TASCA DEL MÒDUL 6

 

Primera part: Definició de l’activitat

L’activitat que he plantejat al grup d’alumnes de 4t ESO ha estat fer un petit estudi sobre els nivells de soroll al voltant de la nostra escola.

Per qüestions de logística i de manca de temps no l’hem pogut realitzar amb la profunditat desitjable però el meu objectiu és que, tot i això, sigui una bona aproximació a fer un treball de camp i posar en pràctica les competències digitals de l’alumnat per fer un informe amb els resultats obtinguts i les conclusions que d’ells es poden extreure.

L’enunciat de l’activitat és:

Estudieu els nivells de soroll al voltant de la nostra escola

  • El treball es realitzarà per grups (de dues, tres o quatre persones)
  • L’activitat constarà d’aquestes fases:

a) Documentar-nos sobre el tema. Fent servir els dispositius mòbils o els ordinadors de l’aula d’informàtica ens trobarem amb paraules com decibels, sonòmetres i amb conceptes com mapa de soroll, mapa de capacitat acústica, mapa de superació, etc.

b) Baixar-nos al nostre mòbil una aplicació que mesuri els decibels en un lloc i familiaritzar-nos amb ella.

c) Escollir els llocs del voltant de l’escola (Baró de Viver) on farem les mesures. Aquestes es faran en dos sessions diferents, una al matí i l’altre a la tarda, per poder comparar dos moment diferents del dia.

d) Confeccionar amb un document Word una fitxa on apuntar les dades preses.

e) Treball de camps pels carrers de Baró de Viver per recollir les dades (com ja hem dit, en dos dies diferents)

f) Posar les dades en comú perquè tots els grups tinguin tota la informació obtinguda.g) Realització de taules i gràfics fent servir un programa de base de dades (l’Excel).

h) Elaboració d’unes conclusions.

 

Segona part: Reflexió per al disseny de l’activitat

Les característiques d’aquesta activitat la fan molt interessant per treballar molts aspectes pedagògics i competències, en particular digitals. En aquest apartat les enumerarem i les comentarem, sent conscient que amb aquesta activitat haurem recorregut uns passos en la direcció que aquestes marquen, però sabedor de que podríem haver avançat més en el camí si haguéssim disposat de més temps i de millor logística.

Aquesta és una activitat interdisciplinària perquè la problemàtica del soroll en una ciutat es pot estudiar des de les ciències socials, des d’un enfocament mediambiental, des de la física i des de les matemàtiques per poder tractar les dades que obtinguem. També per suposat les llengües jugaran un paper important a l’hora de fer un bon redactat de les conclusions de l’estudi quant a l’ortografia i la redacció.

En aquesta tasca hi ha una part inicial de recerca i absorció d’informació per part de l’alumne però a partir d’aquí l’alumne construeix el coneixement i això fa més significatiu l’aprenentatge per la seva part. A la vegada, ajuda a que tingui una major motivació davant l’activitat i una major consciència del que està descobrint.

En aquesta activitat el professor (en aquest cas jo mateix) ajuda i acompanya als alumnes i a les alumnes però no és l’emissor dels continguts a treballar, no és el protagonista principal de la tasca. L’alumne és corresponsable del seu aprenentatge.

Aquest tipus d’activitat en grup ajuda a treballar aptituds i actituds molt importants de cara a cursos posteriors o fins i tot al món laboral. El planificar una activitat, distribuir amb rigor el paper de cada membre del grup i fer una avaluació seriosa dels resultats obtinguts és bàsic per aconseguir arribar a bon port.

Enumero competències digitals que els nois i les noies de 4t ESO treballaran en aquesta activitat:

Competència digital 1: Seleccionar, configurar i programar dispositius digitals segons les tasques a realitzar.

Cada grup de treball haurà de triar una aplicació en el mòbil que mesuri decibels i també les millors webs per informar-se sobre què tenir en compte a l’hora de mesurar el nivell de so en un lloc concret.

Competència digital 2: Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.

