1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge heu seleccionat de la vostra programació? Contextualitzeu-la.

En el mòdul formatiu d’Ofimàtica del Grau Superior de Documentació i Administració sanitària he creat la següent AEA després de desenvolupar tots el RA al curs i poder portar endavant l’ultim d’ells el RA7:  Gestiona de forma integrada la informació provinent de diferents aplicacions així com arxius audiovisuals, utilitzant programes i perifèrics específics. D’aquesta forma hem establert una sèrie de objectius per a desenvolupar:

  1. a) Dissenyar i elaborar documents digitals professionals amb integració multimèdia.
  2. b) Gestionar i optimitzar arxius audiovisuals per a la seva integració en presentacions digitals.
  3. c) Crear presentacions interactives i adaptades a diferents contextos sanitaris.

Al llarg de les sessions es portaran endavant una sèrie de pràctiques organitzades de la següent forma:

Sessió Durada Objectius Activitats pràctiques
1. Introducció i planificació 2 hores – Presentar objectius i eines.

– Explicar la importància dels continguts digitals al sector sanitari.

Pluja d’idees sobre aplicacions reals dels continguts multimèdia a la documentació sanitària.
2. Creació de documents multimèdia (Part 1) 2 hores – Inserir i editar elements multimèdia en documents.

– Formatació i coherència del document.

Crear un informe integrant gràfics i àudios sobre un cas pràctic sanitari
3. Creació de documents multimèdia (Part 2) 2 hores – Continuar l’edició avançada de documents multimèdia. Finalitzar l’informe multimèdia integrant vídeos i taules.
4. Edició i optimització d’arxius audiovisuals (Part 1) 2 hores – Treballar amb programari d’edició de vídeo i àudio.

– Comprimir i convertir formats audiovisuals.

Editar un vídeo curt amb informació sanitària.
5. Edició i optimització d’arxius audiovisuals (Part 2) 2 hores – Continuar treballant amb eines audiovisuals per assegurar compatibilitat i qualitat. Optimitzar el vídeo per a la seva inclusió en una presentació.
6. Creació de presentacions interactives 2 hores – Desenvolupar presentacions atractives i interactives.

– Integrar elements multimèdia.

Crear una presentació sobre un cas pràctic amb text, imatges, gràfics i elements audiovisuals.
7. Presentació i avaluació dels projectes 2 hores – Presentar treballs realitzats.

– Avaluar l’ús dels continguts digitals, creativitat i coherència.

Exposar la presentació i fer feedback grupal per valorar les competències adquirides.

 

  1. Quina competència digital (o, si és el cas, quines competències digitals) de l’alumnat treballareu?

Les competències digitals que es treballaran són:

  • Creació de continguts digitals: Capacitat de dissenyar, crear i integrar continguts multimèdia en documents i presentacions professionals.
  • Tractament de la informació i gestió de dades: Habilitat per organitzar, optimitzar i adaptar arxius audiovisuals en diferents formats per a diverses aplicacions.
  • Comunicació digital: Desenvolupar presentacions interactives orientades a la comunicació eficaç en contextos sanitaris.
  • Resolució de problemes tècnics: Aprendre a utilitzar eines i perifèrics específics per solucionar necessitats concretes de gestió multimèdia.
  1. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre la competència digital de l’alumnat que heu triat entren en joc?

En el cas d’FP es treballen aspectes relacionats amb les competències professionals i per a l’empleabilitat, i per tant, es porten endavant competències com  la selecció i edició d’imatges, àudios i vídeos per a integrar-los en documents i presentacions, l’ús d’eines col·laboratives per compartir i revisar treballs (Google Drive, Microsoft Teams, etc.) i la creació de continguts atractius, coherents i adaptats al públic objectiu. No obstant, de forma indirecta es poden obtindré algunes altres que es valoraran en una graella d’observació.

 

  1. Quin nivell d’aplicació requereix la pràctica?:

Entre altres coses l’alumnat ha de conèixer continguts conceptuals i el funcionament de les eines eines digitals i els formats audiovisuals, posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge de continguts audiovisuals adequats i editar-los per a fer-los coherents amb l’objectiu del projecte, analitzar de forma crítica en la selecció de continguts, i com no, és important el treball en equip podent col·laborar amb altres companys, discutir idees i revisar el treball conjuntament per millorar la qualitat dels projectes.

  1. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per a realitzar la pràctica? Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?

Necessitem principalment el Microsoft Office (Word, PowerPoint) o alternatives com Google Workspace o Canva, Audacity (edició d’àudio) i Google Drive, Microsoft Teams o Moodle per a compartir i revisar treballs. Com no, necessiten ordinadors amb accés a Internet i perifèrics específics com micròfons i càmeres.

Per a portar endavant els objectius amb aquest recursos, l’alumnat ha de tindre la capacitat per configurar opcions bàsiques de programes d’edició i compressió d’arxius, els coneixements de formats audiovisuals comuns (MP4, MP3, JPEG) i les seves característiques tècniques i tindre familiaritat amb eines per compartir continguts en línia de forma segura i eficient.