Activitat 1: Fitxa tècnica de l’instrument que he compartit al fòrum i altres recursos digitals que utilitzo al centre

1.1 Fitxa tècnica compartida al fòrum del curs

  • Nom de l’instrument d’avaluació: Rúbrica d’avaluació i coavaluació
  • Fabricant: Professorat i educadors (equip docent) que adapten la metodologia segons les necessitats educatives.
  • Característiques tècniques i de funcionament: La rúbrica que presento l’he dissenyat per tal que l’alumnat covalori treballs de companys presentats a classe des d’un fòrum de Moodle, acompanyant la valoració d’un anàlisi crític, destacant punts forts i febles dels treballs covalorats. Per tant utilitzant indicadors quantitatius i valoracions qualitatives.
  • Implementació a les plataformes digitals del centre: Aquesta rúbrica està implementada com una activitat de coavaluació i covaloració en un fòrum de Moodle.
  • Funció que pot tenir a la SdA: 
    • Guia de consulta per a l’alumnat: conèixer en tot moment què s’espera de cada fase del projecte.
    • En aquest cas compleix amb la funció de promoure l’autoregulació de l’alumnat.
    • És una guia de consulta i referència de l’aprenentatge que s’espera de l’alumnat.
    • Qualificar una tasca i per tant d’utilitats per a l’avaluació sumativa.
  • Possibilitats que aporta en ser format digital:
    • Automatització de l’acumulació d’observacions i exportació de dades per al registre docent.
    • Accés i actualització en temps real des de qualsevol dispositiu amb connectivitat.
    • Protecció de les dades d’avaluació de l’alumnat a l’estar sota el paraigües del disseny de seguretat de l’EVA (entorns virtuals d’aprenentatge) Moodle.
    • Automatització de l’avaluació sumativa en combinació amb el qualificador de Moodle.
  • Rúbrica:

  • Ús de la rúbrica i protocols de seguretat

1.2 Caixa d’eines de recursos digitals per a l’avaluació utilitzats al centre

A l’Institut, i en concret amb el meu alumnat d’IPO1 i EIE (Àrea de FOL), utilitzo diferents instruments d’avaluació amb suport de tecnologies digitals. Val a dir que he fet un canvi de matèries fa poc, a més estan canviant els currículums amb la nova FP i, per tant, estic en procés de completar tot l’ecosistema del procés d’ensenyament i aprenentatge.

Tot i l’anterior faig una mostra sintètica de l’estratègia i instruments d’avaluació per tal d’il·lustrar la meva resposta:

  • A classe, de manera habitual, l’alumnat ha de donar resposta a preguntes sobre el temari, sovint buscant respostes o ampliació de coneixements a Internet, a partir d’aquí converses crítiques per destil·lar conceptes, aplicacions i exemples actuals.
  • De cada tema distribueixo els continguts segons interessos i l’alumnat fa presentacions orals, curtes, amb suport de diferents instruments digitals: presentacions, infografies, imatges, vídeos, gràfics, etc. Exercici de síntesi, expressió verbal i no verbal, resposta a qüestions i debat classe, on es pot mostrar i aprofundir en els aprenentatges assolits alhora que mostra el nivell adquirit pel grup-classe.
  • De cada tema dues proves d’avaluació, un qüestionari amb diferents tipologies de resposta i amb autocorrecció de respostes al Moodle, i una pregunta escrita que autoavaluen i coavaluen a classe. Les proves escrites avaluades les fotografien i pugen a una tasca del Moodle que qualifico segons una rúbrica compartida. D’aquesta manera totes les qualificacions de cada alumne/a les poden visualitzar al qualificador, fent una autoregulació del procés d’aprenentatge i evolució de les qualificacions.
  • Com a resultat d’una activitat anterior amb EXElearning, he incorporat un SCORM de vídeo amb preguntes que han de respondre en un qüestionari, un recurs d’autoaprenentatge força interessant.
  • Totes les activitats (exercicis, reptes, projectes, …) de classe resoltes (individualment, parelles, grups, …) les han de publicar en una tasca de la Unitat didàctica, afegint evidències i exercicis dels resultats presentats, sempre amb recursos digitals, completant d’aquesta manera la seva carpeta digital.
  • De cadascuna de les activitats publicades al Moodle, l’alumnat rep una retroalimentació per escrit a la tasca, de manera personalitzada,  que desprès comentem i valorem a classe.
  • Captura de pantalla d’una part del curs IPO1 al Moodle:

 Activitat 2: Enllaç a la presentació sobre una estratègia d’avaluació fent ús de les tecnologies digitals.

  • La presentació de power point incorpora text, àudio, imatges i vídeo. Cal descarregar-la i visualitzar en Power Point per escoltar l’àudio i veure el vídeo.

https://docs.google.com/presentation/d/1tH3wmYsjketOB34RMDsuTZqF6FNAPV2w/edit?usp=sharing&ouid=100526829526550879796&rtpof=true&sd=true

  • També es pot visualitzar en el navegador de Google Presentacions però sense poder reproduir so i vídeo.

https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vTqAvhWzf5-Kkq2wqxhPg-LRQHSWgu56vAzJcX6c6-Y9RYs3bjn5okIhKZknxv7Ug/pub?start=false&loop=false&delayms=3000&slide=id.p7