INTRODUCCIÓ A L’ACTIVITAT
He decidit portar a l’aula una activitat digital col·laborativa dintre de l’assignatura de matemàtiques de 4t ESO. Aquesta activitat tindrà com a context la unitat didàctica d’Introducció a les Funcions. Consistirà en la confecció per parelles d’un kahoot amb 10 preguntes d’aquest tema (explicat prèviament a la classe). El temps estimat per fer aquesta tasca serà d’una sessió d’1 hora. Després que jo, com a coordinador de la tasca, hagi avaluat aquests treballs i els hagi donat el vist-i-plau, triarem tres d’aquests kahoots per sorteig i jugarem amb ells fent equips de tres persones. Els alumnes i les alumnes faran servir els seus dispositius mòbils i ens recolzarem en la pantalla blanca i el projector que tenim a l’aula.
En l’assignatura de matemàtiques el grup-classe es divideix en dos: els que tenen un ritme d’aprenentatge lent i els que poden seguir la matèria a un ritme estàndard/alt. L’activitat la realitzarà aquest segon grup. Aquesta avinentesa i també el fet que siguin 16 persones fa que les condicions per fer aquesta aplicació a l’aula siguin favorables. És aquest un grup amb alumnes amb nivell però una mica mandrós en general però quan els proposo classes més practiques solen motivar-se més.
Els objectius d’aprenentatge d’aquesta unitat matemàtica són:
- Saber determinar la relació entre dues variables, assenyalant si és o no funcional.
- Saber expressar una funció mitjançant llenguatge usual, algèbric, numèric i gràfic, i obtenir unes expressions a partir de les altres.
- Tenir cura i rigor a l’hora de representar gràfiques.
- Valorar la importància de les funcions per estudiar situacions de la vida quotidiana.
ENUNCIAT DE L’ACTIVITAT
“Treballar les funcions utilitzant l’eina kahoot”
1a sessió:
Distribuits per parelles haureu de crear un kahoot amb 10 preguntes relacionades amb el tema “Introducció a les funcions”. L’estructura del qüestionari ha de ser:
- Dues preguntes on apareguin situacions del món que ens envolta on hi hagi darrera dues variables que es relacionin de manera funcional.
- Dues preguntes on apareguin una gràfiques que prèviament hauran d’haver dibuixat amb el programa Geogebra.
- Tres preguntes on s’hagin de fer càlculs senzills amb els conceptes d’imatge i antiimatge.
- Una pregunta on aparegui una taula de valors.
- Dues preguntes sobre vocabulari d’aquest tema.
Prèviament un integrant de la parella s’haurà de registrar a la pàgina web del kahoot en el següent enllaç:
2a sessió:
Després que els vostres kahoots s’hagin revisat, triarem tres d’ells per sorteig i farem una partida amb cadascun a la classe, distribuint-nos en grups de tres. Al finalitzar, farem una valoració de l’activitat entre els/les alumnes i el professor (què hem après, què hem consolidat i com ens hem sentit fent-la i treballant en equip).
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES D’ÀREA
En aquesta activitat es treballen en major o menor mesura les 10 competències establertes pel departament en l’àrea de les matemàtiques. No vol dir que aquesta activitat per si sola aconseguirà que l’alumnat les assoleixi o les domini sino que pot ajudar a potenciar-les.
De cadascuna d’elles he seleccionat la gradació que considero més adient amb les característiques d’aquesta activitat:
NIVELLS DE LA TAXONOMIA DE BLOOM QUE ESTEM TREBALLANT
Aquesta activitat consta de dues parts: la confecció dels qüestionaris i posteriorment el jugar amb ells per equips. Com vol ser un repàs i una consolidació dels conceptes bàsics del món de les funcions no és una activitat llarga (només dues sessions). Per això considero difícil valorar amb rigor els nivells de la taxonomia que apareixen en l’activitat. He seleccionat una sèrie de verbs que crec que afloren en cadascuna de les dues parts:
- En la confecció per parelles del qüestionari caldrà que els/les alumnes llegeixen els apunts, que rastregin possibles preguntes i que les escriguin. Tots aquests verbs estan dintre del primer nivell, “recordar”. També caldrà que les preguntes que triin en el kahoot estiguin ben redactades i expressades, el que ens lliga amb el nivell de la total comprensió del que fan. El nivell “aplicar” també apareix en el moment de planificar el qüestionari, de com s’organitzen, quines preguntes seleccionen i com el construeixen. A més, han d’analitzar si compleixen les indicacions que se’ls hi dona en l’enunciat de l’activitat. Finalment, la part creativa queda ben palesa ja que l’activitat, en la seva primera sessió consisteix en dissenyar un material perquè pugui fer-lo servir la resta de la classe.
- En el moment de jugar les partides de kahoot tots i totes juntes també apareixen els diferents nivells de la taxonomia de Bloom, ja que en aquesta activitat de grup han de triar la resposta correcta i per encertar-la hauran de relacionar els diferents conceptes de les funcions (recordar). També hi ha comprensió quan han d’interpretar les preguntes i discutir entre ells i elles quina és la millor tria. Per acabar, no hi ha massa procés de creació durant el joc però sí que hi ha aplicació quan per arribar a la solució encertada han d’identificar el concepte preguntat, han de resoldre càlculs i finalment decidir i actuar.
PAUTES DE COMPROMÍS, DE REPRESENTACIÓ I D’ACCIÓ I EXPRESSIÓ DEL DUA (DISSENY UNIVERSAL PER A L’APRENENTATGE) TINGUDES EN COMPTE
El DUA és un model que ens dona unes pautes que és molt recomanable seguir per tal d’arribar al nostre alumnat i aconseguir que el seu procés d’aprenentatge sigui motivador i significatiu. Els nois i noies han de veure que els hi presentem diferents maneres d’arribar al coneixement i que adaptem les nostres estràtegies a ells i elles amb l’objectiu de fer les classes més atractives i enriquidores.
El model DUA ens proposa tres tipus de pautes i les he tingut en compte en la preparació de l’activitat del kahoot:
- L’activitat intenta aconseguir que els i les alumnes es comprometin amb ella perquè han de jugar un paper actiu en la creació del qüestionari, perquè veuran un valor als seus èxits quan la resta de la classe jugui amb el seu kahoot i quan consolidi els seus coneixements de funcions jugant amb els kahoot dels altres grups. També aquestes dues sessions els hi permetran autoavaluar-se amb la puntuació que treguin en les partides.
- La construcció del coneixement s’afavoreix en aquestes dues classes mitjançant el treball en grup (ja que crearan el qüestionari per parelles), fent servir suports diferents (consulta d’apunts, visualització de pàgines webs o d’altres kahoots a la xarxa, utilització del mòbil per jugar…) i perquè veuran que l’important no és només el resultat final sinó el procés de construcció.
- En la creació dels kahoots i posteriors partides en grups també apareix la tercera pauta del model DUA perquè hi ha interacció en el moment que tothom pot aportar les seves idees (tant en la primera sessió com en la segona) i quan els i les alumnes creen el qüestionari estan expressant i posant damunt la taula, sense adonar-se, el que saben de funcions.
Veiem imatges de la implementació de l’activitat a l’aula:
Adjunto l’enllaç que porta a l’audio amb la meva reflexió sobre aquesta activitat:
https://drive.google.com/file/d/1PYZK7PRN_o-YbmNb1Bxu3co4FdFhz8wK/view
Deixa un comentari