Hauran de treballar amb un editor de textos (segurament el Word) per fer un informe de la feina realitzada i per exposar unes conclusions. Per tant, hauran de mostrar la seva habilitat per treure el màxim partit a aquesta eina digital (us de subratllats, negretes, marges, correctors ortogràfics, etc).

També hauran de fer servir una base de dades (probablement l’Excel) on introduir els registres obtinguts de les mesures fetes a peu de carrer. Els alumnes de 4t ESO han treballat amb aquest software durant l’educació secundària, essencialment en la part d’estadística de l’assignatura de matemàtiques però hauran de repassar les seves funcions bàsiques per treure-li la utilitat que d’ell requereixen per ordenar les dades i expressar-les en gràfiques que il·lustrin la situació estudiada.

Competència digital 4:  Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada per al treball a realitzar, tot considerant diverses fonts i mitjans digitals.

Hauran de triar bé les webs per buscar la informació que necessiten sobre aquest tipus d’estudi. Recordarem als alumnes que és important contrastar la informació i no quedar-se amb una única font.

Competència 5:  Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.

El resultat final des treball serà un document amb molt poca cosa copiada i pegada i molt de redacció i realització personal.

Competència digital 8:  Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Si s’organitzen bé, treballar en grup ajuda als alumnes a optimitzar el rendiment, rduïr temps i passar-se la informació  necessària fent servir eines digitals com el correu electrònic, el wassap, el drive o d’altres.

Competència digital 11:  Actuar de forma crítica i responsable en l’ús de les TIC, tot considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat.

Recordarem als alumnes que tinguin molt en compte aquesta competència com intentem fer sempre a qualsevol activitat digital que fem a l’escola, tal com hem parlat força vegades i acordat el claustre de professors.

 

Tercera part: Implementació de l’activitat

Avui, dia 3 de juny de 2024, hem implementat l’activitat amb el grup de 3r ESO.

Per començar, els nois i noies han llegit a l’aula l’enunciat de l’activitat. Després els he fet cinc cèntims de conceptes bàsics d’aquest tipus d’estudi i posteriorment, han triat quines ubicacions podien ser adients per prendre mesures del nivell de decibels que poguessin ser el més significatives possibles. Han sortir quatre punts cap a on dirigir-nos:

  • La Losa de Baró de Viver, des d’on es poden veure els cotxes circular per la Ronda del Litoral, a l’altura de la sortida del Potosí.
  • El passeig Santa Coloma, una artèria que comunica Santa Coloma amb Barcelona i des d’on s’accedeix al barri pel carrer de Tiana o pel carrer de Ferran Junoy.
  • El carrer Caracas, a l’alçada de l’escola.
  • El carrer Tucuman, que dona a una de les entrades laterals del nostre centre. En aquest carrer és on també es troba el Centre Cívic de Baró de Viver, amb el que mantenim una estreta col·laboració.

També a la classe, abans de sortir al carrer ens hem assegurat que tots els grups que hem creat per fer l’activitat tinguessin baixada una aplicació al mòbil per mesurar decibels. No tots han triat la mateixa, cosa que he valorat de manera positiva. He acabat aquesta part introductòria dient als i a les alumnes que la sortida del matí (a les 11:45h) seria una de les dues que faríem, i que l’altre la realitzarien a primera hora de la tarda (entre les 15 i les 16h).

Com he tingut el suport d’un altre company hem pogut dividir el grup classe en dos. Cada subgrup ha anat amb un professor a dos dels quatre llocs seleccionats. L’ideal hagués estat que tots els grups prenguessin mesures en els quatre punts triats però  he comentat en la primera part que en aquesta última tasca he tingut força limitacions de temps i de logística.

Els nois i noies que han vingut amb mi han pres les mesures a La Losa i el passeig de Santa Coloma sense problemes importants. L’aplicació que s’han baixat per mesurar decibels era molt senzilla d’utilitzar. M’he trobat amb que un dels dos grups ha acabat la tasca de seguida. He vist que havien pres només una mesura i els he dit que preguessin més d’una i que es quedessin amb la més representativa o que fessin la mitjana d’elles. També m’he trobat que al començament del treball de camp ningú volia apuntar a la fitxa les dades perquè tots i totes volien fer la part de les mesures amb el mòbil però això s’ha solucionat sense més.

