Aquesta activitat serveix per incorporar una pràctica digital dins d’alguna situació d’ensenyament-aprenentatge de la nostra programació.
Situació d’ensenyament-aprenentatge:
La situació que he triat es diu: Desconnecta per connectar. Consisteix en una proposta d’Educació emocional i hàbits saludables que treballem a l’Aula d’Acollida a través de petites dinàmiques orals i escrites.
Aquesta proposta serveix per reflexionar sobre l’ús fem actualment del mòbil i les pantalles i promoure un ús més saludable i conscient de la tecnologia, especialment en el context de les rutines diàries dels adolescents.
L’activitat es tracta de la co-creació d’un pòster digital col·laboratiu amb consells per al benestar digital.
Competència digital: Ús responsable i benestar digital
L’objectiu és que l’alumnat sigui capaç de:
- Reconèixer els efectes negatius de l’ús excessiu o inadequat de pantalles.
- Adoptar actituds responsables i equilibrades en l’ús de la tecnologia.
- Compartir consells i bones pràctiques digitals amb el grup, tot reforçant valors de cura i autoconeixement.
Coneixements, habilitats i actituds:
- Saber què vol dir “benestar digital”.
- Conèixer riscos associats a l’ús excessiu de pantalles i com evitar-los.
- Expressar rutines i hàbits en català (parlar i escriure).
- Elaborar un pòster amb missatges senzills, visuals i clars.
- Utilitzar una eina digital bàsica per crear contingut visual col·laboratiu.
- Mostrar una actitud oberta a reflexionar sobre els propis hàbits.
- Fomentar el respecte pel descans, la convivència i el temps lliure actiu.
- Valorar la tecnologia com una eina útil, però no omnipresent.
Nivell d’aplicació:
Per el desenvolupament d’aquesta tasca es requereix conèixer conceptes i funcionament: què és benestar digital, què són hàbits saludables; seleccionar i filtrar idees útils; reballar en equip: elaboració conjunta d’un pòster amb aportacions individuals; i per últim, expressió crítica i creativa.
Requisits tècnics i eines:
Eines digitals:
- Canva (versió educativa) o Google Slides per fer el pòster digital de grup.
- Opcionalment, eina de núvol (Google Drive) per compartir i guardar les aportacions.
Coneixements tècnics necessaris:
- Saber inserir text, imatges i organitzar la informació visualment.
- Saber treballar en un document compartit.
- Entendre com compartir de forma segura un producte digital final.
Exemple d’activitat pas a pas
Per finalitzar, elaboraré un petit guió amb un exemple de com es duria a terme l’activitat pas a pas.
- Pluja d’idees guiada (oral): què vol dir “estar massa amb el mòbil”? Quins efectes ens provoca?
- Classificació d’hàbits: saludables / no saludables (físics, socials, escolars…).
- Creació del pòster digital: cada alumne aporta una idea en català amb una imatge.
- Presentació oral i debat: exposen el pòster i expliquen els consells als companys.
Deixa un comentari