A continuació, mitjançant una taula, parlarem de Reptes comunicatius i accessibilitat digital:
Situació comunicativa |
Reptes comunicatius per a famílies vulnerables |
| a) Comunicació digital escrita amb el tutor o la tutora | – Dificultat per redactar missatges en català o castellà: moltes famílies nouvingudes encara no dominen prou la llengua escrita, fet que genera inseguretat i malentesos.
– Manca de competència digital: no totes les famílies disposen de dispositius adequats o saben fer servir eines com el correu electrònic o les aplicacions escolars (com Tokapp, Dinantia o Moodle). |
| b) Resposta a una convocatòria per votar digitalment els seus representants | – Desconeixement del funcionament dels sistemes de votació digital: si no hi ha un acompanyament o una guia clara, algunes famílies no entenen el procés i no participen.
– Desconfiança digital: la por a ser estafats o a donar dades personals pot frenar la participació en processos digitals, especialment si hi ha barreres idiomàtiques o culturals. |
| c) Entendre la web del centre i les activitats que s’hi presenten | – Barreres lingüístiques i textuals: les webs dels centres sovint estan escrites en llenguatge formal o no estan adaptades a la diversitat lingüística i cultural, dificultant-ne la comprensió.
– Dificultat per navegar o accedir als continguts: si no tenen experiència prèvia en l’ús de webs, pot ser complicat trobar la informació o obrir documents adjunts, especialment en format PDF. |
| d) Reunió virtual amb altres famílies de l’Associació de Pares i Mares (AMPA) | – Problemes d’accés i ús d’eines de videotrucada: per a moltes famílies, plataformes com Zoom o Google Meet no són intuïtives i requereixen passos tècnics que no coneixen.
– Por o vergonya a participar: la manca de domini del català, la por a no entendre o la sensació de no pertànyer poden fer que aquestes famílies evitin la participació activa. |
| e) Escoltar i veure el vídeo de la festa de fi de curs, enregistrat per l’escola | – Limitacions tècniques: famílies amb pocs recursos poden no tenir ordinadors o connexió suficient per veure vídeos en línia.
– Dificultat d’accés: si el vídeo està penjat en plataformes restringides, cal saber com accedir-hi, tenir un usuari o una contrasenya, cosa que pot ser una barrera si no hi ha suport. |
Deixa un comentari