1a Part: Definició de l’activitat:
L’activitat consisteix en la construcció d’un bloc personal i professional on incorporar diferents continguts treballats a classe, al llarg del curs, a través d’un ampli ventall d’aplicacions digitals (infografies, imatges, vídeo, àudio, diagrames, presentacions, textos, etc.), per tal de construir el seu port-foli del mòdul professional d’IPO 1. Aquests continguts incorporats al bloc s’avaluaran d’acord amb l’establert a la programació didàctica del mòdul professional. En cada tasca del Moodle, l’alumnat publicarà l’enllaç de l’entrada del bloc que contindrà el contingut elaborat segons els continguts treballats a classe i els criteris d’avaluació previstos.
Per aquest projecte farem ús de Blogger, en el compte que l’alumnat té en el Workspace de l’Institut. Un espai controlat per la coordinació digital del centre.
Aquests dies he mostrat al meu alumnat d’IPO1 un exemple de bloc amb Blogger i un altre amb WordPress, que he començat aquests dies. Els he explicat aquest projecte i els he demanat la seva opinió sobre com valorarien haver integrat en un bloc personal tots els treballs que hem fet enguany. La resposta ha estat molt positiva. El proper curs sabré si realment és així o els meus alumnes, hores d’ara, ja estan en un altre nivell d’adaptació al fet d’haver de treballar el mòdul amb un enfocament molt digital.
2a part: Reflexió per al disseny de l’activitat:
Reflexioneu sobre les qüestions següents i anoteu les vostres respostes en un document:
- Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.
La situació d’aprenentatge que he dissenyat és la construcció d’un bloc personal/professional per part de cadascun dels meus alumnes d’IPO1. La idea és que siguin prosumidors. Al llarg del curs, al meu mòdul d’IPO, l’alumnat aprèn i utilitza competències digitals. Aquestes competències requereixen, per resoldre els reptes plantejats, construir: presentacions, infografies, vídeos, dossiers, àudios, imatges, etc. Sovint integrant diferents elements. Tots els productes i materials es lliuren i avaluen a un LMS, en concret al Moodle. Utilitzant sovint els diferents elements de comunicació, avaluació i qualificació.
Amb la construcció del bloc animaré a què els treballs realitzats es facin públics i serveixin per construir la seva marca personal/professional digital. Això és molt important de cara a la seva futura inserció donat que quan fem els currículums vitae, per exemple, a través d’un QR podran adreçar a les empreses a visitar el bloc on trobaran, entre d’altres imatges i vídeos on podran observar, i validar, les competències professionals treballades i assolides en l’avenç de curs a l’institut o empresa de pràctiques o dual. També, des del bloc, podran accedir a altres espais de l’ecosistema digital de cada alumne/a, com per exemple el seu PLE, currículum a Linkedin, perfils de xarxes socials, currículum de l’Europass, etc.
2. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne almenys dues. Per exemple: A través de l’alfabetització mediàtica es treballarà la creació de continguts fent una proposta de notícia enfocada des d’un punt de vist infantil o juvenil. Un altre exemple podria ser, mitjançant la resolució de problemes, treballar la creació de continguts fent una aplicació que resolgui alguna problemàtica propera a l’alumnat.
Seran diverses competències però a títol d’exemple assenyalo les següents: la primera, i més important, és el desenvolupament del rol actiu de productor de continguts, per exemple presentacions/vídeos/infografies de prevenció de riscos laborals, ergonomia en el sector de la informàtica, exemples d’IPOP completats en format pdf però també en un Sites, o al mateix bloc on finalment tot quedarà integrat. I, en segon curs, inclourem exemples de plans d’empresa, per incentivar l’emprenedoria, i alhora mostrar exemples a alumnat de properes promocions.
Val a dir que, els meus alumnes, sovint tenen llibertat per triar els formats digitals amb que realitzen i resolen els reptes i projectes.
3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
Els coneixements, habilitats i actituds que entren en joc són, de manera resumida, les següents:
1. L’alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i les dades, requisit bàsic per desenvolupar l’elevat nombre de reptes que hauran de resoldre. En tot cas cal assenyalar els principis de seguretat, responsabilitat i sentit crític envers l’ús de la tecnologia, principis que ja formen part de la formació vertical i transversal de l’alumnat al meu centre. A l’igual que ja hem treballat el reconeixement de les fonts i recursos utilitzats, tot i que ens cal arrodonir com fer esment en l’ús de la IA. També és convenient contextualitzar que els meus alumnes tenen 17 o més anys.
