Mòdul 2. Aprenentatge i avaluació competencial

Aquest segon mòdul m’ha permès aprofundir en el concepte de competència i com aplicar-lo al treball i a l’avaluació de l’alumnat. He comprès que una competència no només implica el coneixement teòric, sinó també la capacitat de posar-lo en pràctica a través d’habilitats i actituds en situacions reals. Aquesta perspectiva suposa un canvi de paradigma que posa l’alumne al centre del procés d’aprenentatge, ja que li permet connectar els seus aprenentatges amb situacions concretes del món laboral i la vida quotidiana.

Pel que fa al treball competencial, he vist que és fonamental plantejar activitats pràctiques i contextualitzades que fomentin la participació activa de l’alumnat, com ara projectes en grup, resolució de casos pràctics o simulacions. Aquest tipus de tasques no només els ajuda a aplicar els seus coneixements, sinó que també els prepara per afrontar reptes reals amb més autonomia i seguretat. Això, alhora, em demana a mi com a docent una preparació més exhaustiva, ja que he de pensar en activitats que siguin significatives i que alhora motivin els estudiants a implicar-s’hi.

En relació amb l’avaluació competencial, m’enduc una visió molt enriquidora sobre com observar i valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes, més enllà dels resultats finals. He après la importància d’utilitzar instruments com les rúbriques o l’autoavaluació, que no només fan que l’alumnat sigui més conscient del seu progrés, sinó que també permeten avaluar com utilitza els seus coneixements i habilitats per resoldre problemes. Això m’ajuda a tenir una mirada més global i a personalitzar millor les meves intervencions educatives.

Tanmateix, aquest procés no està exempt de reptes. Per exemple, he reflexionat sobre les dificultats que poden tenir algunes famílies per entendre aquest model, ja que estan acostumades al sistema tradicional de qualificacions. En aquest sentit, considero essencial utilitzar exemples concrets per explicar com es treballa i com l’avaluació competencial beneficia l’aprenentatge i la futura vida professional de l’alumnat. També he identificat que hi ha una resistència inicial per part d’alguns alumnes i companys docents, que requereixen un període d’adaptació i, en alguns casos, una formació complementària per incorporar aquests nous enfocaments.

Finalment, aquest mòdul m’ha reafirmat en la idea que donar protagonisme a l’alumnat en el seu aprenentatge i en l’avaluació és clau. Això implica involucrar-los en processos com la coavaluació, la definició d’objectius d’aprenentatge o la reflexió sobre el seu propi progrés.