Definició de l’activitat
En el mòdul formatiu d’Ofimàtica del Grau Superior de Documentació i Administració sanitària he creat la següent AEA després de desenvolupar tots el RA al curs i poder portar endavant l’ultim d’ells el RA7: Gestiona de forma integrada la informació provinent de diferents aplicacions així com arxius audiovisuals, utilitzant programes i perifèrics específics. D’aquesta forma hem establert una sèrie de objectius per a desenvolupar:
- a) Dissenyar i elaborar documents digitals professionals amb integració multimèdia.
- b) Gestionar i optimitzar arxius audiovisuals per a la seva integració en presentacions digitals.
- c) Crear presentacions interactives i adaptades a diferents contextos sanitaris.
Al llarg de les sessions es portaran endavant una sèrie de pràctiques organitzades de la següent forma:
| Sessió | Durada | Objectius | Activitats pràctiques |
| 1. Introducció i planificació | 2 hores | – Presentar objectius i eines.
– Explicar la importància dels continguts digitals al sector sanitari. |
Pluja d’idees sobre aplicacions reals dels continguts multimèdia a la documentació sanitària. |
| 2. Creació de documents multimèdia (Part 1) | 2 hores | – Inserir i editar elements multimèdia en documents.
– Formatació i coherència del document. |
Crear un informe integrant gràfics i àudios sobre un cas pràctic sanitari |
| 3. Creació de documents multimèdia (Part 2) | 2 hores | – Continuar l’edició avançada de documents multimèdia. | Finalitzar l’informe multimèdia integrant vídeos i taules. |
| 4. Edició i optimització d’arxius audiovisuals (Part 1) | 2 hores | – Treballar amb programari d’edició de vídeo i àudio.
– Comprimir i convertir formats audiovisuals. |
Editar un vídeo curt amb informació sanitària. |
| 5. Edició i optimització d’arxius audiovisuals (Part 2) | 2 hores | – Continuar treballant amb eines audiovisuals per assegurar compatibilitat i qualitat. | Optimitzar el vídeo per a la seva inclusió en una presentació. |
| 6. Creació de presentacions interactives | 2 hores | – Desenvolupar presentacions atractives i interactives.
– Integrar elements multimèdia. |
Crear una presentació sobre un cas pràctic amb text, imatges, gràfics i elements audiovisuals. |
| 7. Presentació i avaluació dels projectes | 2 hores | – Presentar treballs realitzats.
– Avaluar l’ús dels continguts digitals, creativitat i coherència. |
Exposar la presentació i fer feedback grupal per valorar les competències adquirides. |
L’objectiu és que l’alumnat integri continguts multimèdia, gestioni arxius i comuniqui efectivament en entorns professionals sanitaris, utilitzant eines digitals avançades. A través d’aquest objectiu d’aprenentatge el futur tècnic/a podrà conèixer en profunditat i d’una forma pràctica com portar a terme diferents eines digitals de una forma clara i adaptada a la realitat del sector.
- Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat? Les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Defineix les característiques generals de la situació seleccionada.
L’activitat d’ensenyament-aprenentatge seleccionada és un projecte pràctic dins del mòdul formatiu d’Ofimàtica del Grau Superior de Documentació i Administració Sanitària. Les competències digitals s’integren en una activitat extensa que abasta estan relacionades en la integració d’elements multimèdia en documents professionals, la gestió i optimització d’arxius audiovisuals i el desenvolupament de presentacions adaptades a les diferents necessitats sanitàries del sector.
- Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu-ne almenys dues.
En primer lloc, la Competència Digital 2 (CD2), centrada en la creació i gestió de continguts digitals, es veu plenament integrada a través de les tasques que es demanen a l’alumnat. Aquests han de dissenyar documents professionals multimèdia, incorporar textos, gràfics, àudio i vídeo, i presentar-los de manera estructurada i coherent, tal com s’exigeix habitualment en l’àmbit sanitari. Això implica saber seleccionar els formats i eines digitals més adients per a cada finalitat comunicativa, com pot ser escollir entre un gràfic o un vídeo per transmetre informació mèdica de manera clara. A més, es posa èmfasi en el respecte als drets d’autoria i a la propietat intel·lectual, especialment en la reutilització de materials multimèdia com imatges o vídeos específics del sector. Tot plegat fomenta una organització estructurada dels continguts, coherent amb els requisits professionals del context sanitari.
En segon lloc, es treballa la Competència Digital 3 (CD3), orientada a la col·laboració i la comunicació digital. L’activitat inclou la realització de presentacions interactives i dinàmiques de retroalimentació grupal, fet que requereix l’ús de plataformes digitals per compartir continguts, comunicar-se amb els companys i construir una identitat digital adequada al context professional. Els alumnes han d’expressar-se amb claredat i responsabilitat mitjançant eines digitals, i participar activament en entorns col·laboratius, on es promou l’intercanvi de fitxers, l’optimització de recursos comuns i la recepció de feedback constructiu.
- Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?
