Part 1: Política Comunicativa de l’Institut Esteve Terradas i allò essencial que cal saber

Objectiu principal:

Millorar la gestió de la informació, el coneixement i la comunicació per satisfer les necessitats dels diferents grups d’interès (alumnes, ex-alumnes, professorat, personal d’administració i serveis, famílies, empreses i altres institucions).

Dimensions de la comunicació:

La política comunicativa de l’Institut abasta cinc dimensions:

  • Imatge corporativa (conceptual i visual).
  • Comunicació externa (web, xarxes socials, premsa, correus electrònics, etc.).
  • Comunicació interna (claustre, reunions, consell escolar, etc.).
  • Relacions públiques (amb escoles, entitats, organismes, etc.).
  • Comunicació de crisi (gestió de situacions complexes i urgents).
Recursos i infraestructures:

L’Institut disposa de recursos i infraestructures per a la comunicació interna i externa, com ara xarxa informàtica, correu corporatiu, plataformes Moodle, Àgora, SAGA, etc.

Seguiment i avaluació:

L’equip de comunicació fa un seguiment trimestral i una avaluació anual de les actuacions de comunicació, utilitzant indicadors per mesurar la satisfacció dels usuaris.

Normes d’organització:

El director/a és el cap de comunicació i delega en la Comissió de Comunicació, que inclou coordinadors de web, xarxes socials, etc.   NOFC: https://agora.xtec.cat/iesesteveterradas/wp-content/uploads/usu855/DOC_ET_02_NOFC_V19_oct-1.pdf

Estratègia digital del centre:

L’estratègia digital del centre es pot consultar al següent l’enllaç: https://sites.google.com/iesesteveterradas.cat/edc/inici?pli=1&authuser=1

Manual d’identitat corporativa:

El manual d’identitat corporativa defineix els elements visuals de la comunicació, com ara el logotip, la tipografia, els colors, etc.  Disponible a l’Àgora del centre (amb contrasenya).

Protocol per inserir notícies a la web:

El document “inserir notícies en la pàgina web.pdf”, disponible a l’Àgora del centre amb contrasenya, descriu el procediment per publicar notícies al lloc web de l’Institut.

Aspectes essencials a tenir en compte:
  • La comunicació és un procés estratègic que involucra a tota la comunitat educativa.
  • Cal mantenir la coherència i la uniformitat en la imatge i el discurs del centre.
  • Cal utilitzar els canals de comunicació adequats per a cada grup d’interès.
  • Cal preveure i gestionar les possibles situacions de crisi.
  • Cal fer un seguiment i avaluació de l’eficàcia de la comunicació.
Conclusions:

La política comunicativa de l’Institut Esteve Terradas se caracteritza per ser un procés integral i estratègic que busca la millora contínua de la comunicació en totes les seves dimensions.  Aquesta política s’adapta a les necessitats dels diferents grups d’interès del centre i es fonamenta en una sòlida estructura organitzativa, recursos tecnològics i una avaluació i millora constant.

L’estratègia digital del centre, complementa la política comunicativa, establint els objectius, les línies d’actuació i les eines per a la integració efectiva de les tecnologies digitals en l’entorn educatiu. En aquest context, la comunicació digital esdevé un element clau per a la promoció de l’aprenentatge, la col·laboració i la innovació.

En definitiva, la política comunicativa de l’Institut Esteve Terradas se configura com una eina fonamental per a la consecució dels seus objectius educatius, afavorint la creació d’un entorn comunicatiu obert, transparent i participatiu.

Part 2: evidències de comunicació, reflexió i enviament de l’URL com a tasca

La primera evidència és una captura de pantalla d’un missatge enviat a l’alumnat de IPO1. En concret els hem enviat adjunt un article d’El Periódico on s’analitza la situació de riscos laborals a Catalunya. Aquesta activitat la treballarem a classe però amb aquesta proposta alguns alumnes són curiosos i la treballen de manera activa prèviament, augmentant la qualitat del posterior debat i conclusions a classe. L’alumnat té un altre fòrum al Moodle de l’assignatura on poden valorar i emetre la seva opinió. El fet que aquests canals estiguin a l’EVA assegura la privacitat de les opinions i dades personals, quedant totes les dades personals protegides per contrasenyes i el sistema de seguretat digital propi de l’Institut i el del Departament d’Educació i FP.

La segona evidència és una captura de pantalla del web NODES de l’Institut, en data 22/01/25. En concret, en el context de la coordinació d’emprenedoria del centre, hem anunciat una activitat per a l’alumnat el dia 26/2/2025. Aquesta notícia la farem servir per enviar comunicats a l’alumnat, professorat, participants a la Jornada i també com a difusió del centre a la resta dels seus grups d’interès. A la mateixa notícia hem posat un vídeo anunciant el concurs ETIprenedors, en aquest vídeo s’anima a tot l’alumnat del centre a crear projectes d’empresa en 3 diapositives, d’entre els quals se seleccionarà els tres millors el mateix dia de l’acte, amb premis, reconeixements i consells emprenedors de Rock & Business.

En tots dos casos s’aprofiten les possibilitats digitals del centre per establir situacions d’aprenentatge presentades amb diferents formats (DUE), les quals permeten la diversitat en el grau de participació i dificultat de desenvolupament en funció de les possibilitats i interessos personals de l’alumnat. L’avaluació de les activitats d’ensenyament i aprenentatge estan definides i consensuades pel Departament didàctic de FOL, el qual és el responsable d’integrar l’activitat en la seva programació didàctica, tenint en compte l’equitat, per tal de garantir que tot l’alumnat disposi de les mateixes oportunitats d’aprenentatge i que no es produeixi cap tipus de discriminació per raó de gènere, origen, cultura o qualsevol altra circumstància personal.

La política i directrius del centre envers la comunicació, els canals disponibles, les eines a l’abast del professorat, la qualitat de  la connectivitat i l’equipament, possibiliten que la comunicació digital amb l’alumnat i d’altres grups d’interès de l’Institut sigui molt eficient.