1. Selecció de la unitat didàctica
La unitat didàctica «La lectura catalana» es porta a terme dins de la matèria de llengua catalana, i concretament a una classe de 20 alumnes de 3r d’ESO.
A la programació didàctica està inclosa la lectura de dos llibres en el transcurs del curs 2022/2023, i un d’ells és el llibre Kenitra de Maria Mercè Roca.
Es dedica una hora a la setmana a la lectura d’aquesta obra literària, i dins d’aquest temps estan incloses diverses tasques o activitats: dictats, preguntes orals, resums orals o escrits, Kahoot, etc. Tot plegat per a avaluar el nivell de comprensió lectora, l’expressió escrita i oral, l’ortografia, etc.
2. Selecció del recurs digital
De tots els recursos de que disposem els docents s’ha escollit l’eina Kahoot, pel fet que és una eina ja coneguda pels estudiants de l’institut, per l’accessibilitat des dels dispositius d’aquests, i per la senzillesa alhora de crear les preguntes-respostes.
3. Disseny de l’activitat
3.1. Lectura, comprensió lectora i elecció múltiple.
La primera tasca que realitzen els alumnes és llegir en veu alta el capítol 11 del llibre Kenitra.
Posteriorment guarden el llibre i obren el portàtil, per a entrar a l’eina Kahoot.
Han d’escriure el codi que el docent projecta a la pantalla.
Han de respondre les preguntes que mostra Kahoot, clicant un dels 4 colors.
Cada vegada que responen i surt el resultat de les respostes, es dedica una estona per comentar les respostes errònies i la correcta (l’objectiu és refermar la comprensió lectora).
Al final es visualitza el pòdium dels participants, i s’aprofita per a reforçar positivament tant la participació com l’esforç en respondre correctament.
3.2. Competències i objectius d’aprenentatge.
Les competències a tractar són de l’àmbit lingüístic i de l’àmbit digital.
Competències de l’àmbit lingüístic (Dimensió actitudinal i plurilingüe):
-Actitud 1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal.
-Actitud 2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
-Actitud 3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística de l’entorn pròxim i d’arreu.
Competències de l’àmbit digital (Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració):
-Competència 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratius, facilitant la participació en activitats col·laboratives en entorns virtuals usant les seves funcionalitats bàsiques.
Els objectius són:
-Consolidar la lectura en una activitat de satisfacció personal.
-Millorar la comprensió lectora, la dicció, l’entonació i la fluïdesa.
-Gaudir de la lectura.
-Ampliar la utilització d’una eina digital vinculada a la comprensió lectora.
3.3. Recursos digitals
Els recursos digitals que han d’emprar els estudiants és principalment l’eina Kahoot.
3.4. Nivells de la taxonomia de Bloom i pautes del DUA
Els nivells de la taxonomia de Bloom que es treballen són: recordar i comprendre, en tant l’alumnat ha de fer ús de la memòria per reconèixer, recuperar i repetir informació, i ha de ser capaç d’emprar aquesta informació per a crear significats i saber explicar-los.
Indicar que al tercer trimestre hi ha planificat un augment en el treball col·laboratiu i en conseqüència un tractament de més nivells de la taxonomia de Bloom.
Al model DUA és tenen en compte:
-El compromís que hauran de mostrar els alumnes, en tant agents actius, mitjançant la identificació del que han après, donant importància als seus èxits, comprendre els motius de les seves dificultats i fortaleses, etc.
-La representació, tenint en compte els diferents ritmes de treball de l’alumnat, oferint diferents suports per a la construcció del coneixement, i simplificant el vocabulari si cal.
-L’acció i expressió, ja sigui planificant diferents temps de resposta, compartint idees, i utilitzant calendari per permet anticipar les activitats que realitzaran.
3.5. Material digital de la proposta didàctica
Com a material digital s’utilitzarà un ordinador, un projector, una pantalla, l’eina Kahoot, i cada alumne el seu dispositiu.
4. Implementar l’activitat a l’aula (evidències).



5. Analitzar i reflexionar
La tecnologia digital emprada ha afavorit tant la concentració, la participació, l’aprenentatge, la comprensió lectora i la motivació davant la lectura. És a dir, han estat més atents durant la lectura del llibre com de les preguntes al Kahoot; han gaudit de la participació a les tasques; l’aprenentatge ha sigut més fluid i dinàmic; han millorat la comprensió lectora (tant del capítol del llibre com de les preguntes que fan referència a aquest); i tot plegat ha facilitat que el gust per la lectura augmenti.
Per tot això, es conclou que utilitzar una eina digital (en aquest cas Kahoot) és positiu per a millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge, ja que agilitza i dinamitza aquest procés.
En aquest cas no han sorgit problemes, però podrien aparèixer alguns inconvenients, com per exemple: problemes de connexió de internet, problemes amb el projector o la connexió ordinador-projector, o problemes amb les bateries dels ordinadors de l’alumnat (de vegades els porten sense carregar i no porten el cable per fer-ho a classe).
Davant d’aquests imprevistos es pot demanar ajuda al tècnic de informàtica que hi ha al centre, i demanant cables a altres alumnes per a carregar les bateries dels dispositius dels seus companys.
Deixa un comentari