Enunciat activitats
Canvi climàtic i agricultura: com afecta l’augment d’episodis de sequera al nostre entorn? Com han de canviar els conreus per adaptar-se?
El repte que es planteja és fer un estudi climàtic sobre l’evolució de les precipitacions al llarg dels últims 25 anys, com afecta la incertesa de tenir aigua o no per poder regar a l’hora d’escollir quin tipus de conreu o cultiu per part dels agricultors.
Paral·lelament, es far un estudi de camp cercant quins són els conreus més plantats durant aquests últims 25 anys. Posteriorment, es realitza un estudi pràctica plantant aquests cultius i controlant la humitat, la incidència del sol, etc. utilitzant sensors amb la finalitat de veure l’impacte del descens de la pluviometria i com afecta a la seva productivitat i fer una reflexió sobre cap a quins tipus de conreus s’ha d’anar o quins canvis s’haurien de fer.
Competències digitals de l’alumnat
6.2 – Comunicació i col·laboració en línia: quadern de camp digital per enregistrar les dades de creixement i d’humitat, sol, temperatura, etc. de les diferents varietats de cultius sembrats com a estudi de camp per avaluar com afecten i així poder extreure’n conclusions.
6.3 – Creació de continguts: fer un estudi estadístic, mitjançant taules de freqüències i gràfics, sobre l’evolució de les precipitacions al llarg dels últims 25 anys a l’entorn més proper així com també de quines varietats de cultius s’han sembrat durant aquests anys.
6.5 – Resolució de problemes: incorporar l’ús de plaques, sensors i actuadors per enregistrar dades sobre les condicions de creixement dels conreus i valorar quines són més resistents o adients a la sequera.
Coneixements, habilitats o actituds de les competències que entren en joc
6.2 – Comunicació i col·laboració en línia
-
Utilitzar les tecnologies digitals per col·laborar amb altres, per crear de manera conjunta recursos i coneixements i per compartir dades i continguts digitals.
-
Conèixer i respectar la normativa sobre drets d’autor i propietat intel·lectual i sobre privacitat a l’hora de compartir dades i continguts digitals.
6.3 – Creació de continguts
-
Tecnologies digitals que permeten expressar i crear continguts amb mitjans digitals. Principis generals i funcionament dels desenvolupaments d’intel·ligència artificial i de les tecnologies emergents en relació amb l’edició i la creació de continguts digitals.
-
Utilitzar les tecnologies digitals per crear continguts que permetin expressar idees, coneixements, sentiments, etc., en diferents llenguatges i formats de manera accessible.
-
Crear i editar continguts digitals en diferents formats preservant la privacitat i les dades personals pròpies i aliens.
6.5 – Resolució de problemes
-
Ús creatiu de les tecnologies digitals per desenvolupar, de manera individual o col·lectiva, projectes de qualsevol tipus, des de la creació d’una empresa fins a la constitució d’organitzacions socials o el desenvolupament de projectes científics, artístics o culturals.
-
Trobar, avaluar, seleccionar i utilitzar eines digitals i propostes tecnològiques viables i segures per resoldre una tasca o problema determinat.
Nivell educatiu implementació proposta
El nivell educatiu d’implementació de les propostes seria a l’ESO a 3r o 4t i les assignatures que hi intervindrien serien Biologia i Geologia, Matemàtiques i Tecnologia, ja que es realitza un estudi estadístic i s’utilitzen plaques programables i sensors.
