Siguem activistes pel clima!

Presentació de l’activitat

L’activitat s’emmarca en la matèria de Ciències Socials de 3r d’ESO dins la situació d’aprenentatge de  “Problemàtiques i reptes ambientals”.

Un cop treballats els sabers i competències de la situació, l’alumnat haurà d’elaborar un producte final consistent en un vídeo en format reel per a penjar a les xarxes i exposar d’aquesta manera els diferents problemes i reptes que afecten al clima i al  medi ambient del nostre planeta. Caldrà que seleccionin una eina adequada per a la creació audiovisual (Canva, per exemple). Finalment, hauran de pensar un nom i un logotip per a la seva organització que haurà d’aparèixer com a creador del vídeo amb la llicència adequada.

L’alumnat treballarà en grups cooperatius. Primerament, hauran de fer una cerca als webs i les xarxes socials de les principals organitzacions d’activisme ambiental per a veure la seva manera de comunicar i, d’aquesta manera, inspirar-se per a l’elaboració del seu vídeo. Caldrà que incideixin en les principals problemàtiques i utilitzin un llenguatge visual impactant i atractiu per a difondre el missatge activista que inciti a l’acció. Cada grup penjarà la seva creació en un padlet compartit. Les creacions seran compartides al web i a les xarxes socials del centre.

Competències digitals que es treballaran

C.D.1 –  Informació i alfabetització mediàtica

Fer cerques avançades a Internet atenent a criteris de validesa, qualitat, actualitat i fiabilitat, seleccionant-les de manera crítica i arxivant-les per recuperar, referenciar i reutilitzar aquestes recerques respecte a la propietat intel·lectual.

L’alumnat emprarà aquesta competència per fer la recerca sobre les entitats i organitzacions de referència en l’àmbit de l’activisme ambiental.

C.D.2 – Creació de continguts digitals

Gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió.

L’alumnat emprarà aquesta competència per a crear el vídeo de difusió del missatge activista amb l’eina digital seleccionada i amb la seva posterior compartició.

Coneixements, habilitats o actituds implicades sobre les competències triades que entren en joc

  • Treball cooperatiu, pensament crític.
  • Cerca, emmagatzematge i recuperació de contingut a la xarxa.  Emmagatzematge, gestió i organització de continguts digitals. Drets d’autoria i propietat intel·lectual. Coneixement dels recursos digitals i les seves funcionalitats.

Criteris d’avaluació i nivell d’assoliment

Nivell educatiu: 3r ESO

C.D.1 –  Informació i alfabetització mediàtica

1.1. Utilitzar cercadors genèrics i específics fent ús d’opcions avançades i seleccionant i aplicant les estratègies més eficients en relació amb el repte plantejat.

1.2. Seleccionar, de manera autònoma, la informació trobada amb actitud crítica a partir de la verificació realitzada en relació amb el repte plantejat.

1.3. Emmagatzemar la informació trobada referenciant les cerques per reutilitzar-la en relació amb el repte plantejat, respectant la propietat intel·lectual.

1.4. Recuperar eficientment la informació emmagatzemada necessària per donar resposta al repte plantejat.

C.D.2 – Creació de continguts digitals

2.1. Seleccionar i configurar l’eina i el format més adequat en la creació de continguts digitals, en funció de la tasca i de les seves necessitats, de manera autònoma.

2.2. Crear i editar produccions digitals avançades de manera autònoma en tasques pròpies del context escolar.

2.3. Aplicar els drets d’autoria propis i d’altres persones, identificant els continguts de la xarxa sotmesos a drets d’autoria i també els de lliure distribució.

Nivells d’assoliment orientatius
  • Inicial: Fa cerques bàsiques amb suport i fa un ús bàsic de les eines, no  aplicar criteris clars de propietat intel·lectual ni d’ autoria.

  • Assolit: Fa cerques bàsiques sense suport, utilitza eines digitals bàsiques i aplica alguns criteris de propietat intel·lectual i d’autoria.

  • Notable: Fa cerques avançades i gestiona la informació de manera autònoma.  Fa bon ús de les eines digitals i crea continguts de qualitat. Aplica correctament criteris de propietat intel·lectual i autoria.

  • Excel·lent: Fa cerques avançades i gestiona la informació amb sentit crític. Domina les eines digitals i crea continguts de qualitat. Fa ús de bones pràctiques en la gestió de la propietat intel·lectual digital i l’autoria.