Assignatura: Itinerari personal per a l’ocupabilitat 1

– Títol de l’activitat d’ensenyament i aprenentatge actual: Creació d’un Currículum Vitae d’Alt Impacte per a alumat d’FP que no té experiència professional.

Descripció de l’activitat didàctica original:

L’activitat consisteix en una sessió presencial on exposo, mitjançant una presentació de PowerPoint i explicacions orals, com elaborar un currículum vitae atractiu i efectiu, fins i tot quan els estudiants no tenen experiència laboral prèvia. Es donen consells sobre com destacar els interessos professionals, personals i socials; habilitats, formació, competències digitals, idiomes, projectes personals i voluntariat. El PowerPoint serveix com a guia visual amb punts clau i exemples, però la major part de la informació es transmet oralment.

  1. Anàlisi de barreres per a estudiants amb Visió Reduïda (Aplicació del DUA):

Aquest curs tinc a classe un alumne amb una pèrdua de visió del 95%. Al llarg del curs he anant treballant amb ell, a estones, de manera que sembla que amb un gran esforç per la seva part se n’està sortint. Tot i això vull millorar els meus materials ampliant l’enfocament, amb l’aprenentatge que m’ha suposat la lectura dels continguts d’aquest mòdul M3 “L’empoderament de l’alumnat amb eines digitals” que estem treballant, el qual m’ha semblat molt interessant i il·lustrador. Però crec que no es tracta només d’una “adaptació”, sinó d’un redisseny necessari per garantir l’equitat en l’accés a l’aprenentatge:

He identificat que el meu alumne s’enfronta, almenys, a les següents barreres en l’activitat original:

Impossibilitat de veure el PowerPoint completament: El contingut visual del PowerPoint, incloent-hi text, imatges i disseny, presenta barreres en la representació i és  força inaccessible, tot i que vaig millorant sovint les diapositives encara estan en un tamany de lletra massa petit i tinc tendència a acumular diferents conceptes.

Dificultat per seguir l’explicació oral si no es descriu detalladament el contingut visual: Si l’explicació oral fa referència constant al que es mostra a la pantalla, l’estudiant tindrà dificultats per seguir el fil, tot i que disposa del llibre digital de l’assignatura i amplia la pantalla del seu ordinador per veure millor.

Manca d’accés a exemples concrets: L’alumne no té el power point que utilitzo ni els exemples que mostro d’Internet, per exemple de Canva o Europass, entre d’altres, per tant l’estudiant no pot analitzar-los ni prendre’ls com a referència.

Desavantatge en la presa d’apunts: L’estudiant no pot veure correctament l’estructura i els punts clau del PowerPoint, cosa que dificulta la presa d’apunts organitzada.

  1. Integració de l’Eina Digital (Vídeo Subtitulat):

Amb la informació anterior he arribat a la conclusió que la incorporació d’un vídeo subtitulat millorarà l’accessibilitat i la inclusió de la següent manera:

Accés auditiu complet: El vídeo, en combinar la meva explicació oral amb una descripció auditiva detallada del contingut visual del PowerPoint (incloent-hi la lectura del text), permetrà a l’estudiant, amb discapacitat visual, accedir a tota la informació.

Subtítols per a reforçar: Els subtítols no només són útils per a persones amb discapacitat auditiva, sinó que també serveixen com a reforç per a l’estudiant amb baixa visió, especialment donat que disposa d’una percepció visual reduïda que li permet llegir text ampliat.

Flexibilitat i autonomia: Publicar el vídeo al Moodle permet a l’estudiant accedir al material tantes vegades com necessiti, ajustar la velocitat de reproducció, utilitzar un lector de pantalla per accedir als subtítols i navegar pel vídeo, pausar i retrocedir per prendre apunts al seu ritme.

Inclusió més enllà de la discapacitat visual: Considero que el vídeo subtitulat també beneficiarà a d’altres estudiants, per exemple els que tenen dificultats d’atenció, TDAH, o aquells que prefereixen un aprenentatge més visual i auditiu.

