DEFINICIÓ DE L’ACTIVITAT:

En aquesta activitat de dues sessions, els alumnes de 5è i 6è de primària investigaran sobre diferents animals utilitzant tecnologies digitals i crearan una presentació de diapositives per compartir la informació que hagin après.

Sessió 1: Investigació.

Els alumnes triaran un animal per investigar. Utilitzaran ordinadors o tauletes amb accés a internet per buscar informació sobre l’animal: hàbitat, dieta, característiques físiques, etc. Es fomentarà l’ús de fonts fiables i segures per recopilar la informació.

Sessió 2: Creació de la presentació

Els alumnes utilitzaran les seves notes i les imatges recopilades per crear una presentació de diapositives sobre l’animal investigat. Utilitzaran eines com Google Slides o PowerPoint per organitzar la informació de manera visual i atractiva. Es fomentarà la personalització de les diapositives amb imatges i text atractiu.

Avaluació:

Es valorarà la participació dels alumnes en la recerca i la qualitat de la presentació digital creada. L’activitat promou l’ús efectiu de les tecnologies digitals i l’aprenentatge actiu sobre els animals.

PREGUNTES:

  1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge has seleccionat: les competències digitals s’inclouen dins d’una activitat més extensa? Definiu les característiques generals de la situació seleccionada.

L’activitat seleccionada és una experiència d’aprenentatge en dues sessions on els alumnes de 3r i 4t de primària exploren les tecnologies digitals per investigar sobre animals i crear una presentació de diapositives. Les competències digitals s’integren com a part essencial d’aquesta activitat, ja que els alumnes utilitzen ordinadors o tauletes per accedir a informació en línia i utilitzen eines com Google Slides o PowerPoint per crear i comunicar la seva investigació.

  1. Quines competències digitals de l’alumnat treballareu? Trieu mínim dues. Per exemple: a través de l’alfabetització mediàtica treballarem la creació de continguts fent una proposta de notícia enfocada des d’un punt de vist infantil o juvenil.

Les competències digitals treballades inclouen l’alfabetització digital i la comunicació digital. Mitjançant l’alfabetització digital, els alumnes aprenen a cercar informació en línia de manera eficaç i segura. Amb la comunicació digital, adquireixen habilitats per crear presentacions visualment atractives per compartir els seus coneixements.

  1. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre les competències triades entren en joc? Quins temes i continguts es tracten?

Els alumnes desenvolupen coneixements sobre el funcionament dels ordinadors i de les eines de presentació digital com Google Slides o PowerPoint. A més, adquireixen habilitats en recerca en línia, selecció d’informació rellevant i organització visual de contingut. També es fomenta una actitud crítica i responsable envers l’ús d’internet i les eines digitals.

  1. Quins nivells d’aplicació de competència digital requereix a l’alumnat per realitzar aquesta activitat? Calen coneixements o habilitats digitals previs?

L’activitat requereix un nivell bàsic d’aplicació de competències digitals. Tot i que no es necessiten coneixements digitals previs específics sobre Google Slides o PowerPoint, els alumnes hauran d’entendre com utilitzar aquestes eines bàsiques per crear i editar presentacions.

  1. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per realitzar la pràctica?

Els requisits tècnics necessaris inclouen l’accés a dispositius amb connexió a internet (ordinadors o tauletes) i l’accés a eines de presentació com Google Slides o PowerPoint. És important garantir que els alumnes tinguin suport tècnic adequat per utilitzar aquestes eines.

  1. Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica.

Per a aquesta activitat, els alumnes hauran de desenvolupar coneixements bàsics sobre com gestionar informació en línia, com seleccionar fonts fiables i com utilitzar les funcions bàsiques d’eines de presentació digital per organitzar la informació.

  1. Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades? De quina forma els integreu?

Es poden incloure aspectes de ciberseguretat i protecció de dades educant els alumnes sobre la importància de mantenir la privadesa en línia i utilitzant fonts fiables. És important promoure pràctiques segures com no compartir informació personal en línia i respectar els drets d’autor en les imatges utilitzades per les presentacions.

En resum, aquesta activitat proporciona una introducció valuosa a les competències digitals, abordant aspectes clau com la recerca en línia, l’ús d’eines digitals i la comunicació efectiva a través de presentacions. És essencial considerar tant els requisits tècnics com els aspectes de seguretat i responsabilitat en l’entorn digital durant aquest procés d’aprenentatge.

EVIDÈNCIES

Reflexió sobre l’activitat:

1. Heu treballat els objectius esperats?
Sí, he treballat els objectius esperats. Els alumnes han demostrat una comprensió bàsica de com cercar informació en línia i han après a utilitzar eines de presentació digital com Google Slides o PowerPoint. La majoria dels alumnes han pogut crear presentacions visuals  que reflecteixen la seva investigació sobre els animals.

2. Com heu vist al vostre alumnat?
S’ha vist als nostres alumnes molt compromesos i motivats durant tota l’activitat. L’interès pels animals ha estat un gran motivador i ha facilitat l’aprenentatge. Els alumnes han treballat amb entusiasme tant en la fase de recerca com en la fase de creació de presentacions. També s’ha notat una millora significativa en la seva confiança a l’hora d’utilitzar les eines digitals.

3. Quines evidències heu observat referides al treball de la competència digital?
Les evidències observades inclouen:
– Recerca en línia: Els alumnes han estat capaços de cercar informació de manera efectiva. Han utilitzat motors de cerca per trobar dades sobre els seus animals seleccionats i han mostrat habilitats en l’ús de paraules clau i filtres de recerca.
– Selecció de fonts: La majoria dels alumnes han sabut identificar fonts fiables, demostrant una comprensió de la importància d’utilitzar informació precisa i veraç.
– Creació de continguts: Les presentacions creades pels alumnes han estat ben estructurades i visuals. Han integrat text i imatges de manera coherent, mostrant habilitats bàsiques de disseny i organització de continguts digitals.
– Ús d’eines digitals: Els alumnes han après a utilitzar les funcions bàsiques de Google Slides o PowerPoint, com ara inserir imatges, escriure text, i aplicar formats simples. Han demostrat una capacitat creixent per navegar per les eines digitals i aplicar el que han après de manera autònoma.

En general, l’activitat ha estat un èxit i els alumnes han pogut desenvolupar les competències digitals de manera significativa. La combinació de l’aprenentatge sobre els animals amb les habilitats digitals ha resultat molt efectiva per mantenir l’interès i la participació dels alumnes.