Part 1: Definició de l’activitat
Aquesta activitat addicional, pensada per a dur a terme en una sessió, permet diagnosticar el nivell de l’alumnat en l’ús del present simple mentre desenvolupen competències digitals i culturals. Els alumnes treballen en grups de manera col·laborativa per investigar les rutines i costums de persones dels cinc continents, com ara què mengen per esmorzar, quins plats són típics durant celebracions locals, quina roba solen portar i quina llengua parlen habitualment.
Dividits en grups, cada equip cercarà informació sobre un continent utilitzant dispositius del centre i fonts fiables com enciclopèdies digitals o webs educatives i responent a un esquema que rebran en una fitxa sobre els llocs que hi consulten. Els alumnes redactaran una breu descripció en anglès de les rutines i costums trobats (per exemple: “In India, people eat flatbread for breakfast. They wear saris during special occasions.”). Les seues aportacions s’inclouran en un mapa col·laboratiu digital creat amb Padlet o Jamboard, on cada grup tindrà una secció per al continent assignat. A més, el docent inclourà 3 publicacions falses al mapa per tal que els alumnes puguen arribar a la conclusió del què és una fake new i com han de fer la cerca d’informació pertinent.
Finalment, cada grup presentarà la seva contribució al mapa, explicant oralment en anglès què han descobert. Aquesta activitat no només diagnostica les habilitats lingüístiques dels estudiants, sinó que també fomenta el respecte per la diversitat cultural i el treball en equip, alhora que es desenvolupen competències digitals a través de l’ús d’eines col·laboratives.
Part 2: Reflexió per al disseny de l’activitat
1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.
La situació d’aprenentatge seleccionada és “English: the world network” i l’activitat proposta per a aquesta tasca s’emmarca dins de les activitats diagnòstiques on els alumnes investiguen les rutines diàries i costums culturals de persones dels cinc continents amb l’objectiu de descriure-les com puguen. Aquesta activitat és part d’una Situació d’Aprenentatge en què els alumnes desenvolupen les seues competències digitals, fent ús de ferramentes com ara Google Docs, Google Classroom o ara Padlet. Aquesta activitat es tracta d’un punt de partida per a poder explicar en què consistirà el projecte i el funcionament de les eines que faran servir al llarg del mateix.
Pel que fa a les característiques generals de la situació seleccionada, cal destacar que es tracta d’una activitat basada en la realitat quotidiana de l’alumnat amb l’objectiu lingüístic d’aprendre a utilitzar el Present Simple, amb una àmplia perspectiva cultural que fomenta el desenvolupament d’una ciutadania digital activa, ensenyant a l’alumnat com ha de fer publicacions en línia referenciant les fons d’on extreu la informació, respectant el contingut creat pels companys al mateix temps que els mostra la importància i significació de l’anglés com a llengua vehicular en un món globalitzat en un entorn segur i oficial.
2. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne almenys dues.
Les competències digitals que es treballen amb aquesta activitat són:
-
- L’alfabetització mediàtica: Els alumnes hauran de buscar informació sobre les rutines i costums culturals utilitzant eines digitals, com ara cercadors i fonts en línia fiables i referenciant-les. A més, hauran de saber diferenciar entre publicacions verídiques i publicacions falses al mapa col.laboratiu.
- La creació de continguts i col·laboració en línia: Faran servir plataformes digitals (Padlet o Jamboard) per crear un mapa cultural col·laboratiu, aprenent a organitzar la informació de manera digital i compartint-la amb els altres grups.
- La comunicació, col.laboració i ciutadania digital activa: els alumnes han d’aprendre amb aquesta activitat a fer publicacions i a respectar el contingut produït per la resta de companys.
3. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
Els alumnes treballaran habilitats com la recerca en línia, l’organització de la informació i la creació de continguts digitals. En l’àmbit actitudinal, cal fomentar la col·laboració i el respecte tant per fer un ús responsable de les fonts d’informació i de la xarxa com per la diversitat cultural, ja que l’activitat implica la comparació de costums i rutines de diferents parts del món. Els continguts de la situació inclouen el present simple per descriure accions habituals, que s’explica més avant en les activitats d’estructuració. Aquesta activitat és centra més en el despertar dels coneixements previs de l’alumnat així com coneixements sobre els costums culturals de diversos continents.
4. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?
L’activitat requereix que els alumnes tinguin coneixements bàsics sobre l’ús d’eines digitals col·laboratives que utilitzen de normal a classe (Padlet, Jamboard) i habilitats en la recerca d’informació en línia. No calen coneixements tècnics avançats, però sí que cal saber com navegar per internet, seleccionar informació rellevant i organitzar-la de manera clara. L’activitat també requereix la capacitat d’analitzar de manera crítica els continguts trobats per garantir que són fiables i adequats.
Realment no cal coneixement previ, ja que amb aquesta activitat aprendran a diferenciar entre fonts fiables i no fiables i en el cas de les aplicacions que utilitzaran, són aplicacions d’ús diari en les classes d’anglés.
5. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
Per aquesta activitat, els alumnes necessitaran accés a dispositius amb connexió a internet i una eina digital per crear el mapa col·laboratiu. Les aplicacions seleccionades seran Padlet o Jamboard, que permeten treballar en temps real i de manera compartida. A més, no cal registrar-se i hauran d’utilitzar cercadors web per recollir la informació sobre les rutines culturals.
6. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?
Els alumnes han de saber com crear, editar i organitzar continguts dins de les aplicacions digitals escollides, així com gestionar el contingut visual (imatges, textos, vídeos) i afegir-lo de manera clara i coherent. Pel que fa al docent, cal conéixer les funcionalitats bàsiques de Padlet i Jamboard, i saber configurar-los perquè els alumnes puguen col·laborar de manera efectiva. En el cas dels alumnes que no sàpiguen com fer-ho, es procurarà que a l’hora de formar els grups aquests siguen mixtos, amb alumnes més experimentats amb l’ús d’aquestes eines. Cal recordar que es tracta d’una SdA creada per a 1r de l’ESO i que els alumnes en aquest curs venen de diferents col·legis i entorns i no tots han fet servir les mateixes eines al llarg de la seua escolarització.
7. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
Sí, és fonamental incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades. Es poden tractar de manera introductòria, explicant als alumnes la importància de no compartir dades personals en les eines digitals i de garantir la privacitat de la informació en línia. A més, caldrà ensenyar-los a utilitzar fonts fiables per la seua recerca i com protegir els seus dispositius i comptes amb contrasenyes segures. També és important recordar als alumnes que, en el context del treball col·laboratiu, han de respectar la informació compartida per la resta de membres. Per aquest motiu, s’ha decidit fer servir aquestes aplicacions informàtiques, perquè no resulta necessari registrar-se. A més, es considera que aquests aspectes són més transversals i al centre pel qual està dissenyada aquesta SdA, són aspectes que es tracten en horari de tutoria i a l’assignatura de tecnologia, amb la qual s’està organitzant un projecte conjunte sobre fake news en l’actualitat.
Deixa un comentari