L’alumnat posa en pràctica coneixements sobre formats digitals, eines de creació multimèdia (com processadors de text, editors de vídeo o imatge i programes de presentacions) i criteris per a l’organització de la informació. Les habilitats que es desenvolupen inclouen la selecció adequada de recursos digitals segons el tipus de missatge, la capacitat de combinar diferents tipus de continguts (text, imatge, àudio i vídeo) en un sol producte coherent, i la destresa per estructurar un document o una presentació amb claredat comunicativa. A nivell actitudinal, es fomenta el respecte pels drets d’autoria, l’ètica en l’ús i difusió de continguts i el compromís amb la qualitat i la precisió de la informació, especialment en contextos sanitaris. També es treballen coneixements relacionats amb plataformes de comunicació digital, eines de treball col·laboratiu i la gestió de la identitat digital. Les habilitats que es posen en joc inclouen l’expressió oral i escrita en entorns digitals, la participació efectiva en grups de treball virtuals, la capacitat de donar i rebre retroalimentació constructiva i el maneig de canals digitals per a la presentació i difusió de projectes. En l’àmbit actitudinal, es promou una actitud col·laborativa, el respecte per les aportacions dels altres, la responsabilitat en la comunicació i la cura de la pròpia imatge digital, especialment quan es tracta de representar-se professionalment en un context sanitari.
- Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
Aquesta activitat requereix de l’alumnat un nivell d’aplicació de la competència digital intermedi-avançat, ja que implica no només conèixer i utilitzar eines digitals, sinó també aplicar criteris crítics i col·laborar en entorns digitals de manera efectiva. Els coneixements i habilitats digitals previs són importants per garantir una execució fluida i un aprenentatge significatiu. Els coneixements conceptuals previs que l’alumnat ha de tenir son una comprensió bàsica del funcionament de les eines digitals implicades (processadors de text, editors multimèdia, plataformes de presentació i col·laboració). També ha de conèixer conceptes clau com els drets d’autoria, les llicències d’ús, la identitat digital i els criteris de qualitat de la informació. Per altra banda, l’aplicació d’habilitats digitals pràctiques com la capacitat de seleccionar i combinar formats adequats (text, gràfics, vídeo, àudio) per comunicar idees de manera efectiva. Això implica saber filtrar i reutilitzar continguts multimèdia d’acord amb els criteris de rellevància, qualitat i legalitat. A més te que fer una anàlisi crítica de continguts, ja que l’activitat demana a l’alumnat analitzar de forma crítica els recursos digitals que utilitza, tant en termes de fiabilitat com d’adequació al context sanitari. Això inclou prendre decisions informades sobre quina informació utilitzar, com estructurar-la i com presentar-la de manera clara i ètica. I, com no, un treball col·laboratiu i comunicació digital. És imprescindible que els alumnes col·laborin en entorns digitals, ja sigui compartint documents, participant en debats o donant i rebent feedback. Això implica desenvolupar habilitats de comunicació assertiva, escolta activa, respecte per les idees dels altres i capacitat d’autoregulació en la gestió del temps i les tasques compartides.
- Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?
Els requisitis tècnics necessaris bàsics serien:
- Portàtils amb connexió estable a internet.
- Auriculars i micròfons, en cas que es treballi amb contingut d’àudio o es realitzin presentacions orals en línia.
- Càmeres web per a activitats de presentació o feedback en temps real.
- G. Classroom per gestionar lliuraments, compartir materials i fomentar la col·laboració.
- Emmagatzematge enGoogle Drive per facilitar l’accés compartit i l’edició col·laborativa de documents.
Eines i aplicacions recomanades:
- Processadors de text (Word) per redactar documents professionals, de presentació (PowerPoint, Google Slides, Genially o Canva) per elaborar presentacions interactives i visuals, editors d’imatge i vídeo (Canva, Clipchamp) per incorporar elements multimèdia de manera efectiva. A més, poden utilitzar per a la creació dels continguts bancs d’imatges i recursos lliures de drets per assegurar un ús legal dels materials digitals reutilitzats.
- Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?
En primer lloc, la gestió de continguts digitals implica organitzar la informació —textos, imatges, vídeos— de manera coherent i jeràrquica, com s’exigeix en entorns professionals. També requereix integrar recursos multimèdia en documents interactius, triar formats adients (PDF, MP4, etc.) segons l’objectiu i el públic, i gestionar el Google Drive, controlant versions i accessos compartits. Per altra banda per a la configuració d’eines digitals, hi ha que personalitzar presentacions amb plantilles i transicions adaptades a contextos formals, gestionar permisos d’accés i privacitat en documents col·laboratius, ajustar paràmetres bàsics en àudio o vídeo (qualitat, subtítols) i sincronitzar recursos entre plataformes, com enllaçar un vídeo de YouTube a Genially o integrar documents en entorns com Classroom. A més, aspectes com respectar llicències Creative Commons, atribuir fonts correctament, avaluar la fiabilitat de la informació també son essencials en aquest tipus de treball.
- Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?
Sí, la ciberseguretat i la protecció de dades són essencials en la proposta didàctica, especialment en les competències digitals CD2 i CD3. L’alumnat ha d’aprendre a gestionar informació i interactuar digitalment de manera segura i responsable. A l’hora de seleccionar i crear continguts, cal evitar compartir dades personals i promoure l’ús d’imatges genèriques o amb llicències obertes. També s’ha de prioritzar l’anonimat i el respecte a la privacitat. En l’ús d’eines digitals, és important configurar permisos adequats, formar l’alumnat en bones pràctiques de seguretat i reflexionar sobre les polítiques de privacitat de les plataformes digitals. Pel que fa al treball col·laboratiu, cal fomentar la netiqueta, el respecte digital i la consciència sobre la identitat i l’empremta digital pròpia i aliena. Per aplicar-ho, es poden fer sessions sobre ciberseguretat, usar rúbriques o checklists per avaluar la seguretat dels projectes i formar alumnat crític i responsable en l’entorn digital.
Deixa un comentari