Amb la finalitat d’avaluar les competències digitals de l’alumnat anteriorment esmentades (6.2, 6.3 i 6.5) a continuació és mostra una rúbrica:
|
Indicadors |
Nivell 1 |
Nivell 2 |
Nivell 3 |
|
|
Full de càlcul |
Dades |
Organitza i estructura les dades segons els eixos x/y. |
Organitza i estructura les dades en funció de la seva utilitat (gràfics, càlculs). |
Organitza i estructura les dades en funció de la seva utilitat (gràfics, càlculs).Organitza les dades en funció de la seva utilitat (gràfics, càlculs), fixant-ne la tipologia i el valor absolut. |
|
Taules |
Organitza les dades (freqüències absolutes i relatives, ordinàries, acumulades, etc.) en taules amb cel·les de format simple (fons i vores). |
Organitza les dades (freqüències absolutes i relatives, ordinàries, acumulades, etc.) en taules amb cel·les modificades en funció de les dades: combinades i dividides. |
Recull dades (freqüències absolutes i relatives, ordinàries, acumulades, etc.) en taules amb cel·les modificades en funció de les dades: combinades i dividides, condicionals. |
|
|
Gràfics |
Elabora gràfics automàtics (diagrames de punts, sectors i línies) a partir de dades contingudes en cel·les. Modifica els gràfics en funció de l’escala, els colors, la llegenda i els eixos. |
Elabora gràfics automàtics (histogrames i polígons de freqüències) a partir de dades contingudes en cel·les. Modifica els gràfics en funció de l’escala, els colors, la llegenda i els eixos. |
Elabora gràfics automàtics (histogrames, diagrames de caixa, núvols de punts, coeficients de correlació) a partir de dades contingudes en cel·les. Modifica els gràfics en funció de l’escala, els colors, la llegenda i els eixos. |
|
|
Realització de càlculs estadístics |
Realitza i comprova mesures de centralització (mitjana, mediana i moda) introduint les dades directament. |
Realitza i comprova mesures de centralització (mitjana, mediana, moda) i de dispersió (valor màxim, mínim i rang) aplicant fórmules. |
Realitza i comprova mesures de centralització (mitjana, mediana, moda i quartil) i de dispersió (rang i desviació típica) aplicant fórmules. |
|
|
Simulació de càlculs estadístics |
Simula i comprova prediccions avançades per al càlcul de probabilitats. |
Simula i comprova successos compostos per al càlcul de probabilitats. |
Simula i comprova inferències per al càlcul de probabilitats. |
|
| Memòria descriptiva (Estudi de camp digital i Estudi estadístic) |
Presentació |
Fes una presentació organitzada en què els apartats guarden coherència (títols, subtítols, interlineats, etc.), amb un ús estàndard dels marges i amb les pàgines correctament numerades de forma manual. |
Fes una presentació organitzada sense estils però amb diferenciació de tipografia (tipus de font, alçada, numeració, etc.), amb control d’orientació de pàgina i paginació automàtica. |
Fa una presentació amb paginació automàtica, controlant la tria de pàgines. Té cura dels marges, sangries, orientació de pàgina i alineacions. |
|
Elements multimèdia |
Insereix elements multimèdia: fotografies, dibuixos, gràfics, mapes, enllaços, etc. Situa algunes imatges que tenen força relació amb la narrativa del document, però falta indicar-ne el títol i el número. |
Insereix imatges que majoritàriament estiguin ben relacionades amb la narrativa del document. Situa el títol al peu de les gràfiques, taules i figures, així com el número. |
Presenta un document ric en elements multimèdia adients al context, amb un bon format i una bona qualitat gràfica i/o realització, amb una llegenda i/o títol, numeració, etc. |
|
|
Taules |
Organitza el contingut en taules senzilles. |
Fa un ús estàndard de les taules a l’hora d’organitzar i presentar el contingut, amb llegenda i/o títol, numeració, etc. |
Fa ús de taules compostes: cel·les combinades, vores, ombrejats, alineacions de cel·les, modificacions d’amplada de columna i alçada de fila. |
|
|
Tipografia i format |
Enriqueix el format del document utilitzant elements addicionals, per exemple, plantilles. |
Utilitza una tipografia uniforme, control d’interlineat; negretes, cursiva i subratllats per emfasitzar el contingut quan sigui necessari, així com salts de pàgina. |
Usa estratègies per canviar de format. |
|
|
Estructura document |
Estructura el document fent ús de les funcions bàsiques. Situa els principals apartats: portada, índex manual amb pàgines, bibliografia, etc. |
Estructura el document fent ús de les funcions bàsiques. Situa els principals apartats: portada, índex i bibliografia. |
Estructura el document de forma organitzada amb bibliografia i annexos, si escau, i amb una indexació automàtica. |
|
|
Drets d’autor i llicències |
Coneix els drets d’autor i les llicències de les produccions utilitzades. |
Té en compte quines llicències tenen les produccions utilitzades per fer-ne canvis. Referencia les produccions pròpies i alienes indicant-ne l’autor i la font. |
Té en compte quines llicències tenen les produccions utilitzades per fer-ne canvis. Referencia les produccions pròpies i alienes indicant-ne l’autor, la font i la data de l’última consulta. |
|
| Cerca, contrasta i selecciona informació |
Necessitat d’informació |
Defineix una necessitat d’informació en funció de la tasca a resoldre, a partir d’una reflexió col·lectiva. |
Defineix una necessitat d’informació en funció de la tasca a resoldre, a partir d’una reflexió compartida. |
