Projecte. Tasca 1. Reflexió al dossier
- Creieu que heu adquirit més aspectes en la competència digital a nivell instrumental i/o metodològic? Quins? Com penseu que es reflectirà en la vostra pràctica docent? Quins punts destacaríeu? Quins aspectes creieu que us queden pendents per a un futur? Creieu que el Dossier professional us ha estat d’utilitat?
La presència de les noves tecnologies a les aules ja no té marxa enrere. Si pensem en fa uns anys, els mitjans digitals eren restringits unes hores setmanals a la mainada per tal d’evitar addicció. Avui en dia aquesta restricció és gairebé impossible, ja la convivència amb aquests utensilis digitals és ben be momentània. Només cal fer un resum històric, el telèfon va tardar uns 70 anys a arribar a 50 milions d’usuaris; en canvi, Internet ho va aconseguir solament en 4 anys. Aquest fet, és un dels petits exemples en què l’era digital ha afectat el nostre dia a dia. Per aquest motiu, la tasca dels educadors és no quedar endarrere, i anar al compàs del que està en l’actualitat, si fa falta llençar-nos a la piscina i arriscar-nos, ho hem de fer, ja que no em de permetre que les nostres classes quedin obsoletes, avorrides i els nostres alumnes perdin les ganes d’aprendre. És important que ells aprenguin aprenent, tot i la redundància, no hem de deixar de banda que la nostra tasca és educar-los i formar-los com a persones.
Amb aquest curs de Competència Digital Docent: curs bàsic, he pogut aprendre diverses eines a nivell instrumental i metodològic. També he pogut comprovar l’ús d’algunes d’aquestes, i d’altres encara em queden pendents, però el favorable és que sé quines són, on trobar-les, per què s’utilitzen, etc. Dintre de les que he utilitzat, em quedaria amb les mes properes a la meva tasca docent com per exemple començant per la plataforma Odissea, un entorn virtual de formació per a professionals de l’educació, molt relacionat i proper a la plataforma Moodle, que he pogut utilitzar com a docent. Seguint en la mateixa línia, m’agradaria destacar les plataformes per compartir informació, anotacions, anàlisis, reflexions, gràfiques, etc. elaborats per l’estudiant amb la tutoria del docent on s’evidencia l’evolució, el progrés i el grau de compliment amb els objectius plantejats en cada lliurament, com també reflecteixen les estratègies de cada estudiant per a la indagació, el pensament reflexiu, el rigor i l’anàlisi. Aquestes plataformes poden ser com Dropbox o Google Drive més encarat com un servei d’allotjament d’arxius, o el dossier d’aprenentatge que és el lloc on queden reflectits i aplicats els coneixements que s’han anat assolint. D’altres instruments també útils i que he utilitzat o espero utilitzar són per exemple els programes com Youtube amb una conta pròpia, el Prezi per a presentacions, el Powtoon per crear vídeos, els codis QR, els programes de gamificació com el Kahoot, o altres recursos digitals de consulta d’informació com Recursos Xtec.
La tecnologia encara té molt camí per endavant per transformar a fons els processos educatius. Es tracta de transformar el paper del professor a l’aula, el qual ha d’abandonar el seu rol de líder i font de coneixement per convertir-se simplement en un acompanyant que fomenti l’autonomia, la creativitat i l’interès dels alumnes en la matèria. El professor ha de deixar de ser el centre de l’aula per convertir l’alumne en l’epicentre del mètode educatiu.
Per últim, comentar que l’aportació del dossier professional ha estat útil en quant a aprendre el seu ús, constatar el seu format, valorar la dificultat d’utilització, etc. Però a actualment faria modificacions en el contingut per que fos més productiu en impartir l’assignatura d’educació física.
Deixa un comentari