Sempre m’ha sorprès que no existeixi cap xarxa docent on els docents comparteixin materials, problemes i solucions.

Es poden trobar grups de Telegram, de WhatsApp força específics o algunes comunitats una mica més grans lligades a projectes (ex: Xarxa de Competències) o plataformes (ex: GEG Spain) però no una gran xarxa amb 20.000 o 25.000 usuaris. No són tants si tenim en compte que a Catalunya hi ha 110.000 docents.

Quan vaig arribar al Departament (allà pel 2013) existia la xarxa docent EduCAT2.0. Es va crear a l’època del projecte EduCAT1x1 i la plataforma triada va ser la NING. Tot i que inicialment va tenir èxit, amb 10.000 usuaris, com a comunitat de suport al desplegament d’equips, l’Educat2.0 va caure, a poc a poc, en desús, fins a arribar a unes poques intervencions a la setmana (3-5 respostes).

Tot i que em semblava un projecte essencial, nuclear, no vaig intentar rellançar el projecte perquè:

  1. No tenia clar quins eren els motius del fracàs d’aquesta xarxa i d’altres
  2. No tenia una plataforma alternativa ni la migració resultava trivial
  3. Des de l’àrea TAC no es veia com una necessitat i es considerava un projecte que comportava alguns riscos (una plataforma docent d’èxit podia servir d’amplificador per queixar-se del Departament).

En la meva segona etapa al Departament, vaig decidir que valia la pena intentar reformular la xarxa. Amb la Maria Masjuan, el Pau Saura i l’Artur Coll comencem a parlar de com hauria de ser una xarxa realment atractiva.  Vaig tenir clar que havíem de canviar de plataforma i, després de fer una cerca exhaustiva, vaig trobar Discourse, plataforma senzilla, molt usable també als mòbils, i que es podia assumir econòmicament.

Es va fer una proposta de projecte i després d’un temps, es va posar en marxa el Nus, que ja compte amb més de 7.500 usuaris i més de 150 respostes diàries.

De moment, ens hem centrat a donar suport a la Xarxa Territorial de Cultura Digital, que ha aportat al voltant de 3.000 usuaris, però els altres 4.500 han anat arribant de manera natural a altres categories com Parlem d’educació o Tecnologia digital a l’aula.

En un any de vida, l’ambient de col·laboració és molt bo i el to en tot moment és força constructiu, allunyat de la toxicitat de Twitter. Tot i que, de moment, és una comunitat molt basada en el suport tècnic (tinc un problema i em donen respostes), comencen a aparèixer força fills de debat i on els docents comparteixen recursos fets per ells.

A inicis del 2023 obrirem una categoria que pot fer que el Nus faci un salt en el nombre d’usuaris: Parlem de… on es podran trobar subcategories associades a cada matèria o àrea.

Cada decisió se centra a fer que el Nus sigui un espai usable, còmode i natural pel docent. Per això, hem apostat per una organització molt clàssica, molt fàcil d’entendre. Les plataformes no són el lloc per fer pedagogia ni per canviar dinàmiques que no es canvien fàcilment en els mateixos centres.

L’ADN d’un docent encara continua essent la seva especialitat i prescindir d’aquest ganxo (engagement) és un error. Si ets un profe de Música i veus una categoria de Música, entraràs segur. Si veus categories transversals, amb noms una mica genèrics que no acaben d’encaixar amb el teu ADN… doncs depèn del temps i les ganes que tinguis.

Primer hem de fer que tingui èxit i després ja platejarem canvis més pedagògics, transversals i adients conceptualment a les noves metodologies i al nou currículum.

Bé, si encara no saps el que és el Nus, a què esperes?