Aquesta activitat serveix per incorporar una pràctica digital dins d’alguna situació d’ensenyament-aprenentatge de la nostra programació.

Situació d’ensenyament-aprenentatge:

La situació que he triat es diu: Desconnecta per connectar. Consisteix en una proposta d’Educació emocional i hàbits saludables que treballem a l’Aula d’Acollida a través de petites dinàmiques orals i escrites.

Aquesta proposta serveix per reflexionar sobre l’ús fem actualment del mòbil i les pantalles i promoure un ús més saludable i conscient de la tecnologia, especialment  en el context de les rutines diàries dels adolescents.

L’activitat es tracta de la co-creació d’un pòster digital col·laboratiu amb consells per al benestar digital.

Competència digital: Ús responsable i benestar digital


L’objectiu és que l’alumnat sigui capaç de:

  • Reconèixer els efectes negatius de l’ús excessiu o inadequat de pantalles.
  • Adoptar actituds responsables i equilibrades en l’ús de la tecnologia.
  • Compartir consells i bones pràctiques digitals amb el grup, tot reforçant valors de cura i autoconeixement.

Coneixements, habilitats i actituds:

  • Saber què vol dir “benestar digital”.
  • Conèixer riscos associats a l’ús excessiu de pantalles i com evitar-los.
  • Expressar rutines i hàbits en català (parlar i escriure).
  • Elaborar un pòster amb missatges senzills, visuals i clars.
  • Utilitzar una eina digital bàsica per crear contingut visual col·laboratiu.
  • Mostrar una actitud oberta a reflexionar sobre els propis hàbits.
  • Fomentar el respecte pel descans, la convivència i el temps lliure actiu.
  • Valorar la tecnologia com una eina útil, però no omnipresent.

Nivell d’aplicació:

Per el desenvolupament d’aquesta tasca es requereix conèixer conceptes i funcionament: què és benestar digital, què són hàbits saludables; seleccionar i filtrar idees útils; reballar en equip: elaboració conjunta d’un pòster amb aportacions individuals; i per últim, expressió crítica i creativa.

Requisits tècnics i eines:

Eines digitals:

  • Canva (versió educativa) o Google Slides per fer el pòster digital de grup.
  • Opcionalment, eina de núvol (Google Drive) per compartir i guardar les aportacions.

Coneixements tècnics necessaris:

  • Saber inserir text, imatges i organitzar la informació visualment.
  • Saber treballar en un document compartit.
  • Entendre com compartir de forma segura un producte digital final.

Exemple d’activitat pas a pas

Per finalitzar, elaboraré un petit guió amb un exemple de com es duria a terme l’activitat pas a pas.

  1. Pluja d’idees guiada (oral): què vol dir “estar massa amb el mòbil”? Quins efectes ens provoca?
  2. Classificació d’hàbits: saludables / no saludables (físics, socials, escolars…).
  3. Creació del pòster digital: cada alumne aporta una idea en català amb una imatge.
  4. Presentació oral i debat: exposen el pòster i expliquen els consells als companys.