2. Foment de la creació de continguts digitals propis que permetin desenvolupar diferents competències digitals de l’alumnat: gravació d’un clip de vídeo, selecció d’imatges disponibles per una presentació, gravació d’una entrevista d’àudio, etc. L’anterior inclou la revisió i adequació de textos, disseny i maquetació de productes digitals (infografies, vídeos, presentacions, línies temps, dossiers digitals, etc.).
3. Els continguts seran els propis dels mòduls professionals d’IPO 1 i 2, que bàsicament tenen relació amb: PRL, orientació acadèmica, professional i laboral, l’aprenentatge autònom, dret laboral i emprenedoria.
4. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?
1. Conèixer continguts conceptes, com funciona…
L’objectiu principal és resoldre els reptes de classe amb l’ús adequat de les competències digitals que ja tenen assolides. Tindran llibertat en fer ús dels diferents instruments i recursos digitals. Tot i l’anterior hi ha dues realitats que afavoreixen la transferència de coneixement i desprès l’aprenentatge. Aquests són: l’exposició per part del professorat de diferents eines, el treball per parelles i grups entre l’alumnat, la presentació al grup-classe dels resultats. Tot això crea un context afavoridor de transferència de coneixement que, tenint en compte l’ús cada vegada més senzill d’aquests instruments, fa que sovint l’alumnat conegui i en faci ús de més recursos dels que nosaltres coneixem. La qual cosa també s’ha de posar en valor.
2. Posar en pràctica habilitats de selecció, de filtratge…
Entre d’altres accions l’alumnat selecciona i construeix el seu propi PLE, entre els recursos apresos fem ús de seleccions de fonts amb RSS, marcadors de pàgines com Pocket, cerques en diferents navegadors, ús de fonts de confiança, etc. I, en la presentació dels seus continguts farem ús d’etiquetes, operadors lògics i diferents cercadors per afavorir la recerca eficaç.
3. Analitzar de forma crítica la selecció de continguts…
Els continguts són curriculars i per tant estan subjectes a formació, elaboració, revisió, millora i qualificació.
4. Treballar en equip: col·laborar amb d’altres, discussió-debat…
Utilitzo diferents metodologies i dinàmiques en relació al treball a desenvolupar: treball individual, parelles, grups, presentacions a classe, debats, covaloracions, etc.
5. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
Aquí tinc una avantatge donat que les diferents famílies professionals de l’Institut disposen d’aules d’ordinadors, projectes o PDI, així com una connexió a Internet i manteniment d’equips molt satisfactòria.
6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.
Sobre la gestió de continguts cal disposar d’una competència digital de nivell B1, si és possible. Tot i que els recursos digitals estan instal·lats i en funcionament, si no es disposa d’una certa competència digital docent, sovint les barreres que apareixen fan inviable desplegar de manera efectiva aquest tipus de projectes. També cal conèixer exemples d’eines com CANVA, Blogger, WordPress, Miro, Padlet, Audacity, Mural, Capcut, Youtube, Moodle, Office 365, el Workspaces de Google, etc. Cal assumir que l’alumnat pot conèixer altres eines que aprofitar perquè les presentin a la resta del grup-classe.
7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
No és el mòdul no és on es treballen aquests continguts ja que existeix un nou mòdul de digitalització associats a cada cicle formatiu a l’FP, que els incorpora. Tot i això sí que treballarem tenint en compte consells i bones pràctiques de ciberseguretat. En concret temes com privacitat de dades personals, gestió de contrasenyes, publicació d’imatges, anàlisi de l’acceptació d’ús de programari, així com d’altres perills a la xarxa que revisarem des de la web de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, lloc on trobem consell de com actuar en cas que tinguem un problema. Per acabar, una de les entrades del bloc serà una opinió personal, desprès de la lectura, debat i reflexió a classe, de tots aquests temes que aborda el “Manifest dels drets digitals de la infància i adolescència de Catalunya”.
3a part: exemples de blocs
WordPress
Enllaç al bloc: https://blocs.xtec.cat/lamevamarcapersonaldigital/
Blogger
Enllaç al bloc: https://jaandresvillena.blogspot.com/
Sites
Enllaç Sites: https://sites.google.com/site/jandresvillena/p%C3%A0gina-dinici



Deixa un comentari