En aquest article, dissenyarem dues activitats diferents (una de realització a l’aula i una altra a casa) en les que integrarem recursos digitals. Donat que la meva especialitat és Educació Física, però aquest any estic fent Aula d’Acollida, en primer lloc dissenyaré una per a Aula d’Acollida i després una per Educació Física.
Disseny d’una activitat de realització a l’aula
Títol de l’activitat: “descobrim i descrivim el nostre entorn”
Organitzats en petits grups, els alumnes haureu de realitzar una presentació interactiva, descrivint i parlant sobre diferents espais de la ciutat. Podeu fer ús de dispositius electrònics (ordinadors del centre) per cercar informació i per crear el vostre projecte.
Competències específiques: es tracta d’una activitat d’Aula d’Acollida, per tant treballarem les competències específiques de català.
- CE3: Produir textos orals i multimodals amb coherència, claredat i registre adequats, atenent les convencions pròpies dels diferents gèneres discursius, i participar en interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees, sentiments, emocions i conceptes, construir coneixement i establir vincles personals.
- CE5: Produir textos escrits i multimodals, amb adequació, coherència i cohesió, i aplicant estratègies elementals de planificació, redacció, revisió, correcció i edició, amb regulació dels iguals i autoregulació progressivament autònoma i atenent les convencions pròpies del gènere discursiu triat, per construir coneixement i donar resposta de manera informada, eficaç i creativa a demandes comunicatives concretes.
- CE6. Cercar, seleccionar i contrastar informació procedent de diferents fonts de manera autònoma, avaluant-ne la fiabilitat i evitant els riscos de manipulació i desinformació, i integrar-la i transformar-la en coneixement, per comunicar-la, adoptant un punt vista crític, personal i respectuós.
Objectius d’aprenentatge:
- Desenvolupar la comprensió i expressió oral i escrita en català.
- Conèixer i descriure espais rellevants de l’entorn proper.
- Fomentar el treball en equip i ‘ús de les TIC.
Recursos digitals: tots els alumnes de l’institut disposen d’ordinadors per treballar a l’aula o a casa. En aquesta activitat farem ús de:
Tasques a realitzar:
- Divisió de grups: com que a l’Aula d’Acollida ja son grups molt reduïts, ho farem per grups de nivell.
- Assignació d’un espai de la ciutat: Cada grup escollirà un lloc emblemàtic de la ciutat.
- Descripció de l’espai amb ajuda del professor.
- Recerca d’informació: Utilitzaran Google Maps per localitzar el lloc i cercaran informació bàsica sobre la seva història, funció i importància.
- Creació de la presentació: Amb Google Slides o Canva, cada grup elaborarà una presentació amb imatges i textos breus en català sobre l’espai escollit.
- Exposició oral: Cada grup presentarà el seu treball aa tota l’Aula d’Acollida.
- Avaluació col·lectiva: Els alumnes i el professorat faran una valoració del treball fet.
Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa
Títol de l’activitat: Mou-te cada dia!
Durant 5 dies consecutius, hauràs de realitzar com a mínim 20 minuts d’activitat física al dia. Pots escollir entre caminar, córrer, ballar, fer exercicis de força o flexibilitat, o qualsevol activitat que et permeti moure’t.
Cada dia, hauràs de registrar la teva activitat d’una de les següents maneres:
- Escriure una breu descripció de l’exercici que has fet.
- Fer una captura de pantalla de l’app Google Fit (o una altra aplicació similar).
- Fer una foto teva practicant activitat física.
Al final dels 5 dies, hauràs de redactar una petita reflexió (mínim 5 frases) explicant com t’has sentit fent activitat física cada dia i si has notat algun canvi en el teu cos o estat d’ànim.
Hauràs de publicar els teus registres diaris i la reflexió final en el Padlet de la classe.
Competències Específiques (EF):
- CE1: Adquirir un estil de vida actiu i saludable incorporant la pràctica d’activitats físiques i d’hàbits beneficiosos per a la contribució del benestar físic, mental i social.
- CE5: Adquirir actituds, valors i habilitats socials en la pràctica d’activitat física i esportiva per a la millora de la convivència i la cohesió social.
Objectius d’Aprenentatge:
- Conèixer la importància de l’activitat física diària per a la salut.
- Planificar i realitzar una rutina d’exercicis adaptada a les possibilitats de cadascú.
- Fer ús d’eines digitals per controlar i planificar l’activitat física.
Recursos Digitals:
- Aplicació Google Fit (Android/iOS) o una altra app de registre d’activitat física.
- Padlet per compartir els progressos (enllaç proporcionat pel professor).
- Classroom per consultar un vídeo sobre la importància de l’activitat física i un model d’exemple de registre. Enllaços:
Tasques a realitzar:
- Planificació: Els alumnes han de pensar una rutina d’activitat física diària (mínim 20 minuts al dia). Pot incloure caminar, córrer, ballar, fer exercicis de força o flexibilitat, etc.
- Registre: Cada dia han de fer una petita descripció de l’activitat realitzada i fer una captura de pantalla del seu progrés a Google Fit o una foto practicant exercici.
- Reflexió final: Després dels 5 dies, han d’escriure un petit text (mínim 5 frases) explicant com s’han sentit fent activitat física cada dia i si han notat algun canvi.
- Publicació: Hauran de publicar les seves evidències (text i imatges) al Padlet de la classe.
Reflexió final:
Dissenyar una activitat per realitzar a l’aula i una altra per fer de manera autònoma fora de l’aula implica diferències importants quant a planificació, metodologia i ús d’eines digitals.
Pel que fa a l’activitat que es desenvolupa a l’aula, el professor pot guiar i resoldre dubtes en temps real. Això permet un enfocament més estructurat i adaptatiu, ajustant el ritme segons les necessitats dels alumnes. A més, fomenta la interacció i el treball col·laboratiu, facilitant la pràctica oral de la llengua. No obstant això, aquesta metodologia està condicionada pel temps disponible i pot no ser suficient per aprofundir en certs continguts. A més, l’ús d’eines digitals pot estar limitat per la infraestructura del centre i possibles problemes tècnics, fet que podria implicar la pèrdua de temps efectiu de classe.
D’altra banda, l’activitat que es realitza fora de l’aula requereix que els alumnes disposin de les eines i els coneixements necessaris per dur-la a terme de manera autònoma. Per això, cal proporcionar instruccions clares i adaptades al seu nivell lingüístic. Aquesta metodologia permet als alumnes gestionar el seu ritme d’aprenentatge i afavorir l’autonomia, alhora que possibilita l’ús de recursos digitals interactius. Tot i així, pot presentar dificultats, com la manca d’accés a la tecnologia per part d’alguns alumnes o la falta de suport immediat en cas de dubtes, la qual cosa pot generar frustració o bloqueig en l’aprenentatge.
En definitiva, la combinació d’ambdues metodologies sembla ser la millor opció per afavorir un aprenentatge equilibrat i efectiu. La presència del professor a l’aula facilita la comprensió i la interacció, mentre que el treball autònom fora de l’aula fomenta la responsabilitat i l’ús de recursos digitals. Així, es pot garantir un procés d’aprenentatge més ric i adaptat a les necessitats de cada alumne.
Deixa un comentari