Activitat 1: Fitxa tècnica de l’instrument que he compartit al fòrum i altres recursos digitals que utilitzo al centre
1.1 Fitxa tècnica compartida al fòrum del curs
- Nom de l’instrument d’avaluació: Rúbrica d’avaluació i coavaluació
- Fabricant: Professorat i educadors (equip docent) que adapten la metodologia segons les necessitats educatives.
- Característiques tècniques i de funcionament: La rúbrica que presento l’he dissenyat per tal que l’alumnat covalori treballs de companys presentats a classe des d’un fòrum de Moodle, acompanyant la valoració d’un anàlisi crític, destacant punts forts i febles dels treballs covalorats. Per tant utilitzant indicadors quantitatius i valoracions qualitatives.
- Implementació a les plataformes digitals del centre: Aquesta rúbrica està implementada com una activitat de coavaluació i covaloració en un fòrum de Moodle.
- Funció que pot tenir a la SdA:
- Guia de consulta per a l’alumnat: conèixer en tot moment què s’espera de cada fase del projecte.
- En aquest cas compleix amb la funció de promoure l’autoregulació de l’alumnat.
- És una guia de consulta i referència de l’aprenentatge que s’espera de l’alumnat.
- Qualificar una tasca i per tant d’utilitats per a l’avaluació sumativa.
- Possibilitats que aporta en ser format digital:
- Automatització de l’acumulació d’observacions i exportació de dades per al registre docent.
- Accés i actualització en temps real des de qualsevol dispositiu amb connectivitat.
- Protecció de les dades d’avaluació de l’alumnat a l’estar sota el paraigües del disseny de seguretat de l’EVA (entorns virtuals d’aprenentatge) Moodle.
- Automatització de l’avaluació sumativa en combinació amb el qualificador de Moodle.
- Rúbrica:
- Ús de la rúbrica i protocols de seguretat
1.2 Caixa d’eines de recursos digitals per a l’avaluació utilitzats al centre
A l’Institut, i en concret amb el meu alumnat d’IPO1 i EIE (Àrea de FOL), utilitzo diferents instruments d’avaluació amb suport de tecnologies digitals. Val a dir que he fet un canvi de matèries fa poc, a més estan canviant els currículums amb la nova FP i, per tant, estic en procés de completar tot l’ecosistema del procés d’ensenyament i aprenentatge.
Tot i l’anterior faig una mostra sintètica de l’estratègia i instruments d’avaluació per tal d’il·lustrar la meva resposta:
- A classe, de manera habitual, l’alumnat ha de donar resposta a preguntes sobre el temari, sovint buscant respostes o ampliació de coneixements a Internet, a partir d’aquí converses crítiques per destil·lar conceptes, aplicacions i exemples actuals.
- De cada tema distribueixo els continguts segons interessos i l’alumnat fa presentacions orals, curtes, amb suport de diferents instruments digitals: presentacions, infografies, imatges, vídeos, gràfics, etc. Exercici de síntesi, expressió verbal i no verbal, resposta a qüestions i debat classe, on es pot mostrar i aprofundir en els aprenentatges assolits alhora que mostra el nivell adquirit pel grup-classe.
- De cada tema dues proves d’avaluació, un qüestionari amb diferents tipologies de resposta i amb autocorrecció de respostes al Moodle, i una pregunta escrita que autoavaluen i coavaluen a classe. Les proves escrites avaluades les fotografien i pugen a una tasca del Moodle que qualifico segons una rúbrica compartida. D’aquesta manera totes les qualificacions de cada alumne/a les poden visualitzar al qualificador, fent una autoregulació del procés d’aprenentatge i evolució de les qualificacions.
- Com a resultat d’una activitat anterior amb EXElearning, he incorporat un SCORM de vídeo amb preguntes que han de respondre en un qüestionari, un recurs d’autoaprenentatge força interessant.
- Totes les activitats (exercicis, reptes, projectes, …) de classe resoltes (individualment, parelles, grups, …) les han de publicar en una tasca de la Unitat didàctica, afegint evidències i exercicis dels resultats presentats, sempre amb recursos digitals, completant d’aquesta manera la seva carpeta digital.
- De cadascuna de les activitats publicades al Moodle, l’alumnat rep una retroalimentació per escrit a la tasca, de manera personalitzada, que desprès comentem i valorem a classe.
- Captura de pantalla d’una part del curs IPO1 al Moodle:
Activitat 2: Enllaç a la presentació sobre una estratègia d’avaluació fent ús de les tecnologies digitals.
- La presentació de power point incorpora text, àudio, imatges i vídeo. Cal descarregar-la i visualitzar en Power Point per escoltar l’àudio i veure el vídeo.
- També es pot visualitzar en el navegador de Google Presentacions però sense poder reproduir so i vídeo.




Deixa un comentari