Defineix una necessitat d’informació en funció de la tasca a resoldre, a partir de la reflexió individual. |
|
Conceptes o paraules clau |
Identifica conceptes o paraules clau en funció de la tasca a resoldre, a partir d’una reflexió col·lectiva. |
Identifica conceptes o paraules clau en funció de la tasca a resoldre, a partir d’una reflexió compartida. |
Identifica conceptes o paraules clau en funció de la tasca a resoldre a partir de la reflexió individual. |
|
|
Pla i estratègies de cerca |
Construeix un pla i unes estratègies de cerca amb cerques bàsiques. |
Construeix un pla i unes estratègies de cerca. Utilitza filtres senzills (imatges, idioma, etc.) per acotar les cerques als objectius. |
Construeix un pla i unes estratègies de cerca incloent-hi paràmetres de cerca avançats (idioma, actualització, data de publicació, regió, etc.). |
|
|
Eines |
Utilitza, de manera pautada, diverses eines (cercadors, diccionaris, traductors, etc.), tot seleccionant la més convenient en funció de la tasca a fer. |
Utilitza, de manera autònoma, diverses eines (cercadors, diccionaris, traductors, etc.) tot seleccionant la més convenient en funció de la tasca a realitzar. |
Utilitza diverses eines (cercadors, diccionaris, traductors, etc.), de manera sistemàtica, tot seleccionant la més convenient en funció de la tasca a fer. |
|
|
Fonts d’informació |
Identifica, contrasta i selecciona, de manera autònoma, fonts d’informació fiables amb cerques bàsiques. |
Identifica, contrasta i selecciona, de manera autònoma, fonts d’informació fiables amb cerques bàsiques i avançades. |
Identifica, contrasta i selecciona, de manera autònoma, fonts d’informació fiables amb cerques bàsiques, avançades i dinàmiques. |
|
|
Objectivitat i autenticitat informació |
Reconeix, de forma autònoma, l’objectivitat i l’autenticitat de la informació obtinguda en cerques bàsiques. |
Reconeix l’objectivitat i l’autenticitat de la informació obtinguda en cerques bàsiques i avançades. |
Reconeix l’objectivitat i l’autenticitat de la informació obtinguda en cerques bàsiques, avançades i dinàmiques. |
|
|
Comunicació informació |
Comunica, de manera pautada, la informació obtinguda en un mitjà digital senzill. |
Comunica, de manera autònoma, la informació obtinguda en diferents mitjans digitals. |
Comunica, de manera sistemàtica, la informació obtinguda en diferents mitjans digitals. |
|
|
Entorns virtuals |
Programari a utilitzar |
Identifica, de manera pautada, el programari per fer tasques de treball col·laboratiu. |
Identifica el programari per fer tasques relacionades amb el treball col·laboratiu. |
Identifica i combina, si escau, el programari per fer tasques relacionades amb el treball col·laboratiu. |
|
Ús del programari |
Utilitza les funcions més adequades del programari per fer tasques relacionades amb el treball col·laboratiu. |
Utilitza i configura alguna de les funcions del programari més adequat per fer tasques relacionades amb el treball col·laboratiu. |
Utilitza i configura la major part de les funcions del programari més adequat per fer tasques relacionades amb el treball col·laboratiu. |
|
|
Integració de fitxers multimèdia |
Mostra capacitat de fer creacions multimodals de forma col·laborativa. |
Mostra capacitat de fer creacions multimodals de forma col·laborativa i gestionar, en grup, la seva publicació. |
Mostra capacitat de fer creacions multimodals de forma col·laborativa i gestionar, en grup, la seva publicació i, si escau, un sistema de retroalimentació (feedback) amb l’entorn. |
|
|
Entorn col·laboratiu |
Treballa àgilment en l’entorn col·laboratiu, tot afegint textos i entrades. |
Mostra cert domini de l’entorn col·laboratiu i del seu ús per afegir textos, entrades i comentaris. |
Domina l’entorn col·laboratiu, així com les opcions per afegir noves entrades i per fer comentaris en entrades ja creades. |
|
|
Permisos de col·laboració |
Resol correctament els permisos de compartició dels documents en línia. |
Gestiona bé els permisos de compartició dels documents en línia. |
Domina els permisos de compartició dels documents en línia: selecció de l’usuari amb qui compartir, així com els drets de visualització i/o escriptura de forma correcta. |
|
|
Calendari |
Respecta el calendari establert. |
Respecta el calendari establert i en fomenta el compliment. |
Respecta el calendari establert i mira d’ajudar els companys a complir els terminis. |
|
|
Riscos |
Pren mesures bàsiques per protegir-se d’atacs, intrusions o infeccions que esdevenen a la xarxa. |
Pren mesures per protegir-se d’atacs, intrusions o infeccions que esdevenen a la xarxa. |
Configura mesures de protecció i seguretat de dispositius i sistemes digitals, i les actualitza (contrasenyes, bloqueig de pantalla, protecció de la comunicació, etc.). |
|
|
Sistemes i dispositius |
Configura mesures de protecció i seguretat de dispositius i sistemes digitals, i les actualitza (contrasenyes, bloqueig de pantalla, protecció de la comunicació, etc.). |
Pren mesures preventives per evitar la descàrrega i l’accés de programes maliciosos als dispositius digitals. Fa actualitzacions del sistema operatiu, programes i/o aplicacions de forma periòdica. |
Protegeix arxius i continguts digitals per evitar accessos no autoritzats a terceres persones. |
Deixa un comentari