  1. Suggeriments per elaborar el nou material digital:

3.1 Abans de gravar el vídeo, crearé un guió que inclogui tota l’explicació oral.

3.2 Faré descripcions precises de cada diapositiva del PowerPoint, per exemple: “Ara veiem un exemple de CV on es destaca la secció d’habilitats… El títol de la secció és de color blau fosc i el text està en negreta…”.

3.3 Donat que la idea que tinc és fer un vídeo integrat amb el Power Point, tindré en compte:

– Instruccions per a l’edició del vídeo: quan mostrar cada diapositiva, on inserir els enllaços, etc. Parlar clarament i a un ritme moderat, utilitzar un micròfon de bona qualitat per garantir un àudio nítid, en la mesura del possible; seguir el guió i descriure tot el que apareix a la pantalla, etc.

Assegurar que el PowerPoint és accessible: utilitzar un alt contrast entre el fons i el text, fer servir tipus de lletra grans i clars, evitar l’excés d’animacions o transicions que puguin distreure, afegir text alternatiu a totes les imatges per tal que els lectors de pantalla puguin transmetre aquesta informació a l’estudiant.

Exemples de Currículums: cal assegurar que siguin llegibles i que el text estigui ben contrastat.

Enllaços al Moodle: hores d’ara el Moodle ja disposa d’enllaços d’exemples, ampliació de recursos, plantilles i webs per crear CV com CANVA o Europass, que són recursos accessibles. Ara afegiré el vídeo integrat en la presentació de Power Point i també una completa transcripció del vídeo. Amb aquests canvis considero que l’entorn virtual d’aprenentatge pot resultar més complert i inclusiu.

A més inclouré un Fòrum de debat específic per aquesta activitat al Moodle, per tal que els estudiants puguin fer preguntes, compartir exemples i discutir sobre la creació del CV entre ells. Tot això fomentarà la col·laboració i l’aprenentatge entre iguals i em permetrà resoldre dubtes i proporcionarà retroalimentació personalitzada que, a més, podrà tenir en compte el conjunt del grup. Tot i la dificultat que sovint tenim per aprofitar aquest instruments en la formació presencial…

  1. Conclusions finals:

Més que integrar una nova eina, es tracta de transformar l’activitat per fer-la intrínsecament accessible.  El vídeo subtitulat no serà un “afegit”, sinó el nucli de la nova experiència d’aprenentatge ja que es converteix en un recurs multimodal. En concret assenyalo les següents avantatges:  controlar la reproducció del vídeo ja que això permet l’aprenentatge al propi ritme; accedir al material de forma asíncrona, la qual cosa permet revisar el contingut tantes vegades com sigui necessari, inclús utilitzar tecnologies d’assistència com els lectors de pantalla, els quals hores d’ara si a més afegim les aplicacions de la IA són molt flexibles i eficients.

Amb l’anterior espero millorar l’aprenentatge, augmentar l’autonomia de l’estudiant sobre el seu procés d’aprenentatge, augmentar la seva motivació i reduir les causes d’una possible frustració, ja que tal com es diu als materials l’accés equitatiu al contingut disminueix l’ansietat i millora l’autoestima.

Aquest enfocament, centrat en el DUA i les competències digitals docents, té l’objectiu de garantir que tots els estudiants, independentment de les seves capacitats, tinguin l’oportunitat d’aprendre i desenvolupar les habilitats necessàries per crear un CV d’impacte. No es tracta només d’adaptar el matèria a un estudiant amb discapacitat visual, sinó de crear una experiència d’aprenentatge millor per a tothom.

– Enllaç al vídeo realitzat amb Power Point, de la situació d’aprenentatge “Creació d’un Currículum Vitae d’Alt Impacte per a alumat d’FP que no té experiència professional”

– Enllaç a l’arxiu de notes descarregable de la presentació

Enllaç arxiu

– Reflexió en format àudio sobre els desafiaments, estratègies efectives i impacte percebut en l’empoderament dels estudiants amb l’ús d’eines digitals.

https://drive.google.com/file/d/1fXrdfzXtBlYKoOhu57fNIfgITYBLMF–/view?usp=sharing

Accés a l'audio