Part 1: Primera activitat d’aula, utilitzant dispositius mòbils, tauletes, ordinador de sobretaula o panell interactiu segons el perfil del vostre alumnat i les possibilitats tecnològiques del centre. Aquesta activitat ha de ser de treball col·laboratiu.
Pensant en la integració dels recursos digitals en el procés d’ensenyament-aprenentatge i on m’agradaria integrar-los, que encara avui en dia no ho hagi fet, he pensat en una programació didàctica que tingui a P5 on hi pugui fer una activitat, emprant eines digitals, que pugui aprofitar a partir d’ara i que perduri en la programació. He triat la Unitat didàctica: Dinosaures. Pertany a l’àrea de Descobriment i exploració de l’entorn. És el primer tema que treballem com a Centre d’Interès. En aquesta àrea i unitat didàctica en concret, els continguts són les característiques d’una època i dels seus habitants, els dinosaures, des de les més senzilles ( eren grans, rèptils, ovípars,…) fins a les més difícils com les característiques d’algunes espècies o noms de les diverses èpoques que els van veure viure ( triàsic, juràssic,…) i l’objectiu és que els infants aprenguin conceptes dels dinosaures i que gaudeixin, tot introduint-se en l’estudi científic dels éssers vius que ja no existeixen.
Per aprendre aquests conceptes fent servir els recursos digitals, les aules de l’escola compten amb un ordinador, una PDI (Smart) i una tàblet que gestiona el mestre però que pot deixar als infants. L’alumnat està familiaritzat amb l’ús de la tecnologia dins de l’àula des de que feien P3.
A Infantil, el grau d’autonomia dels infants no és el mateix que tenen nens de certs cursos de primària o de secundària. Els nens han d’estar en tot moment sota la supervisió/observació del mestre, tant si fan servir les eines com els recursos digitals. Personalment, penso que deixar els infants sols davant d’una pantalla interactiva sense ser part d’una activitat concreta amb continguts i objectius concrets, no és educatiu i podem caure com a educadors en el parany de confondre l’infant que pot pensar que aquests recursos són per “matar el temps”.
L’activitat que he dissenyat és la seguent:
Títol: Juga per taules, al joc de les parts dels dinosaures.
Nivell: I5.
Matèria: Àrea 2/ àrea de Descobriment i exploració de l’entorn
Unitat didàctica: Els dinosaures
Objectius d’aprenentatge:
- Prendre cponciència de que hi havia uns dinosaures que caminen amb quatre potes i uns altres només amb dues.
- Començar a identificar els dinosaures més coneguts
- Reconeixer les parts del cos d’un dinosaure.
- Gaudir a través del joc i el treball cooperatiu.
Temporalització: 40 minuts.
Eines i recursos digitals emprats: La PDI de l’aula, la tàblet del mestre i el segtuent joc online de dinosaures: https://www.cokitos.com/colocar-las-partes-del-dinosaurio/play/
Tasques a realitzar:
- Cada taula (grup cooperatiu de 4 alumnes) jugarà com un equip que ha de col·laborar per, a través de la PDI, jugar de forma colaborativa posant cada una de les parts del cos del dinosaure al seu lloc. El mestre controlarà el temps que triguen a fer-ho i apuntarà a la tàblet el resultat.
- Els grups taula aniran passant per ordre per la PDI i al final de cada ronda el mestre sincronitzarà la tàblet amb la PDI per a que es pugui comprobar quin grup, a través de la col·laboració, ha trigat menys en completar el dinosaure.
El mestre haurà d’estar atent en tot moment per a que els alumnes s’ajudin entre ells i acabin participant tots a parts iguals a cada grup.
Part 2: Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa per treballar al llarg de 3 dies a casa utilitzant, com a mínim, un recurs digital (programa, aplicació…).
- Títol: Aprenem d’allò millor amb el DinoSymbaloo
-
- Nivell: I5.
- Matèria: Àrea 2/ àrea de Descobriment i exploració de l’entorn
- Unitat didàctica: Els dinosaures
- Temporalització: 3 dies (3 sessions de 30/40 minuts, una per dia)
- Objectius d’aprenentatge:
- Començar a identificar els dinosaures més coneguts
- Reconeixer les parts del cos d’un dinosaure.
- Aprendre alguna curiositat sobre els dinosaures
- Gaudir a través del joc
- Veure com és un museu on hi ha dinosaures.
- Introduir la idea de fòssil.
- Recursos digitals:
- Drive:
- Web jocs:
- Calameo:
- Youtube:
- Tasques a realitzar: A la família del nen de P5 se li enviarà l’enllaç del Symbaloo i se li dirà que comencin apretant el símbol de play que hi ha. Allà hi tenen un arxiu de so on hi ha les instruccions per a que facin els jocs i visualitzacions de vídeo els tres dies.
Es tracta de que l’infant, acompanyat dels pares si pot ser, obri els enllaços de la icona de l’1 el primer dia, els tres amb la icona del 2 el segon dia i els tres amb la icona del 3 el tercer dia. Dins hi trobarà jocs, vídeos i llibres per a aprendre, gaudir, repassar, pintar…sobre dinosaures.
- Recurs digital de contingut que els alumnes hagin de consultar:
El Symbaloo que he preparat: https://www.symbaloo.com/shared/AAAAA84cv5EAA41_Wma-6A==
Refeflexió sobre què us suposa dissenyar una activitat per a la realització a l’aula i què us suposa dissenyar-ne una per a la realització autònoma fora de l’aula, emprant eines i recursos digitals. Què heu de tenir en compte? Quins avantatges i inconvenients hi trobeu?
Per mi, sens dubte, és molt més senzill crear una activitat per a dins de l’aula emprant eines i recursos digitals, que si la he de preparar per a que els infants ho facin des de casa. Tenint en compte que jo soc mestre de P5, i com ja he reflexionat abans, penso que els infants d’infantil tenen molt poca autonomia a l’hora de fer servir les eines i recursos digitals a casa. Necessiten un adult massa sovint, ja sigui per a que tenen poca experiència fent servir el ratolí, obrint carpetes, gestionant un mail,…; o perquè no llegeixen lletra d’impremta; o simplement perquè fan servir el portàtil o tàblet del pare/mare i poden trencar-lo amb molta facilitat. En resum, que a Infantil és molt complicat fer les activitats digitals per a fora de l’aula perquè els infants són petits i no tenen l’autonomia ideal per fer-les. És veritat que tampoc la tenen a l’àula, però al dominar, com a responsable d’aquest espai, totes les eines i recursos digitals que hi ha per a fer un treball amb més de 20 infants, podem dissenyar les activitats imaginant una resposta positiva segura dels alumnes.
Els avantatges a l’aula són molt clars: coneixem les eines i els recursos que com a responsables del grup dominem i dominen els alumnes i preveiem que aconseguim empreant-los. Els contres: les activitats estan dissenyades per a fer-se en gran grup, pel que la participació de l’alumne sempre serà parcial.
En canvi, com a avantatge de les activitats digitals fora l’aula, l’alumne és el protagonista total de l’activitat i guanya molta experiència en ús de les noves tecnologies. El desavantatge és que no pots controlar fins a quin punt és autònom, si en fa un bon ús o si té les eines digitals adients per a portar a terme el que se li demana.
El que sí que se segur és que si ve una altra pendèmia o si cal confinar infants, ens agradi més o menys dissenyar activitats per a fer fora de l’aula o no, ho sabrem fer de tal manera que els infants més o menys aprenguin amb garanties a casa seva a través de les eines i recursos digitals.
Deixa un comentari