1. Selecció de la unitat didàctica
He seleccionat la unitat 7 de 3r de Tecnologia de l’ESO a l’INS La Llauna, anomenada Programació d’aplicacions, ja que considero que és la que millor s’adapta a la present tasca dins de les matèries que imparteixo per aplicar el que es demana a la tasca.
2. Selecció del recurs digital
Revisant la pàgina de recursos proporcionada al curs, he aprofitat per comparar les aplicacions digitals que utilitzo amb les d’altres experiències per adaptar i incorporar alguns enfocaments a l’hora de dur a terme la tasca. Utilitzaré el portafoli meu com a punt d’unió i de contacte de tot el grup:

Cada alumne farà el seu portafoli on deixarà evidències del seu aprenentatge a mode de Caixa d’eines, l’alumnat té un document d’ajuda per a crear-lo. Cada alumne pot veure i ajudar als seus companys amb el llistat de portafolis enllaçats que he creat


3. Disseny de l’activitat
He realitzat una activitat de programació en Scratch que he penjat al Classroom:

L’accés al document que té l’alumnat és el següent:

A la taula següent resumeixo els objectius d’aprenentatge i les competències que es treballen

Els recursos digitals utilitzats a l’activitat proposada estan al llarg d’aquest article amb el seu enllaç, però els podem resumir amb:
- Portafoli del professor
- Llistat de portafolis de l’alumnat en un full de càlcul Drive.
- Activitat per l’alumnat, els portàtils de dotació del departament.
Observant la Taxonomia de Bloom relacionada amb l’àmbit digital que mostrem a la imatge:

Intentem aprofitar tots els nivells de la Taxonomia de Bloom :
CREAR: l’alumne programarà videojocs entre d’altres, realitzarà vídeos i imatges per explicar les seves tasques, duran a terme un portafoli que els servirà de caixa d’eines del seus aprenentatges
AVALUAR: l’alumnat detectarà si les seves tasques són correctes si al final té èxit amb el seu programa. Els resultats els plasmarà al seu portafoli.
ANALITZAR: compara la seva
APLICAR: aplicarà els coneixements adquirits a la programació amb l’Scratch, pujarà els arxius al portafoli per a poder compartir les activitats amb la resta dels companys.
COMPRENDRE: l’alumnat buscarà a la web de l’Scratch programes semblants als que farà i intentarà aprendre d’ells.
RECORDAR: Realitzarà anotacions al seu portafoli afegint les webs que consideri
MATERIAL DIGITAL DE LA PROPOSTA DIDÀCTICA
He confeccionat el document següent (clicant a la imatge s’accedeix) i un tema de
Implementar l’activitat a l’aula i recollir les evidències:
S’ha creat un tema al Classroom amb la unitat didàctica on treballem la present activitat:


A continuació exposem exemples de com l’alumnat resolt dubtes per a la resta de companys i els posem al Classroom del grup on tot l’alumnat té accés
Posem un vídeo dels que hem gravat a classe on es veu com es pot dibuixar amb l’Scratch per poder ajudar a l’alumnat que té dubtes.
A les imatges anteriors mostrem algunes reflexions que l’alumnat a plasmat al seu portafoli.
5. Analitzar i reflexionar sobre la posada en pràctica:
- Les tecnologies digitals emprades afavoreixen l’assoliment dels objectius d’aprenentatge per part de l’alumnat? Sí, l’alumnat es motiva al poder treballar amb el seu portàtil i cadascú té el seu ritme d’aprenentatge, a més a més, el nivell de l’activitat demanada depèn de cada alumne.
- En cas que no, quins altres recursos es poden utilitzar en substitució d’aquests? Alguns alumnes que tenen trencat l’ordinador o es queden sense bateria han tingut permís per poder treballar amb el telèfon mòbil, encara que és molt complicat treballar amb ell.
- Són realment necessaris els recursos digitals per aquesta programació? Sense els recursos digitals que he comentat a l’article és quasi impossible arribar als resultats obtinguts.
- T’han sorgit problemes quan hi has integrat les tecnologies digitals? No perquè porto uns anys treballant amb elles, però cada vegada trobo més problemes a l’alumnat per voler treballar amb el portàtil, ja que estan acostumats a treballar amb el telèfon mòbil i hi han tasques que són complicades de realitzar.
- En cas que sí, com has afrontat l’imprevist? En cas que no, quin problema creus que et podria haver sorgit i com el podries haver resolt? Cal conscienciar a l’alumnat que vingui amb el seu portàtil carregat. Cal treballar amb la resta del professorat per a convèncer a l’alumnat que el treball amb el portàtil dona una major eficiència i qualitat a la feina.


Deixa un comentari