Vaig assistir a la ponència: Enseñar en tiempos de IA: ¿Aliada o enemiga? de Carlos Santana al Edtech Congress.

Va ser una ponència molt didàctica, com tot el que fa el Carlos, on em vaig quedar amb les següents idees:

  • El que caracteritza a una IA de model de llenguatge és la seva capacitat de predicció de quina serà la propera paraula o la propera frase a partir de la paraula o frase precedent. Aquest és el mecanisme bàsic que permet a la IA expressar-se de manera tan natural. Va ser molt potent el moment que va mostrar com “parlaven” les IA fa tres anys (2019) i era molt semblant a un balbuceig d’un nen petit.
  • En alguns aspectes, la IA té una intel·ligència molt humana. Dona respostes “aproximades” a coses que “ha sentit”. Per això, en un fet que va sorprendre a tothom, de vegades la IA s’inventa coses.
  • ChatGPT ha sigut una revolució inesperada (ni OpenIA, l’empresa que ho va llançar s’ho esperava) i es preveuen canvis potents:
    • el mitjà escrit ja no serà l’únic mitjà sinó que podràs parlar amb un avatar que et respondrà de “veu”.
    • hi haurà cada vegada més extensions que ampliaran les capacitats de chatGPT. En l’àmbit matemàtic, s’acaba de connectar a https://www.wolframalpha.com/, el que li dona superpoders estadístics.
    • La IA podrà “veure” i respondre preguntes a partir d’imatges. Reconeix formes i pot elaborar respostes de tot tipus, també cinemàtiques. Per exemple, un balancí amb un objecte i un altre objecte que està caient sobre l’altre part del balancí… l’objecte que reposa en el balancí sortirà disparat quan arribi el segon objecte?
  • Sobre la possibilitat de “parar” el desenvolupament de les IA tipus ChatGPT va dir que era impossible perquè un codi equivalent desenvolupat per meta (antic Facebook) s’havia filtrar a internet i s’havia creat una comunitat lliure on milers de desenvolupadors feien modificacions. Com que no és una o un conjunt d’empreses és impossible de controlar.

Carlos Santana a Edtech

En l’àmbit educatiu

Ensenyar a preguntar

L’habilitat més important que hem d’ensenyar als nostres alumnes és com han de fer les preguntes. Quines expressions han d’acompanyar a les preguntes per aconseguir una resposta més acurada. Per exemple, en algunes qüestions complexes, si escrius la pregunta i li afegeixes: “Resol el problema pas a pas”, el nivell d’encert passa d’un 17% a un 85%. Aquests afegits es denominen prompts i una possible traducció al català és “Context”. Li dones context a la teva pregunta perquè la IA et pugui respondre millor a les teves necessitats.