta proposta suposa facilitar materials adaptats a les necessitats específiques dels alumnes, actualitzables en temps real i enriquits amb elements interactius.

Pel que fa a la creació de material audiovisual, tot i que existeixen competències tècniques per elaborar vídeos i àudios, aquests recursos no s’integren a les classes, proposaria elaborar micro vídeos explicatius que sintetitzin eines clau i com usar-les  en diferents mòduls professionals, utilitzant eines d’edició accessibles com Canva, CapCut o Screencast-O-Matic. El principal benefici es que d’aquesta manera els i les docents poden trobar de forma ràpida eines que els ajudi a elaborar material d’aquest tipus.

Pel que fa a la gestió de cursos EVA, l’ús d’entorns virtuals com Moodle encara és bàsic i poc atractiu per a l’alumnat. Per tant, proposo donar l’oportunitat als docents del centre de formar-se en l’ús avançat de Moodle i així incloure activitats interactives, com qüestionaris gamificats, fòrums actius o recursos multimèdia o en el seu defecte, que el departament/coordinació digital del centre ofereixi suport als i les docents en aquesta línia. El principal benefici és incrementar l’atractiu dels cursos digitals, promovent una experiència d’aprenentatge més immersiva i motivadora.

Pel que fa al replantejament metodològic, l’adopció de noves metodologies basades en tecnologia està en procés al centre, però encara es pot incrementar. Una proposta és experimentar amb metodologies com l’aprenentatge basat en projectes (ABP), la classe invertida o l’ús de simulacions digitals i a més, compartir resultats amb els companys per fomentar la transferència de bones pràctiques. El principal benefici d’això és millorar la implicació de l’alumnat i fomentar un aprenentatge més pràctic i significatiu.

Pel que fa a l’avaluació inicial, és principalment en paper, cosa que limita l’eficiència i l’accessibilitat. Per tant, la proposta és incorporar eines digitals com Google Forms, Kahoot o Socrative per realitzar les avaluacions inicials. Amb l’objectiu d’agilitzar la recopilació i anàlisi de dades, personalitzant l’ensenyament des del primer moment.

Pel que fa a l’avaluació formativa: coavaluació i autoavaluació, tot i que alguns docents ja utilitzen eines digitals, el seu ús no està generalitzat. Per això, la proposta és dissenyar activitats de coavaluació i autoavaluació utilitzant plataformes com Padlet, Mentimeter o Microsoft Forms, amb rúbriques clares. El benefici d’això és poder fomentar la reflexió crítica de l’alumnat sobre el seu procés d’aprenentatge i el dels companys.

Pel que fa a l’avaluació formativa: metacognició, les activitats de metacognició digitals són molt escasses. La proposta és introduir eines com portafolis digitals (Google Sites, Seesaw) per fomentar la reflexió sobre el que s’ha après. El benefici que s’obtindria és millorar la capacitat de l’alumnat per prendre consciència del seu aprenentatge i establir metes personals.

Pel que fa a la retroalimentació, sovint es redueix a la qualificació, limitant el potencial de millora de l’alumnat. Per això la proposta és utilitzar rúbriques digitals (a Moodle, Google Classroom o rúbriques visuals) per a cada activitat i donar comentaris específics i constructius. Així mateix, el benefici que s’obté és fer que l’alumnat entengui millor els seus punts forts i febles, promovent una millora contínua.

En definitiva, la millora de l’ED de l’Institut Escola del Treball de Barcelona no només facilita la tasca del professorat, sinó que transforma l’aprenentatge en un procés més interactiu, accessible i personalitzat. Col·laborant entre docents i compartint experiències i recursos, podem contribuir a convertir l’Institut Escola del Treball en un referent de digitalització educativa i qualitat pedagògica.