La recerca forma part essencial del meu desenvolupament professional i em permet aprofundir en aspectes claus de la pràctica educativa, alhora que contribueixo a la innovació i millora contínua dins l’àmbit escolar. A continuació, presento els principals elements que configuren la meva trajectòria en recerca docent:
-
Doctorand en coeduació en l’educació primària
Estic desenvolupant un projecte doctoral a la Universitat Rovira i Virgili que em permet analitzar i aportar coneixement sobre temes rellevants per a sobre l’educació en diversitat sexual i de gènere en l’educació primària, amb l’objectiu de millorar la pràctica a l’aula. -
Publicacions científiques
Romero de la Rosa, J. M. (2023). Projecte Zerolo: Promocionant l’Educació LGTBI+ a les escoles de Primària. http://hdl.handle.net/2445/203862Romero de la Rosa, J. M (2024). Formació en diversitat sexual i de gènere en el Grau en Mestre d’Educació Primària: Anàlisi dels plans d’estudis a les universitats públiques catalanes.
- Formació del Departament d’Educació i FP
He completat cursos i seminaris específics que m’han dotat d’eines i recursos per enfortir la meva recerca i millorar la intervenció pedagògica.
-
Educació per a una Ciutadania Global: per una Pedagogia de les cures a l’aula i al centre (2023 – 24) – 5 hores
Formació que abordava la necessitat d’incorporar la pedagogia de les cures com a eix transversal en l’educació per a la ciutadania global. Es va reflexionar sobre el paper de l’escola com a espai per construir vincles afectius, fomentar l’empatia i abordar les desigualtats des d’una perspectiva crítica. Es van oferir estratègies per treballar les cures amb l’alumnat, tant a nivell d’aula com en la gestió del centre.
-
Jornades de Patrimoni Emergent. La Prehistòria en el present (2023 – 24) – 12 hores
Aquestes jornades van aprofundir en la relació entre el patrimoni històric i la seva aplicació didàctica a l’escola. A través d’exemples de la prehistòria i metodologies innovadores, es va reflexionar sobre com acostar el passat a l’alumnat de forma vivencial i significativa. Es van presentar propostes didàctiques per integrar el patrimoni en el currículum, fomentant la creativitat, l’observació i el pensament crític.
Formació Interna FAIG 1 (2023 – 24) – 30 hores
Formació vinculada a la millora contínua de la pràctica docent dins del marc del programa FAIG. Aquest curs va oferir un espai de reflexió compartida i col·laboració entre mestres per desenvolupar metodologies actives, fomentar el treball interdisciplinari i reforçar la cultura de centre. Es van treballar eines per promoure l’aprenentatge competencial i l’avaluació formativa, amb especial atenció a la pràctica reflexiva i el feedback entre iguals.
-
Diseño de Situaciones de Aprendizaje para la Etapa de Educación Primaria (2024 – 25) – 35 hores
Formació centrada en la creació i aplicació de situacions d’aprenentatge competencials. Es van treballar els elements curriculars clau (objectius, criteris d’avaluació, sabers bàsics) per dissenyar propostes que promoguin un aprenentatge significatiu i contextualitzat. També es van explorar estratègies d’avaluació formativa i coavaluació, amb l’objectiu d’afavorir l’autonomia i la implicació activa de l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.
- Disseny de millores educatives informades en l’evidència (2025 – 26) – 45 hores – CURSANT ACTUALMENT