Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) formen part del nostre dia a dia i del dels infants d’una manera cada vegada més present, transformant la manera de comunicar-nos, relacionar-nos, aprendre i actuar. És per això, que també han de poder formar part de l’escola i dels processos d’ensenyament-aprenentatge dels infants.

Per poder posar al servei dels processos d’ensenyament-aprenentatge aquestes tecnologies, però, és important que prèviament el professorat estigui degudament format, i aquesta formació passa també per una revisió del punt de partida de cadascú en aquest àmbit. Així doncs, i fent ús de la pràctica reflexiva em disposo a analitzar els meus punts forts i punts febles de la meva pràctica docent digital.

Punts forts:
• Coneixement i ús amb desimboltura de diferents eines per la coordinació i la comunicació digital tals com les videoconferències (a través de meetJitsi, Skype, zoom, Microsoft teams, entre altres) o l’ús d’unitats compartides de Drive per tal de poder treballar en xarxa amb docents del propi claustre, altres professionals i famílies.
• Saber com funcionen i haver utilitzat els “Beebots” en diversos grups d’educació infantil.

Punts febles:
• Falta de formació específica sobre el desenvolupament de les competències prèvies que són necessàries en l’etapa d’educació infantil per a posteriorment fer un ús directe de les eines tecnològiques per part dels infants.
• Desconeixement d’eines digitals d’avaluació, coavaluació i autoavaluació que es puguin utilitzar en l’etapa d’educació infantil.
• Falta de coneixement ampli de diferents recursos digitals adreçats a l’etapa d’educació infantil: quin ventall d’opcions hi ha, com funcionen cadascun d’ells, quins processos d’aprenentatge promouen, quines habilitats i competències es posen en marxa, etc.
• Desconeixement del funcionament d’entorns virtuals d’aprenentatge per l’alumnat.

Davant aquesta anàlisi veig clar que el repte que tinc és el de la meva pròpia formació per tal de poder anar adquirint coneixements, destreses i habilitats que em permetin tenir una visió global de l’àmbit de l’ensenyament-aprenentatge digital, disposar de recursos i eines que em permetin aplicar-lo a l’aula i poder relacionar-me amb les tecnologies de manera conscient, autònoma i crítica.

Així doncs, i després de consultar la web de formació docent en cultura digital, crec que una formació que em podria fer servei és l’anomenada “Educació infantil: recursos digitals” que es pot trobar en el següent enllaç:

https://aplicacions.ensenyament.gencat.cat/pls/soloas/pk_for_mod_ins.p_for_exhaustiu_activitat?p_header=Llista%20d%27activitats%5epk_for_mod_ins.p_for_cons_activitats?p_tipus_act=ADMO,MXPC,ADWS,CHMB,APII,CIBE,APDC,AINF,SCIN,JCIN,LNKT,FTA2,FTB1,CHCP,FNCL,REXE,ADNO,DSKU%26p_totes=S%26p_inici=1%26p_excloure_crp_rec=T*Detall%20d%27activitat%5epk_for_mod_ins.p_for_detall_activitat?p_codi=9000230529%26p_curs=2022-2023%26p_es_inscr=S&p_codi=9000230529&p_curs=2022-2023&p_es_inscr=S

Llegint la descripció veig que aquest curs coincideix amb un dels meus punts febles, i és per això que l’he triat. Aquesta formació m’ofereix la possibilitat de conèixer aplicacions, activitats, estratègies i recursos digitals en l’etapa d’educació infantil. Així doncs, fent-lo podria aprendre no només quin ventall de possibilitats d’ensenyament-aprenentatge digital hi ha en aquesta etapa, sinó que podria conèixer la seva aplicació real a l’aula i, per tant, començar-ho a utilitzar de manera directa en el meu dia a dia amb els infants.