CURS FDB1
Mòdul 1 Activitat 2
CONTINGUTS DIGITALS PER A FUTURS ADULTS EN UN MÓN DIGITAL
- He triat un seminari de la Xarxa Territorial de Competència Digital dintre de les sessions 2020-2021 anomenat “Sessió 2. Àrea 2. Continguts Digitals”.
Està classificat dintre de la columna de la subxarxa de Competència Digital Docent. La seva URL és:
L’he escollit després de rebre els resultats del Selfie for Teachers.
Em considero un docent conscient que l’aplicació d’eines digitals és important a l’aula i que les he d’anar incorporant progressivament a la meva metodologia, però reconec que el interès per ampliar aquesta competència no és el meu punt fort. És per això que en l’informe em surt que tinc un nivell Explorador amb una valoració baixa (23%). Justament l’àrea de continguts digitals és la que m’ha puntuat més alta (33%). Potser per això he triat una xerrada que parlés d’aquesta temàtica perquè per mi és la més motivant. Un altre motiu per fer-ho ha estat que a la majoria de les conclusions rebudes en el citat informe queda reflectit, amb bon criteri, que he de passar de “ser conscient de” a conjugar verbs com “provar”, “utilitzar”, “seleccionar”, “analitzar”, etc
He pensat que aquest seminari em pot ajudar no només a ampliar els meus coneixements sobre programari i plataformes de recursos que ja han estat creats sinó també, i no menys important, a obtenir consells de com crear materials propis de forma òptima. També he valorat que em pot engrescar a començar a donar passes endavant en conceptes que me n’adono que són importants i que no els tinc gaire en compte, com l’ús d’eines digitals en l’avaluació i en rebre feedback de la feina de l’alumnat, com treure-li partit al treball en línea i a fer activitats digitals col·laboratives i com encoratjar els i les alumnes a que ells i elles també creïn continguts digitals.
- Treballar amb continguts digitals no es basa en seure’ns davant de l’ordinador i començar a navegar per Internet a veure que trobem. En aquest sentit, la conferència estructura de forma molt clara els passos que hem de seguir per ser eficients en aquesta tasca i quins criteris hem de tenir en compte. Parla de la conveniència de tenir una estratègia on no poden faltar paraules com filtratge, planificació, gestió i avaluació. També ens recorda les característiques més importants que ha de tenir un recurs digital: motivant, útil, senzill i inclusiu.
Un dels ponents, el Jose Manuel Moral (professor de la UB) comenta una llista de 15 criteris elaborada per l’INTEF (Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado). Pensava que la majoria d’ells serien el que un esperaria trobar però m’ha semblat interessant remarcar alguns d’ells.
El recurs digital serà interessant si:
- Promou la creativitat, la innovació i l’esperit crític.
- Conté activitats diverses i registra el progrés en el seu ús.
- Intenta que estigui vinculat a experiències vitals de l’alumnat i incrementa la seva competència social
- Desenvolupa l’autonomia de l’alumne
- És editable i es pot utilitzar en diferents matèries
- Es pot utilitzar en diferents dispositius i pot funcionar en línea i fora de línea.
- És accessible a alumnat amb dificultats visuals o auditives.
Aquest ponent acaba amb una reflexió interessant la seva intervenció. Opina que és tan vàlid crear material com seleccionar continguts ja creats per altres persones sempre que tinguem clara la pregunta clau: “Per a què?”
En aquest sentit, a la sessió es parla que crear continguts és molt gratificant però també és molt car en temps invertit i que és important parlar amb els companys i companyes sobre quines eines fan servir i quins resultats obtenen. També ens recorda que és millor sempre treballar en equip que no en solitari.
L’aprenentatge més pràctic que m’emporto d’aquesta presentació és la quantitat de programes i enllaços citats i comentats per i les ponents. Es parla del eXeLearning, del jClick, del H5P, del Geogebra , del Kahoot, del Liveworksheet i de banc d’imatges com pixabay.com, sinapsis.xtec.cat, pexels.com i arasaac.org. A més també es citen webs com ayudaparamaestros.com o https://www.toptools4learning.com
Hi ha una segona part de la conferència, més tècnica, on una persona del Departament d’Ensenyament, la Yasmina Solé,ens parla sobre la propietat intel·lectual. Ens recorda que hem de ser molt curosos amb l’ús de materials creats per altres persones i també de treballs fets pel nostre alumnat. Docents i alumnat creiem moltes vegades que un contingut que està a Internet es pot fer servir alegrement i no sempre és així.
També ens remarca la importància que tenim com a docents a l’hora de transmetre aquesta informació als i les estudiants i mentalitzar-los de les implicacions que pot tenir no fer les coses bé. M’ha semblat interessant saber que hem d’estar molt segurs de que tenim autorització per utilitzar treballs d’altres persones però també que hi ha excepcions que hem de conèixer com obres de domini públic, obres amb finalitat educativa o cites de fragments d’una obra aliena com a complement d’un treball nostre.
Per acabar destaco la idea de que els continguts digitals són un mon molt interessant que ja fa anys que van més enllà de crear presentacions i que no va només de que el docent o la docent guanyi habilitat i coneixement en aquesta competència sinó en la manera que posarà aquest saber al servei dels seus alumnes i de les seves alumnes.
- Com a professor de matemàtiques, faig servir molt a les classes el programa Geogebra per representar gràfiques de funcions i dissenyo Kahoots sobre temes que he explicat (m’agrada més posar a l’alumnat Kahoots fets per mi que no pas d’altres ja fets) .També intento posar vídeos per il·lustrar la presència de les matemàtiques en el mon que ens envolta sempre que puc i també amb aquesta finalitat projecto de vegades a l’alumnat fotografies premiades en el concurs de fotografia matemàtica de l’ABEAM (Associació de Barcelona per l’Ensenyament i l’Aprenentatge de les matemàtiques).
Com es diu també a la xerrada, el temps és un factor limitant, però m’agradaria ampliar molt més el meu ventall de recursos, sobretot de tipus interactiu.
Aquesta xerrada també m’ha fet veure que podria millorar en preparar activitats digitals que es poguessin corregir telemàticament i que contribuïssin en la nota final del trimestre.
També crec que podria donar passes endavant en preparar projectes sobre un tema interdisciplinari on les matemàtiques tinguessin un paper preponderant i que fos realitzat en grup.
Una altra aspecte en el que m’ha fet pensar és en la gran quantitat de recursos digitals que existeixen per atendre a la diversitat i que no els hi traiem tot el partit perquè no reparem, encara que també hem de tenir en compte les limitacions de no poder disposar de l’aula d’informàtica a totes les hores que voldríem o que l’alumnat no disposa, en general, de tauletes o d’ordinadors portàtils, sobretot en el nivell de secundària.
Deixa un comentari