PRIMERA PART

Faig una doble proposta a rel d’activitats que s’han proposat a l’aula.  No he pogut implementar activitats noves degut a que els alumnes fa unes setmanes que estan d’avaluacions i les classes com a tals s’han acabat,així que recupero propostes fetes i faig una reflexió al voltant d’elles. Les dues estan contextualitzades en el grup d’alumnes de 1r TES i 1r ID que fan FOL.

SEGONA PART: Reflexió per al disseny de l’activitat

La situació d’ensenyament-aprenentatge que he seleccionat  són dues activitats: la primera seria una activitat de cloenda de mòdul on se li demana als alumnes que reconeguin vocabulari propi del mòdul de FOl que s’ha treballat. I la segona, que es  va proposar el 8 de març,  seria treballar el concepte de desigualtat laboral aprofitant la data que coincidia amb la classe de FOL. En aquest cas parlaríem del concepte de “Bretxa Salarial”

Les competències digitals que he seleccionat són:

DIMENSIÓ: Instruments i aplicacions. 

  • Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia

DIMENSIÓ: Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge

  • Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals. 
  • Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals

El coneixements digitals que entren en joc són:

  • Eines d’edició de documents de text i presentacions multimèdia
  • Identitat digital: visibilitat,  gestió de la privacitat pública i aliena.
  • Fonts d’informació digital: selecció i valoració i tractament de la informació que es troba.
  • Construcció de coneixement: tècniques i instruments per a l’elaboració d’un text

El desenvolupament de les activitats va consistir en la primera tasca, en la de la recollida de vocabulari de FOL, demanar que els alumnes facin servir diferents formes de presentació per a l’exposició del vocabulari: alguns/es han fet un passa paraula fent servir o bé genially o bé educaplay, altres han fet un pòster digital, altres un visualthinking que han penjat al dossier digital, i altres han aprofitat del portafolis digital i han fet una pestanya de VOCABULARI en què han afegit un petit diccionari amb una possibilitat de l’eina “desplegable”. que oferix el portfoli. Alguns han aprofitat i han trobat les definicions a la xarxa, però d’altres han fet una definició pròpia. Així que calia sobretot ser competents en la part de presentació multimèdia. En la segona tasca que presento, calia sobretot saber destriar la informació per a l’elaboració del text. A més de saber editar textos en word. També cali saber com referenciar la bibliografia a nivell digital.

Per dur a terme aquestes tasques, a nivell tècnic, es necessiten una sèrie d’eines digials la selecció de la qual la feia el mateix alumne/a en l’activitat de recollida de vocabulari. Tots s’han donat d’alta al genially, i tots han creat el seu dossier digital, amb el que l’activitat que se’ls hi demanava, no tenia més dificultat en la forma sinó més en la tria del contingut (paraules i definició, que també era lliure). Si hi ha alguns alumnes que han fet servir educaplay, i per tant s’han donat d’alta en aquesta plataforma que des del mòdul no s’ha explicat. Normalment, ells i elles fan les activitats només visibles per a les persones que tenen l’extensió del compte de l’institut. Per això el portafolis només pot ser corregits per mi. Els que han fet servir Educaplay o genially, sí ho han fet públic per a tothom que tingués l’enllaç.

En la segona tasca, si bé no hi havia una selecció d’eines, ja que es el producte era una reflexió per escrit penjada al moodle del mòdul de FOL, també hi havia una selecció pròpia de les pàgines web en què han basat la seva reflexió per fer el text final. El que sí que es va fer és una proposta d’interrogants que podien orientar a l’hora de cercar la informació. 

No he pogut recollir les evidències perquè quan es va demanar aquesta activitat al curs B1 Digital, ja vaig comentar que havia acabat les classes i que estava en plena avaluació. Aquestes activitats presentades han estat recollides, una del març, i altre de principi de maig. Deixo constància en aquest dossier de la producció de l’alumna que ja en l’activitat anterior em va donar permís, i de les alumnes que ho han fet en educaplay i que en el seu moment també em van donar permís (és la classe que surt en una activitat anterior). 

Ruleta de Palabras: PASAPALABRA FOL (Otros – Grado Superior – uf 1 – fol) (educaplay.com)

https://view.genial.ly/645ba92304af1d0019fc0531/interactive-image-pasapalabra-fol

La meva reflexió final sobre:

  1. L’activitat de recollida del vocabulari de FOL: la valoració és molt positiva, ha estat un exercici de flexibilització i cada alumne ha triat la manera que més escau a les seves competències acadèmiques (n’hi ha que són més visuals, altres més analítics, etc…)  
  2. L’activitat de creació del text: hi ha hagut un “copiar i enganxar” per part de la majoria de l’alumnat. Igualment, han trobat moltes pàgines similars, ja que l’únic cercador que han fet servir és Google. 

De fet he volgut posar aquests dos exemples com a pràctica final d’aquest curs perquè aquests ha estat una mica la meva reflexió de l’any acadèmic. Tot el que ha estat cercar a la xarxa, s’ha convertit en res productiu, ni original. En canvi, el que ha implicat disseny, sí ha resultat d’una reflexió pròpia. El que és presentació ho tenen per la mà, però el que és composició de textos, els hi costa molt. Ha passat també en el portafoli digital que he demanat al llarg del curs, on he hagut de posar un mínim de línies per escrit en la part de coneixements previs o de reflexió de l’aprenentatge.