Al llarg de la meva pràctica docent he fet ús continuat, extensiu i intensiu de les tecnologies digitals. Tot i l’anterior desprès de realitzar l’autoavaluació amb l’eina SelfieForTeachers queda clar que tinc encara un important recorregut de millora.
En aquest cas el seminari escollit per millorar la meva pràctica docent digital és:
- Àrea 5: Empoderament de l’alumnat: Competències de l’àrea, ponència Dr. José Luis Lazaro sobre El compromís actiu de l’alumnat i experiències de centre.
El motiu que justifica aquesta decisió és l’obtenció, només, d’un 54% en l’autoavaluació de l’Àrea 5 “empoderament de l’alumnat” amb l’eina SelfieForTeachers.

En concret es detecten un seguit de punts febles a considerar:
5.1 Accessibilitat i inclusió:
Cal millorar l’accés de tot l’alumnat als recursos digitals i activitats d’aprenentatge, tenint en compte les seves limitacions. És fonamental debatre amb els estudiants les seves dificultats i buscar solucions conjuntes per tal de garantir la inclusió digital.
5.2 Diferenciació i personalització:
Tot i que s’utilitzen tecnologies per adaptar-se a les necessitats individuals, cal aprofundir en el disseny d’activitats que permetin als estudiants avançar a diferents ritmes i seguir itineraris d’aprenentatge personalitzats.
5.3 Compromís actiu de l’alumnat:
Es fa servir la tecnologia per implicar l’alumnat, però és necessari fomentar un compromís més actiu i creatiu, adaptant les activitats als objectius d’aprenentatge i a l’ús d’eines digitals.
5.4 Aprenentatge mixt:
Cal reflexionar sobre les eines digitals més adequades per a les necessitats dels alumnes, per tal de dissenyar i implementar entorns d’aprenentatge mixtos que combinin l’aprenentatge dins i fora de l’aula.
En resum, el seminari és necessari per tal d’estar en disposició d’ajudar a l’alumnat en l’ús de les tecnologies digitals d’una manera inclusiva, personalitzada i que promogui el seu compromís actiu amb el propi aprenentatge, cobrint així les àrees de millora identificades a l’enquesta. Es tractarà doncs de potenciar l’ús de les eines digitals per a un aprenentatge més significatiu i adaptat a les necessitats de cada estudiant.
Descripció del Seminari:
En aquesta sessió es desenvolupen els següents temes:
- Àrea 5: Empoderament de l’alumnat
- Accessibilitat i inclusió
- Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge
- Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge
- Ponència
- Experiència de centre
Ponents dels Seminari:
- Maria Masjoan – Àrea de Cultura digital, Departament d’Educació
- Fèlix Tejero – Àrea de Cultura digital, Departament d’Educació
- Carlota Aran – Àrea de Cultura digital, Departament d’Educació
- Jose Luis Lázaro – Doctor en Tecnologia educativa i professor del Departament de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili
- Helena Andreu Vall – Esc Dr. Alberich i Casas (Reus)
Enllaç:
https://www.youtube.com/watch?v=XYhCjKPRzn4
Aprenentatges aportats pel Seminari i aspectes de la pràctica docent relacionats:
Aquest seminari tracta sobre l’apoderament de l’alumnat en l’àmbit educatiu. Algunes de les propostes que aporta a la pràctica docent són:
- Fomentar la participació activa de l’alumnat: El vídeo destaca la importància de crear espais on els estudiants se sentin còmodes per expressar les seves opinions, idees i dubtes. Això implica utilitzar metodologies participatives que els involucrin activament en el procés d’aprenentatge.
- Promoure l’autonomia i la presa de decisions: L’apoderament també implica donar a l’alumnat més autonomia en les seves decisions d’aprenentatge. El vídeo mostra com els docents poden cedir cert control als estudiants, per exemple, permetent-los triar temes de treball, formats de presentació o ritmes d’aprenentatge.
- Desenvolupar la confiança i l’autoestima: Un element clau de l’apoderament és ajudar els alumnes a creure en les seves pròpies capacitats. El vídeo ens suggereix oferir estratègies per construir la confiança dels estudiants, donant feedback positiu, reconeixent els seus progressos i creant un clima de classe de suport.
- Potenciar el pensament crític i la reflexió: L’apoderament també es relaciona amb la capacitat dels alumnes d’analitzar la informació de manera crítica i de reflexionar sobre el seu propi aprenentatge. El vídeo suggererix activitats que fomentin aquestes habilitats, com ara debats, anàlisi de casos o projectes de recerca.
- Crear un entorn d’aprenentatge inclusiu i respectuós: Perquè tots els alumnes se sentin apoderats, és essencial que els docents creem un entorn inclusiu on es valori la diversitat i es respectin les diferències individuals. El vídeo aborda com gestionar la diversitat a l’aula i com prevenir situacions de discriminació o exclusió.
Conclusió:
Després de visualitzar el vídeo “Apoderament de l’alumnat”, destacaria l’aprenentatge de com un docent pot transformar la seva aula en un espai on els estudiants participin amb confiança i autonomia. Quina és la importància d’implementar metodologies actives de tal manera que els permetin prendre decisions sobre el seu aprenentatge, desenvolupant així la seva responsabilitat i autoestima. Com fomentar el pensament crític i la reflexió a l’aula, tot creant un ambient inclusiu i respectuós on cada alumne se senti valorat i amb oportunitats per créixer. En definitiva, una revisió de com podem treballar per tal d’apoderar a l’alumnat per tal d’assolir un aprenentatge més significatiu i personalitzat.

Deixa un comentari