Punt de partida

Jo envers la formació

Quan penso en la formació, crec que el camí que he seguit fins aquí ha estat una mescla de passió i dedicació. La meva carrera en Antropologia m’ha donat una visió molt amplia i crítica de la societat, que aplico en la meva feina com a docent. A més, el màster en Formació de Professorat ha estat fonamental per dotar-me de les eines pedagògiques necessàries per afrontar els reptes de l’aula. Tot i això, sento que la formació és un procés continu i que sempre hi ha aspectes que puc millorar. El meu compromís amb la formació és seguir aprenent, no només a través dels cursos oficials, sinó també observant altres docents, participant en seminaris o fins i tot a través de la reflexió constant sobre les meves pràctiques.

Les oportunitats que veig per a mi són diverses, ja que cada vegada més hi ha formacions en noves metodologies, tecnologies i enfocaments educatius que em permetrien enriquir la meva docència i millorar el rendiment dels meus alumnes. Em veig amb ganes de continuar creixent com a docent i de seguir explorant noves formes d’ensenyar que em permetin connectar millor amb els meus alumnes.

Jo en relació a l’educació

La meva visió sobre l’educació ha evolucionat molt des que vaig començar a ser docent. De fet, crec que és una tasca que mai s’acaba, ja que cada dia t’enfrontes a situacions noves i reptes que et fan repensar la teva pràctica i la teva vocació. El meu centre a Sant Boi, l’institut Camps Blancs, és un reflex de la realitat educativa actual, on els alumnes cada vegada presenten necessitats més complexes i diverses. A vegades, això em fa qüestionar-me com estem responent des de les institucions educatives, que crec que no estan donant tot el suport necessari als docents, sobretot en termes de recursos i formació específica. En general, com a docent, em veig com algú implicat, que sempre busca donar el millor als meus alumnes, però també sento la pressió d’uns sistemes que no sempre ajuden. El que tinc com a docent és un bon equip de companys, un grup d’alumnes amb molta energia i curiositat, i la satisfacció de veure el progrés dels meus alumnes. Però el que necessito, sens dubte, és un sistema educatiu més coherent, més orientat al suport dels docents i que reconegui les nostres dificultats. Voldria poder disposar de més recursos, tant materials com emocionals, i poder integrar de manera més efectiva les noves tecnologies a l’aula, tot i que això sovint pot resultar un repte, ja que algunes metodologies modernes poden generar més confusió que benefici a l’alumnat.

Jo docent dins el context social

Si hagués de fer-me una autoentrevista sobre la meva situació com a professora interina, amb l’objectiu de reflexionar sobre el context social en què treballo, les preguntes que em faria serien les següents:

  • Com veus el teu paper com a professora interina dins del sistema educatiu actual?

Com a professora interina, em sento molt satisfeta amb la tasca que realitzo cada dia, però també sóc molt conscient de les dificultats que implica aquest rol, ja que m’agradaria que el sistema educatiu em donés més suport, tant en formació com en recursos. 

  • Quins són els majors reptes als quals t’enfrontes en el teu dia a dia a l’aula?

A l’aula, els reptes són constants. Els alumnes cada vegada tenen més necessitats i, tot i que em sembla important incorporar noves tecnologies i metodologies innovadores, sovint aquestes generen més dificultats que solucions. 

  • Què opines sobre la percepció social del professorat i com això influeix en la teva feina?

La percepció social del professorat també influeix molt en la meva feina. Veure com moltes vegades es posa en dubte la nostra tasca o com se’ns culpa d’aspectes que no depenen directament de nosaltres em fa sentir sola i poc valorada. Tot i això, intento no traslladar aquestes tensions a l’aula i segueixo intentant fer-ho millor cada dia, donant el màxim per als meus alumnes, que són el que realment importa. 

  • Quines creus que són les millors estratègies per afrontar les complexitats dels alumnes i les seves necessitats?

Les estratègies que crec que són útils són, d’una banda, el treball en equip amb els meus companys, i d’altra banda, un enfocament individualitzat que permeti atendre les necessitats específiques de cada alumne.