Aquesta activitat està programada dintre de l’unitat formativa 3 (UF3) del mòdul professional d’instal·lacions bàsiques MP08 del cicle formatiu de grau mig de Telecomunicacions.

 

1.- Objecte de l’activitat.

L’objecte de l’activitat és que l’alumne aprengui a interpretar el capítol del Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió (REBT) a l’apartat referent a la instrucció tècnica sobre les instal.lacions en locals comercials. La instrucció ITC-BT-28 com a referència del marc legal aplicable en instal.lacions que trovaran en el seu futur laboral.

 

2.- Temporalització.

L’activitat es realitza dintre del segon semestre dintre de la programació de la UF3, consta d’un total de 7 hrs distribuïdes en quatre sessions.

 

3.- Justificació de l’activitat

3.1. – Introducció

Desde d’el punt de vista de la taxonomia de Bloom aquesta activitat permet a l’alumne treballar els dos primers nivells: recordar i comprendre la terminologia i els conceptes que formen la normativa. Per tant els resultats d’aprenentatge que tenim son:

  • Conèixer els conceptes, termes i principis del reglament.
  • Ser capaços d’explicar, interpretar, resumir i comparar conceptes i termes del reglament.

Com estratègia principal per fer l’activitat més inclusiva i adaptada al col·lectiu d’alumnes i en línia amb les recomencios de la DUA, s’opta per la modalitat de treball en equips i per presentacions informals dels treballs amb una visió constructiva del coneixement. On l’avaluació dels coneixements es realitzarà mitjançant el joc.

3.2. – Resultat d’aprenentatge de l’activitat, criteri d’avaluació i continguts del curriculum:

Aquesta activitat està inclosa dintre de la programació del mòdul del RA1: Munta la instal·lació elèctrica d’un petit local, aplicant la normativa i justificant cada element en el conjunt.

Tant els criteris d’avaluació com els continuguts fan referència al punt 1.9 del curriculum del mòdul: 1.9 REBT aplicat a les instal·lacions de locals.

 

4.- Competències que es treballen a l’activitat.

4.1.- Competències bàsiques i transversals.

En aquesta activitat els alumnes treballaran les següents competències bàsiques en diferents dimensions:

  • Competència lingüística: comprensió lectora, expressió escrita i comunicació oral.
  • Competència cientificotecnològica: objectes i sistemes tecnològics de la vida cotidiana.
  • Competència personal i social: treball en equip, col.laboració, participació, aprendre a aprendre.
  • Competència digital: tractament de la informació, instruments i aplicacions.

4.2.- Competències professionals, personals i socials

En aquesta activitat treballem les següents competències contemplades al curriculum del mòdul professional.

  1. b) Configurar i calcular instal·lacions de telecomunicacions, audiovisuals, domòtiques i elèctriques d’interior, determinant-ne l’emplaçament i les característiques dels elements que les constitueixen, respectant-ne les especificacions i les prescripcions reglamentàries.
  2. l) Elaborar la documentació tècnica i administrativa de la instal·lació o equip, d’acord amb la reglamentació i la normativa vigent, i amb els requeriments del client.

Pots consultar el text complert del curriculum a:

https://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/professionals/fp/titolsloe/electr/

 

5.- Descripció de l’activitat.

L’activitat consta dels següents apartats:

5.1.- Realitzar una presentació sobre el reglament. (2 sessions)

La tasca es realitza en grups de tres alumnes i mitjançant informació de internet i l’ajut del guió de pràctiques publicat al Classroom del mòdul realitzaran una presentació de màxim 15 pàgines sobre el reglament, mitjançant les eines IT que utilitzem a l’aula Canva o Genially amb el guió disponible a l’enunciat i aportant documents gràfics del elements descrits al reglament.

5.2.- Exposició a l’aula dels treballs realitzats. (1 sessió)

Cada grup de treball realitzarà una exposició a la resta de companys d’un dels apartats de la presentació per comentar els aspectes més rellevants del reglament.

5.3.- Qüestionari d’autoavaluació (½ sessió)

 Mitjançant l’eina Kahoot es realitzarà una activitat d’autoavaluació amb una col·lecció de preguntes sobre els aspectes tractats a les exposicions.

El qüestionari consta de 15 preguntes amb un temps de 30 segons per respondre.

6.- Material disponible per l’activitat

  • Disposeu del guió per la presentació en l’annex
  • Al Classroom del mòdul disposeu del material tècnic del reglament i la guia d’aplicació i un resum de la normativa.
  • Al Clasroom del mòdul disposeu de l’enllaç a la Videoteca sobre l’aplicació del reglament (son 9 videos d’una duració de 2-4 minuts cadascun)

7.- Conclusions de l’activitat. Analitzar i reflexionar sobre la posada en pràctica

  1. Les tecnologies digitals emprades afavoreixen l’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part de l’alumnat?

Per aquesta activitat és fonamental l’ús de les TIC pel treball individual de recerca i comprensió dels conceptes, la documentació i explicacions a classe donen diferents opcions a l’alumne per assolir els objectius per diferents vies, adaptacions. Les aplicacions i tecnologies en aquesta cas afavoreixen l’activitat d’una forma evident.

2. Són realment necessaris els recursos digitals per aquesta programació?

En una segona fase de l’activitat, mitjançant les eines TIC de presentacions l’alumne pot compartir el seus resultats amb el companys i posar en comú dubtes que han aparegut per resoldre-les en el grup de classe.

3.- T’han sorgit problemes quan hi has integrat les tecnologies digitals?

La principal dificultat que es presenta durant l’activitat es els alumnes no tenen costum d’expressar-se en públic  i per ells és una experiència que costa una miqueta que sigui motivadora, un cop superat el por inicial l’activitat és molt enriquidora.

4.- En cas que sí, com has afrontat l’imprevist?

Els alumnes tenen l’opció de tenir un petit guió d’ajuda quan fan la presentació i com es fa en grup això facilita molt la seva posada en pràctica.