Selecció de 3 tecnologies digitals per informar i oferir retroacció i orientacions a l’alumnat i 1 a les famílies sobre el procés d’aprenentatge:

A continuació exposaré per què he triat aquestes tecnologies i com les utilitzaria, explicant també quins criteris he seguit a l’hora de realitzar la selecció.

 

Argumentació de la tria, com utilitzaria cada tecnologia i criteris seguits:

En primer lloc, les quatre tecnologies formen part d’una avaluació formativa i, per tant, responen als criteris didàctics de retroacció regular i constructiva, així com al d’orientacions per l’aprenentatge, ja que tots tenen un enfocament en el procés d’aprenentatge i aporten informacions encaminades a la millora d’aquest, que ajuden a prendre decisions sobre com acompanyar els infants.

En segon lloc, tots els recursos seleccionats responen als criteris tècnics de registre (en tots els casos queda registrada l’activitat de cada infant), focus (no hi ha continguts publicitaris) i reutilització (són recursos que es poden utilitzar una vegada i una altra en diferents processos d’aprenentatge).

Després d’aquesta introducció global, parlaré de cada recurs individualment, citant els criteris específics utilitzats en cada cas.

  • Portafoli digital:
    L’utilitzaria a través del Drive o del Sites, amb una carpeta privada per a cada infant, compartida amb mi (docent) i amb l’infant, amb diferents carpetes a dins que respondrien als diferents objectius d’aprenentatge (criteri didàctic de clarificació de l’objectiu i criteri didàctic d’organització), en les quals els infants haurien d’anar escollint les evidències que recolzessin el seu aprenentatge d’acord amb els objectius, acompanyades d’una reflexió/argumentació de la tria. El docent tindria també un document on fer retroaccions i comentaris de millora (criteri ètic de comunicació i criteri tècnic d’interactivitat).L’ús del Portafoli digital a través del Drive o del Sites respon al criteri ètic de privacitat, ja que estaria només compartit entre docent-infant.

    He seleccionat “Portafoli digital” perquè permet que l’alumnat sigui el protagonista del procés d’aprenentatge, fent-se responsable d’allò que aprèn i prenent decisions sobre com demostrar aquest aprenentatge. En aquest sentit, doncs, fomenta l’autoconeixement, la responsabilitat i una reflexió constant del procés d’aprenentatge propi. A més, permet recollir evidències reals dels processos d’ensenyament-aprenentatge en el moment en què aquest s’està duent a terme (criteri didàctic de significació), fet que permet una avaluació a temps real i possibilita una reacció immediata i un acompanyament proper per part del professorat (criteri didàctic de retroacció a temps real), partint sempre de les necessitats reals dels infants observades.

  • Flipgrid:
    Utilitzaria aquest recurs durant el transcurs d’una situació d’aprenentatge per avaluar els processos de cada alumne/a i fer-los conscients d’ells. L’alumnat podria accedir al recurs a través d’un ordinador i/o tauleta pròpia o de l’escola (Criteri tècnic d’accessibilitat) i respondre amb vídeos a les preguntes que els hagués fet que estarien estretament relacionades amb els objectius d’aprenentatge (criteri didàctic de clarificació de l’objectiu i de significació).He seleccionat “Flipgrid” perquè fomenta la construcció d’aprenentatge social, ja que les aportacions que els infants fan són visualitzades i comentades per altres infants i pel docent, per tant, es van retroalimentant unes a altres i construint conjuntament el coneixement (criteri didàctic de retroacció constructiva i regular i criteri tècnic d’interactivitat). El format vídeo fa que sigui atractiu (criteri tècnic d’estètica) i desafiant per l’alumnat i, per tant, l’utilitzaran amb més ganes i l’aprenentatge que en poden treure serà més enriquidor.
  • Diana d’avaluació:
    Utilitzaria la Diana d’una manera similar al Portafolis, a través del Drive i  amb una carpeta privada per a cada infant, compartida amb el grup classe, però amb diferents carpetes a dins privades per a cada infant, de manera que es poguessin fer avaluacions individualitzades i també coavaluacions mantenint els criteris de privacitat, justícia i integritat. S’utilitzarien diferents dianes que respondrien als diferents objectius d’aprenentatge (criteri didàctic de clarificació de l’objectiu i criteri didàctic d’organització), i els infants haurien d’anar adjuntant evidències que recolzessin el seu aprenentatge d’acord amb els objectius, acompanyades d’una reflexió/argumentació de la tria (criteri didàctic de significació). El docent podria fer retroaccions i comentaris de millora a les carpetes privades (criteri ètic de comunicació).He seleccionat la “Diana d’avaluació” perquè permet avaluar de forma externa, però també fer autoavaluacions dels propis processos d’aprenentatge per part de l’alumnat i, per tant, fomenta l’esperit crític dels infants (criteri tècnic d’interactivitat). A més, compta amb un format molt visual i, per tant, permet que tot l’alumnat pugui entendre fàcilment el seu funcionament i fer-ne ús (criteri tècnic d’estètica). Caldria que els infants acompanyessin cada puntuació de la diana d’una argumentació/reflexió o bé d’evidències que ajudin a recolzar la puntuació seleccionada i que el docent pogués fer el mateix amb comentaris al respecte, ja que això encara enriquiria més l’avaluació (criteri didàctic d’orientació a l’aprenentatge i de retroacció a temps real, criteri ètic de comunicació  i criteri tècnic d’interactivitat).
  • Corubrics:
    L’utilitzaria també a través del Drive amb carpetes compartides infant-família-docent (criteri ètic de privacitat), de manera que els infants haurien de seleccionar en quin nivell d’aprenentatge creuen que es troben i acompanyar-ho d’evidències que recolzin allò que han seleccionat. El docent tindria accés a tots aquests documents i un apartat per fer reflexions, comentaris i propostes de millora o d’acompanyament (criteri didàctic d’orientació a l’aprenentatge, i de retroacció a temps real, criteri ètic de comunicació  i criteri tècnic d’interactivitat). Els diferents àmbits de cada rúbrica estarien estretament relacionats amb els objectius d’aprenentatge d’allò que s’estigués treballant en aquella situació d’aprenentatge (criteri didàctic de significació i de clarificació d’objectiu).He seleccionat “Corubrics” perquè permet fer diversos tipus d’avaluació: una avaluació per part del professorat, una autoavaluació i una coavaluació entre l’alumnat. El fet que sigui una avaluació qualitativa i no quantitativa ofereix a les famílies una informació més acurada i rica del procés d’aprenentatge de l’alumnat i no només una puntuació numèrica que no aporta gaire informació detallada. Això també permet tenir una visió positiva del procés d’avaluació, ja que cal redactar els diferents nivells d’assoliment centrant-nos en allò que l’alumne/a sap fer o coneix en comptes de centrar-nos en allò que li falta per assolir. Tot això dona a les famílies una visió completa del nivell d’aprenentatge en què es troba el seu fill/a a través d’una descripció d’allò que sap fer, i encara més si s’acompanya de comentaris, reflexions i evidències d’aprenentatge, que és el que faria jo. Tots aquests elements permeten tenir una visió global de tots els nivells als quals els infants poden aspirar i, per tant, poder saber en quin punt està cadascú i valorar com fer-ne un acompanyament per part del professorat i/o les famílies i ajudar-lo a avançar en l’aprenentatge.

    A més, al ser un recurs molt visual permet que tots els infants i famílies puguin interaccionar-hi amb facilitat i comoditat (criteri didàctic d’organització i criteri tècnic d’estètica).