Primer de tot i anant per parts, vull explicar que la pràctica que proposaré està dins de l’activitat Exploradors de Dinosaures, i que està feta i pensada per a fer a l’etapa de I5, on sóc mestre. L’objectiu que té és introduir als nens de P5 al món dels dinosaures mitjançant l’ús de tablets i activitats interactives. Una activitat que dura 45 minuts i que comença amb una breu conversa on els nens, en gran grup, expliquen què saben dels dinosaures. A partir d’aquí, es dona una tàblet a cada infant del grup (carro de tàblets del cicle) i comencen tres activitats , la primera és la que és interactiva i digital.
La primera activitat, la que es fa mitjançant la tàblet, tracta sobre trobar dinosaures. El mestre dirà unes característiques concretes i els nens hauran de descartar dinosaures. Finalment en quedarà un. És com el “qui és qui” però amb dinos i amb la tàblet.
La segona activitat és dibuixar amb ceres toves un dinosaure i en el dibuix mostrar les característiques apreses mitjançant l’activitat amb tàblet. Farem servir una cartolina de color per a dibuixar-lo. Aquesta dibuix serà exposat pel mestre a l’espai de plàstica.
La tercera activitat és més sensorial, sobretot tàctil i visual. El mestre posarà els alumnes en rotllana i els hi farà tocar objectes relacionats amb l’època dels dinosaures (peluixos, un ou d’estruç, reproduccions de goma, una urpa fòssil de velociraptor (reproducció) una pedra volcànica,…
Finalment una valoració en grup. Els nens i nenes, mantenint la rotllana, podran dir què han après que abans no sabien i quin objecte els hi ha agradat més. També, qui vulgui, pot explicar el dinosaure que ha dibuixat.
Aquesta activitat busca integrar l’aprenentatge digital amb activitats pràctiques i creatives per proporcionar una experiència completa als infants mentre exploren el món dels dinosaures.
A continuació detallo la pràctica incorporada dins de l’anterior activitat:
Situació d’ensenyament-aprenentatge:
Aquesta proposta està contextualitzada dins de la programació de l’activitat explicada sobre aquestes línies que tracta els dinosaures. Després de la fase inicial d’exploració amb les tablets i la identificació de dinosaures, farem una pràctica que promogui la competència digital de Resolució de problemes.
Competència digital treballada: Resolució de problemes.
Coneixements, habilitats o actituds sobre la resolució de problemes que entren en joc:
- Conèixer continguts conceptuals sobre dinosaures i la seva època.
- Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge d’informació senzilla relacionada amb dinosaures.
- Analitzar en la selecció de continguts digitals (els que hi ha a la tàblet que ja coneixen)
- Treball en equip: col·laboració amb els companys de taula i debat sobre les diferents respostes (tenint en compte que és I5)
Nivell d’aplicació requerit:
Requereix un nivell intermig d’aplicació. Els alumnes han de ser capaços de seleccionar informació, analitzar-la críticament i treballar en equip per resoldre problemes relacionats amb dinosaures.
Proposta de dinàmica:
Després de l’activitat de trobar de dinosaures a les tablets, es planteja als nens un problema fictici: “Un grup de dinosaures està perdut i necessiten trobar el camí de tornada a casa. Cada dinosaure té una característica única que els ajudarà a identificar el camí correcte. Com a equips, han de resoldre el problema i ajudar-los a tornar a casa.”
Pas a pas:
Es proporcionarà als nens una llista de dinosaures amb les seves característiques úniques (p. ex., un dinosaure té dues crestes, un altre té taques de colors, etc.). Llavors es demanarà als nens que, com a equips, seleccionin el dinosaure correcte per trobar el camí de tornada a casa.
Els infants podran utilitzar les tablets per a la recerca d’informació addicional que pugui ajudar a resoldre el problema. (aquesta estarà a la galeria de fotografies o directament al joc de trobar el dinosaure)
Aquesta activitat fomentarà la discussió i el debat dins dels equips per arribar a una decisió conjunta.
Cada equip explicarà la seva elecció i el raonament darrere de la selecció del dinosaure.
Requisits tècnics:
Les tablets han de tenir instal·lats els recursos per a la recerca d’informació sobre els dinosaures (exemple: fotos descarregades).
Es pot utilitzar una aplicació educativa que ofereixi informació sobre dinosaures.
Coneixements tècnics mínims sobre la gestió d’aplicacions infantils educatives.
Deixa un comentari