- Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada i contextualització:
A l’escola treballem a través de reptes proposats per les mestres en funció de les necessitats i interessos de l’alumnat i dels objectius d’aprenentatge del curs, partint sempre que es pot de situacions del context real que els envolta.
Així doncs, a partir de l’observació dels cubells d’escombraries de l’escola, es proposa als infants de 5è de primària, que facin una recerca sobre malbaratament i la selecció i classificació de residus.
Dins aquesta situació d’aprenentatge, doncs, i com a cloenda de la investigació, es proposa a l’alumnat fer cartells informatius utilitzant eines digitals per les diferents comunitats de l’escola (petits, mitjans i grans) per tal de conscienciar a l’alumnat sobre les tres R (Reduir, Reutilitzar i Reciclar) i encoratjar-los a seguir-les. Per tal de fer-los, s’organitzen per grups de 4 infants.
- Competències digitals que es treballen amb l’alumnat:
La competència digital principal que es treballa amb l’alumnat en aquesta activitat és la de creació de continguts digitals, ja que l’objectiu final de la pràctica és el disseny i distribució a través d’eines digitals d’un cartell informatiu per als diferents cicles de l’escola.
Tot i això, per a poder-la dur a terme es treballen altres competències, com per exemple l’alfabetització mediàtica, ja que a l’hora de decidir què i com es vol transmetre a través dels cartells, cal fer una anàlisi crític i reflexiu de la informació extreta de diferents fonts i una posterior selecció.
De manera transversal, es treballa la competència d’ ús responsable i benestar digital, ja que el professorat fa èmfasi en l’aplicació de mesures de benestar físic, psicològic i emocional durant tot el procés que dura la pràctica.
- Coneixements, habilitats i actituds sobre les competències digitals de l’alumnat que es posen en joc:
Pel que fa a la competència d’alfabetització mediàtica, es treballen els següents coneixements, habilitats i actituds:
- Tria de fonts de confiança de les quals extreure la informació.
- Aplicació de criteris per considerar una font com a adequada.
- Anàlisi, selecció i síntesi de quina informació definitiva es posa al cartell segons la seva rellevància i el cicle (receptors) al qual va destinat el cartell.
- Citació de les fonts d’informació.
Pel que fa a la competència de creació de continguts digitals, es treballen els següents coneixements, habilitats i actituds:
- Pensar i definir el format del cartell i com se’n farà difusió.
- Discussió de quina serà l’eina digital més útil per a poder crear i expressar els continguts que es volen transmetre de forma gràfica i visual. Caldrà doncs fer una selecció d’aquesta eina aplicant criteris per saber quina és la més adequada).
- Aprendre’n el seu funcionament i crear un cartell amb ella.
- Selecció d’imatges que il·lustrin el que es vol transmetre respectant-ne l’autoria i els drets d’autor i citant-los correctament.
- Decidir com es fa difusió del cartell.
- Nivell d’aplicació que requereix la pràctica:
Al ser una situació d’ensenyament-aprenentatge complexa, comporta un nivell elevat d’aplicació, ja que els infants hauran de treballar en equip (els grups de 4 infants hauran de debatre cada pas del procés i posar-se d’acord per prendre decisions finals consensuades), analitzar de forma crítica diferents continguts, posant en pràctica habilitats de selecció i filtratge (tant pel que fa a la selecció de fonts d’informació, com a la tria del contingut específic que es vol posar al cartell, com per a la selecció de l’eina digital més idònia per crear-lo i fer-ne difusió) i conèixer el funcionament de diferents eines digitals (ja que n’han de triar una per a poder realitzar el cartell).
- Requisits tècnics seran necessaris:
Caldrà que cada grup tingui accés a un dispositiu (ordinador o tauleta) que proporciona l’escola amb accés a internet, per tal de poder cercar la informació necessària i els elements que necessiten per il·lustrar el seu cartell (imatges, infografies…). Es farà un acompanyament en aquest àmbit, facilitant enllaços a webs fiables on poder buscar la informació pertinent.
Així mateix, caldrà que disposin d’una preselecció d’aplicacions (power-point, canva, picktochart) per poder triar quina els sembla la més adequada. Els infants estan acostumats a treballar amb aquestes aplicacions i, per tant, ja en coneixen el seu funcionament.
Deixa un comentari