1. Selecció de la unitat didàctica
He seleccionat la unitat 7 de 3r de Tecnologia de l’ESO a l’INS La Llauna, anomenada Programació d’aplicacions, ja que considero que és la que millor s’adapta a la present tasca dins de les matèries que imparteixo per aplicar el que es demana a la tasca.

2. Selecció del recurs digital
Revisant la pàgina de recursos proporcionada al curs, he aprofitat per comparar les aplicacions digitals que utilitzo amb les d’altres experiències per adaptar i incorporar alguns enfocaments a l’hora de dur a terme la tasca. Utilitzaré el portafoli meu com a punt d’unió i de contacte de tot el grup:

Cada alumne farà el seu portafoli  on deixarà evidències del seu aprenentatge a mode de Caixa d’eines, l’alumnat té un document d’ajuda per a crear-lo. Cada alumne pot veure i ajudar als seus companys amb el llistat de portafolis enllaçats que he creat

3. Disseny de l’activitat

He realitzat una activitat de programació en Scratch que he penjat al Classroom:

L’accés al document que té l’alumnat és el següent:

A la taula següent resumeixo els objectius d’aprenentatge i les competències que es treballen

Els recursos digitals  utilitzats a l’activitat proposada estan al llarg d’aquest article amb el seu enllaç, però els podem resumir amb:

Observant la Taxonomia de Bloom relacionada amb l’àmbit digital que mostrem a la imatge:

Intentem aprofitar tots els nivells de la Taxonomia de Bloom :

CREAR: l’alumne programarà videojocs entre d’altres, realitzarà vídeos i imatges per explicar les seves tasques, duran a terme un portafoli que els servirà de caixa d’eines del seus aprenentatges

AVALUAR: l’alumnat detectarà si les seves tasques són correctes si al final té èxit amb el seu programa. Els resultats els plasmarà al seu portafoli.

ANALITZAR:  compara la seva

APLICAR: aplicarà els coneixements adquirits a la programació amb l’Scratch, pujarà els arxius al portafoli per a poder compartir les activitats amb la resta dels companys.

COMPRENDRE: l’alumnat buscarà a la web de l’Scratch programes semblants als que farà i intentarà aprendre d’ells.

RECORDAR: Realitzarà anotacions al seu portafoli afegint les webs que consideri

MATERIAL DIGITAL DE LA PROPOSTA DIDÀCTICA

He confeccionat el document següent (clicant a la imatge s’accedeix) i un tema de

Implementar l’activitat a l’aula i recollir les evidències:

S’ha creat un tema al Classroom amb la unitat didàctica on treballem la present activitat:

A continuació exposem exemples de com l’alumnat resolt dubtes per a la resta de companys i els posem al Classroom del grup on tot l’alumnat té accés

Posem un vídeo dels que hem gravat a classe on es veu com es pot dibuixar amb l’Scratch per poder ajudar a l’alumnat que té dubtes.

A les imatges anteriors mostrem algunes reflexions que l’alumnat a plasmat al seu portafoli.

5. Analitzar i reflexionar sobre la posada en pràctica:

  1. Les tecnologies digitals emprades afavoreixen l’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part de l’alumnat? Sí, l’alumnat es motiva al poder treballar amb el seu portàtil i cadascú té el seu ritme d’aprenentatge, a més a més, el nivell de l’activitat demanada depèn de cada alumne.
  2. En cas que no, quins altres recursos es poden utilitzar en substitució d’aquests? Alguns alumnes que tenen trencat l’ordinador o es queden sense bateria han tingut permís per poder treballar amb el telèfon mòbil, encara que és molt complicat treballar amb ell.
  3. Són realment necessaris els recursos digitals per aquesta programació? Sense els recursos digitals que he comentat a l’article és quasi impossible arribar als resultats obtinguts.
  4. T’han sorgit problemes quan hi has integrat les tecnologies digitals? No perquè porto uns anys treballant amb elles, però cada vegada trobo més problemes a l’alumnat per voler treballar amb el portàtil, ja que estan acostumats a treballar amb el telèfon mòbil i hi han tasques que són complicades de realitzar.
  5. En cas que sí, com has afrontat l’imprevist? En cas que no, quin problema creus que et podria haver sorgit i com el podries haver resolt? Cal conscienciar a l’alumnat que vingui amb el seu portàtil carregat. Cal treballar amb la resta del professorat per a convèncer a l’alumnat que el treball amb el portàtil dona una major eficiència i qualitat a la feina.