JClic, una eina digital com a mitjà per facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana d’alumnat nouvingut.
Per a realitzar l’activitat del Mòdul 5, s’ha decidit emprar una web-eina digital per facilitar el procés d’aprenentatge d’un alumne nouvingut al centre educatiu on s’imparteix actualment la llengua catalana a 3r de l’ESO.
L’alumne va arribar de Colòmbia al mes de març, i porta un parell de setmanes escolaritzat al sistema educatiu català. Ha començat a anar a l’aula d’acollida, on rep atenció a nivell bàsic de català (vocabulari, lectures, activitats, etc.). Com l’alumne rep un parell d’hores de llengua catalana a la setmana dintre l’aula ordinària, s’ha plantejat facilitar-li una eina digital per complementar l’aprenentatge que rep a l’aula d’acollida.
En aquest cas concret s’ha escollit l’eina JClic, on hi ha moltes activitats interactives que apareixen en pantalla segons la matèria, l’idioma i el nivell educatiu seleccionats.
El principal motiu de presentar aquesta eina digital a l’alumne nouvingut ha sigut el fet que és molt intuïtiva, fàcil d’utilitzar, molt visual i dinàmica, i amb variades activitats (puzles, associacions, encreuats, sopes de lletres, jocs de memòria i exploració, identificació i informació, resposta escrita i activitats de text). Tot plegat incentiva a l’alumne a realitzar les activitats que hi ha a JClic.
De les indicacions més significatives que se li van donar a l’estudiant per utilitzar aquesta eina digital, van ser l’elecció de l’àrea curricular, de l’idioma i del nivell acadèmic.
Indicar que setmanalment es revisaran amb l’alumne les activitats fetes a JClic, així com l’evolució del seu aprenentatge de vocabulari i ortografia de llengua catalana.
Per acabar l’activitat s’indiquen alguns dels avantatges i dels inconvenients que pot trobar l’estudiant a l’hora d’emprar JClic.
Dintre dels punts forts trobem que és una eina que fomenta la participació i l’interès de l’alumne, permet registrar les preguntes (tant els encerts com els errors), l’alumne avança al seu ritme, un cop instal·lada no cal connexió a internet per a fer les activitats, i és una eina digital divertida i atractiva per l’alumnat.
Com punts febles cal senyalar la limitació als tipus d’activitats abans indicades (manquen altres tipus d’activitats), als nivells alts hi ha activitats que semblen infantils, casi impossible treballar de manera col·laborativa, i l’alumne es pot distreure i pot jugar en lloc de fer les activitats.
Malgrat tot, JClic continua sent una eina digital molt recomanable per engrescar als alumnes a aprendre, ja que en plena era de la multimèdia no hi ha res millor que un instrument atractiu visualment, dinàmic i facilitador d’aprenentatge de diverses àrees curriculars. A més, el mateix aprenent pot adaptar el seu ritme d’aprenentatge modificant el nivell educatiu, amb o sense ajuda del docent, aspecte rellevant a tenir en compte a l’hora de facilitar-li JClic.
Annex
Evidència de la implementació de l’eina digital a l’alumne nouvingut de 3r de l’ESO.

Deixa un comentari