En aquest article, es mostren diferents situacions, les conseqüències sobre l’alumnat i les porpostes per solucionar-les a l’hora d’incorporar recursos digitals a les nostres aules.
Tot seguit es mostren les diferents situacions:
| Situació | Entrebancs | Proposta de millora |
|
Barreres econòmiques per accedir a eines de modelatge 2D i 3D |
No tots els alumnes es poden permetre una llicència d’ús d’un programa de disseny 2D o 3D |
Utilitzar programes gratuïts i oberts sense cost, com pot ser el FreeCAD o LibreCAD |
|
Dificultat i falta d’accessiblitat d’algunes eines i recursos digitals |
Els recursos no són accessibles per a tots els alumnes, com les persones amb discapacitats físiques |
Utilitzar programes com Microsoft Edge o Switch Access perquè les persones amb dificultats físiques puguin per accedir als recursos digitals. D’aquesta manera, per exemple, podran augmentar la mida del text o utilitzar lectors de pantalla |
|
Metodologies i dinàmiques poc atractives i ajustades als interessos de l’alumnat |
Els ritmes i les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat dins d’una aula és molt divers i això afecta al seu interès i motivació a l’hora d’utilitzar les eines digitals |
Utilitzar plataformes com Khan Academy i Edpuzzle per adaptar els materials educatius perquè s’ajustin als ritmes i necessitats específica de cada alumne/a, incorporant també activitats de ludificació o gamificació com el Kahoot! o Quizizz |
Davant de la diversitat que ens podem trobar dins de l’aula és molt important avaluar quines necessitats té cada alumne/a, pensar amb possibles solucions o adaptacions i aplicar-les amb la finalitat que ningú es quedi sense poder accedir a l’aprenentatge per culpa de les barreres socioeconòmiques, emocionals, cognitives i físiques.
És per això que, a tall d’exemple, es proposen les tres situacions que es resumeixen a l’anterior taula, quins entrebancs es deriven i quines posibles solucions es poden aplicar.
- En la primera situació, per raons econòmiques ens podem trobar que no tot l’alumnat pot fer ús d’una eina digital que ens interessaria utilitzar dins d’una assignatura com podria ser tecnologia amb un programari de modelatge en 2D/3D, és per això que sempre s’ha de presentar a l’alumnat programari que puguin utiltizar sense haver de pagar cap mena de llicència, ha de ser un programari d’accés lliure.
- Per altra banda, a la segona situació, es proposa una solució a l’hora d’utilitzar eines digitals per part d’algun alumnat amb discapacitats físiques i de moviment i per a poder solucionar-ho es proposa utilitzar Microsoft edge o Switch Access per poder modificar la mida del text o la pantalla per poder adaptar-ho a les seves necessitats. Paral·lelament, es podria utilitzar altres tipus d’eines com el YouTube Captioning per generar subtítols o NaturalReader per llegit el text en veu alta per les persones que tenen discapacitats auditives o visuals.
- Finalment, a causa de la baixa motivació de l’alumnat per realtizar una determinada activitat utilitant recursos digitals, es proposa dur a terme aquesta activitat donant-li un tomb i gamificar-lo o ludificar-la utilitzar eines com Kahoot! o Quizizz que incorporen l’aprenentatge a partir de jocs, posant en pràctica la destresa i les habilitats de cada alumne amb l’objectiu de rebre una recompensa en forma de premi al finalitzar l’activitat.
Deixa un comentari