Quan hem tornat a l’escola i ens hem unit amb l’altre company, m’ha comentat que els seus dos grups també havien fet prou bé la recollida de les dades. Al principi hi ha hagut alumnes que s’han passat més estona del compte jugant amb l’aplicació a fer crits i sorolls però pot entrar dintre del que es pot esperar en alumnat de 3r ESO. També ha hagut d’intervenir, m’ha explicat, en insistir a un dels grups que es prengués seriosament l’omplir la fitxa i que ho fessin amb un mínim de rigor i no de qualsevol manera.

La presa de mesures de la tarda també ha anat bé. Per una banda, la gent de 3r ESO ja sabia el que havien de fer però per altra banda, he hagut de fer la passejada pels voltants de l’escola jo sol amb els quatre grups sense cap altre docent que em pogués acompanyar i això ha fet que el ritme de l’activitat fos una mica més lent. Com a nota positiva, força dels nois i noies tenien interès en comparar les dades del matí amb les que recollien per la tarda. S’ha creat una discussió maca en la que també demanaven la meva opinió sobre quins podien ser els motius de la variació en les dades.

A les 16h hem tornat a l’escola i hem anat directament a l’aula d’informàtica, on les quatre grups han passat el material numèric recollit a un document Excel. He observat que en tres dels quatre grups hi havia algun/a alumne/a que tenia prou nocions del programa per ensortir-se’n i ha agafat les regnes de la feina. A un dels grups, però, he hagut d’ajudar-los força a omplir les graelles adequadament.

En aquesta sessió, la classe de 3r ESO ha fet servir l’Excel a un nivell força bàsic i els aspectes en els que he hagut d’incidir més han estat entrar dades decimals fent servir una coma i no un punt, les funcions “insertar fila” o “eliminar fila”, com copiar i enganxar dades repetides, com fer un senzill diagrama de barres o accedir a la funció matemàtica “sumatori” o a les funcions estadístiques de la mitjana i de la desviació.

No hi ha hagut temps per fer un comentari de l’activitat com a m’hagués agradat per si que he disposat de deu minuts a la mateixa aula d’informàtica per escoltar les opinions que han emès els nois i noies sobre l’activitat.

El resum del que m’han dit és que l’activitat els hi ha agradat, que sortir fora de l’escola a treballar els agrada i també anar a l’aula d’informàtica. Alguns nois han comentat que l’aplicació que mesura els decibels els hi ha semblat útil i que se la deixaran al seu mòbil. Per acabar destaco el comentari de dues noies. La primera ha dit que no era conscient de que els nivells de soroll en una ciutat pogués ser una qüestió tan important de cara a fets com a on comprar-se un pis, per on anar a passejar, etc. Una altra noia ha comentat que nosaltres havíem fet un estudi molt “per sobre” i s’adonava que aquesta mena d’estudis a nivell professional era difícil i comportava una logística i una precisió gran.

Els meu objectiu amb aquesta activitat s’ha complert. He tornat a evidenciar que quan es realitza una activitat interdisciplinari i en grup sol funcionar. A més, el fet que hagin de fer servir el mòbil i l’ordinador arrossega al perfil d’alumnat menys motivat per treballar i estudiar. Crec que podríem haver aconseguit més nivell de rigor en la presa de les mesures i els nois i noies podrien haver aprés més d’Excel d’haver disposat de més sessions. No en tots els grups però en algun hi ha hagut alumnes més bons que els altres que han agafat més protagonisme del compte i han deixat als altres companys amb el paper de mers observadors.

Per acabar aquest treball el documentaré amb fotografies de la presa de les mesures amb els alumnes a diferents llocs del voltant de l’escola i també d’algunes imatges dels nois i noies elaborant l’Excel per analitzar les mesures preses.