DESENVOLUPAMENT DE LES COMPETÈNCIES DIGITALS EN UNA ACTIVITAT DIDÀCTICA

1. Definició de l’activitat

S’ha dissenyat una activitat per alumnes de 3r de l’ESO, concretament a llengua catalana.

Aquesta activitat consisteix en desenvolupar i presentar oralment un dels temes que s’han treballat durant el curs acadèmic 2022/2023. Prèviament el docent ha seleccionat els 9 temes més rellevants de tot el curs, i per parelles han d’escollir un d’aquests temes.

Primer, els alumnes han de buscar i seleccionar informació referent el tema que han escollit utilitzant els portàtils que tenen.

Posteriorment, han d’organitzar la informació i crear una presentació multimèdia (mitjançant una eina digital com CANVA, PowerPoint, Google Presentacions, etc.) on es reculli la informació més significativa que cada parella considera adequat exposar davant el grup classe.

Tercer, cada parella ha de pensar i crear dues preguntes sobre el tema que exposaran, amb les seves respectives solucions. Aquestes preguntes les hauran de incloure en un mur de Padlet creat pel docent.

Per acabar, l’alumnat ha de presentar el seu document, i explicar les preguntes que han dissenyat i han penjat al mur del Padlet.

2. Reflexió per al disseny de l’activitat

La situació d’aprenentatge s’ha plantejat per a que l’alumnat busqui informació d’un tema determinat, seleccioni i organitzi la informació més significativa, elabori una presentació, i exposi aquesta última a tot el grup classe, tot utilitzant eines digitals i dispositius tecnològics. Tots aquests aspectes afavoreixen, d’una manera o una altra, les competències de l’àmbit lingüístic i les de l’àmbit digital.

La situació d’ensenyament-aprenentatge inclou quatre competències digitals: la competència 4 Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals, la competència 5 Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals, la competència 7 Participar en entorns de comunicació interpersonal i publicacions virtuals per compartir informació, i la competència 8 Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratius.

Els coneixements, habilitats o actituds que hauran de tenir en compte els alumnes són: un coneixement suficient per a utilitzar les aplicacions informàtiques (tractament de textos, buscadors, edició de presentacions, emmagatzematge, carpetes compartides, etc.); una comprensió de les possibilitats que ofereixen les TIC; capacitat de cercar, obtenir i tractar informació; disposició per a produir, presentar i comprendre la informació recollida; habilitat per accedir i emprar serveis d’internet, i saber fer ús de les TIC; i per últim, una actitud crítica i reflexiva de la informació trobada a les webs i un ús responsable d’aquesta.

Els nivells d’aplicació de competència digital que necessiten els estudiants per a portar a terme aquesta situació d’aprenentatge són diversos, des de tenir estratègies de cerca; identificar, contrastar i seleccionar fonts d’informació fiables; comunicar la informació obtinguda en un mitjà digital de manera pautada; integrar diversos formats per a la creació d’hipertextos senzills; utilitzar les aplicacions més habituals a la xarxa relacionades amb la creació de coneixement; emprar les aplicacions més habituals a la xarxa relacionades amb el treball col·laboratiu de coneixement; utilitzar documents digitals compartits; participar i gestionar la seva identitat en una eina de vincles cooperatius; identificar el programari per a fer tasques col·laboratives; conèixer i aplicar pautes de cortesia; participar de manera adequada en el debat digital; integrar fitxers multimèdia en el treball compartit; etcètera.

Els requisits tècnics i eines necessaris són una connexió a internet, un navegador, l’accés a una adreça electrònica, un buscador, diversos programes o webs per elaborar presentacions, i un sistema de projecció (en aquest cas un ordinador, un projector i una pantalla). El docent és qui indica les aplicacions que poden utilitzar (CANVA, PowerPoint, Google Presentacions, etc.), però cada parella d’alumnes emprarà el que consideri oportú.

Els coneixements tècnics que el docent ha de tenir per a portar a terme aquesta tasca són diversos, i han d’estar relacionats en gestionar eines per fer presentacions i mapes mentals, administrar eines per compartir i representar la informació, gestionar els canals de comunicació entre el grup classe, etcètera. L’alumnat ha de tenir els següents coneixements per a realitzar l’activitat plantejada: fer servir diferents eines per elaborar presentacions, emprar eines que permetin compartir i representar la informació, utilitzar els canals de comunicació entre els membres del grup classe, etc.

Respecte a la ciberseguretat i protecció de dades, cal dir que el docent torna a recordar que han d’emprar el correu electrònic facilitat per l’institut (per enviar informació als companys/es, obrir el Drive per compartir arxius, crear documents, etc.), no incloure imatges de companys/es sense permís, accedir solament a webs oficials (com per exemple gencat, cpnl, o enciclopèdia catalana), etcètera.

3. Implementació

A continuació hi ha dues captures de pantalla del Padlet on ha participat l’alumnat a l’hora de compartir tant el tema que havien escollit referent a llengua catalana, com les preguntes que van pensar i crear referent al mateix tema.

Primer van compartir el tema, moment que van aprofitar per a començar a penjar imatges sense sentit, i malgrat se’ls va indicat que les imatges havien d’estar vinculades a llengua catalana, van fer cas omís. A la següent sessió van penjar les preguntes que cada parella va pensar, com si fossin utilitzades per a un examen. Se’ls va motivar perquè fossin creatius, ja que les qüestions més originals seran emprades en l’última prova avaluativa de la matèria.

Com a segona evidència es presenta una foto on es pot comprovar com l’alumnat, per parelles, exposava oralment la seva presentació d’un dels temes escollits (en aquest cas era “Les Perífrasis Verbals”).

4. Reflexió final

El fet d’utilitzar les TIC per a treballar i millorar les competències de l’alumnat ha sigut molt positiu. Ha permès que estiguessin més involucrats en el procés ensenyament-aprenentatge, i que desenvolupessin una mica més la seva creativitat.

El fet que coneguessin les diferents eines digitals ha facilitat el desenvolupament de l’activitat, a la vegada que ha agilitzat tant la feina del docent com la dels alumnes.

Com a punt a millorar, és el fet que aprofitessin una eina digital per a «jugar» i «distreure’s» ja que van penjar imatges que no aportaven coneixements, sinó simplement feien riure i divertir-se a ells mateixos. Encara que com els mateixos van verbalitzar: «sempre va bé riure a classe i passar-s’ho bé».