1. Identifiqueu i indiqueu quins aspectes de la rúbrica de valoració de l’ED s’han treballat durant la formació.
- Pràctiques de lideratge i governança (diagnosi, disseny, implementació i avaluació de l’EDC, comissió digital, regulació de l’ús de dispositius digitals formació) Mòdul 1
- Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge (creació de material documental, gestió de cursos EVA per part del professorat, utilització didàctica de recursos digitals, replantejaments metodològics, inclusió i personalització) Mòduls 2, 3, 5
- Pràctiques d’avaluació (avaluació inicial, formativa, retroalimentació, anàlisi de dades) Mòdul 4
- Contingut i currículums (competència digital de l’alumnat: seqüenciació, programació, seguiment i avaluació) Mòduls 2, 3, 5, 6
- Col·laboració i xarxa (acolliment, ús compartit d’informació, col·laboració, comunicació, xarxa) Mòduls 1, 5
- Infraestructura i seguretat (seguretat, protecció de dades, drets d’autoria) Mòduls 1, 2
2. Valoració aproximada del grau de digitalització del vostre centre atenent els aspectes treballats durant la formació.
Donat que no he pogut tenir accés a l’informe de valoració, faré una valoració de la digitalització al meu centre basant-me en la rúbrica d’avaluació.
Quant a l’àrea de lideratge i governança, crec que l’Institut Serrallarga, està fent una bona tasca. Valoraria molt positivament la formació, doncs el centre ofereix formació annual als seu professorat en diferents aspectes referents a la digitalització (nivell A1 CD, robòtica aplicada a les diferents matèries, ús de pantalles digitals… en serien alguns exemples). Així mateix, un altre punt fort de l’àrea és la regulació de l’ús de dispositius digitals a les NOFC del centre. No es pot fer ús de dispositius mòbils dins del recinte escolar llevat que el professorat ho cregui convenient per a la realització d’alguna tasca específica).
Respecte les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge, crec que el centre fa una bona gestió de tots els apartats excepte el referent a la inclusió i personalització. El curs m’ha facilitat el coneixement d’un seguit de recursos molt interessants que començaré a aplicar el proper curs i crec que el centre hauria de fer-ne difusió.
Quant a les pràctiques d’avaluació, detecto mancança en només un aspecte, l’avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments. Crec que l’ús d’aquestes eines no està generalitzat entre el claustre i fora bo impulsar una formació en aquest sentit.
A nivell de col·laboració i xarxa, crec que el centre fa una molt bona gestió. El professorat utilitza Moodle o Google Classroom com a EVA i el centre ofereix la plataforma de gestió i comunicació Ieduca per a interconnectar professorat, alumnat i famílies. Periòdicament s’ofereix formació en l’ús de les diferents eines a professorat i les famílies reben el suport dels tutors per a aprendre i familiaritzar-se amb la plataforma Ieduca.
Contingut i currículums és un aspecte molt treballat per al Comissió digital de centre. Es faciliten els sistemes d’avaluació de la competència per part de tot l’equip i docent i se’n monitoritzen els resultats.
Per acabar, l’àrea d’infraestructura, seguretat i protecció de dades i drets d’autoria és un punt fort de l’estratègia digital del centre. Es vetlla per la seguretat digital, la difussió de dades i els drets d’autoria amb uns protocols exhaustius compartits amb els diferents agents implicats en cada cas. Pel que fa a infraestructura, el centre disposa de molts recursos a nivell de dispositius i pantalles digitals i, recentment, ha fet una millora de tota la xarxa wifi del centre.
3. Trieu com a mínim dos aspectes a millorar.
- Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge: inclusió i personalització
- Avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments
4. Contextualitzeu la situació del vostre centre i justifiqueu la tria que heu fet atenent el resultats de la rúbrica. Perquè creieu que és possible i convenient millorar el seu grau de digitalització?
L’Institut Serrallarga s’ubica a Blanes, població costanera del sud de la província de Girona. El seu alumnat presenta un grau notable de diversitat, doncs és una població amb una alta taxa d’immigració. Es tracta d’un centre de grans dimensions, ofereix ESO, Batxillerat en tots els seus itineraris, PFI, IFE, Formació professional inicial i diversos cicles mitjans i superiors de Formació Professional. Compta amb el certificat APPLUS per a la gestió de la qualitat dels processos i, anualment, es fa una auditoria i una d’externa per a mantenir aquesta certificació d’excel·lència en els processos.
A partir de l’anàl·lisi fet al segon punt d’aquest projecte, s’ha determinat una diagnosi positiva en la majoria d’aspectes avaluables de la rúbrica de grau de digitalització. No obstant, hi ha dos punts febles detectats, que crec fonamentals de cara a optimitzar la implantació de l’estratègia digital:
- Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge: inclusió i personalització
- Avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments
5. A partir de la informació facilitada als llibres de continguts i de l’aprenentatge que heu fet, de les intervencions dels companys i de la vostra pròpia feina, heu de fer propostes concretes de millora dels aspectes que heu triat.
- Pràctiques d’ensenyament i aprenentatge: inclusió i personalització
En els darrers anys, la ratio d’alumnes amb NESE per classe ha anat en augment. Els plans individualitzats dels alumnes recullen les especificitats a tenir en compte de cara a la seva avaluació. El professorat d’ESO del centre utilitza Google Classroom com a EVA per a la gestió digital dels seus cursos. Gràcies a aquesta formació he conegut un munt de recursos que desconeixia, compatibles amb Google, que serien molt beneficiosos per a optimitzar la inclusió i la personalització de les tasques digitals.
Alguns exemples pràctics serien:
- Accessibilitat sensorial: YouTube’s Captioning generen subtítols automàtics. Eines com NaturalReader poden llegir el text en veu alta, facilitant l’accés als estudiants amb discapacitats visuals.
- Accessibilitat cognitiva: llenguatge clar i estructurat, així com eines com Read&Write, pot millorar l’accessibilitat per a estudiants amb trastorns d’atenció o dislèxia.
- Personalització: adaptació del contingut ajustant-lo a les necessitats específiques de l’alumnat (vídeos explicatius adaptats de Khan academy, Edpuzzle); avaluació i retroalimentació (Quizzlet permet feedback immediat i personalització dels itineraris d’avaluació); promoció de l’aprenentatge autònom tot facilitant plataformes de continguts que permetin exploració de l’alumne en base als seus interessos (Coursera, Edu365).
-
Avaluació formativa: coavaluació, autoavaluació i ús d’instruments
El professorat del centre no fa un ús generalitzat de les eines digitals d’avaluació. Moltes d’elles són extensions de Classroom, que és l’EVA utilitzat per tot el professorat d’ESO. En aquest sentit, caldria fomentar l’ús de les rúbriques a Classroom tot creant un banc de rúbriques compartit. A nivell de coavaluació, per exemple, es pot utilitzar l’extensió Corubrics, a nivell d’autoavaluació es podrien generalitzar l’ús de Google Forms i, per afavorir la retroacció, fer ús de l’extensió Mote de notes de veu.
En definitiva, tot i que l’EDC es troba implantada en bona mesura, considero que caldria fer difusió i formació al professorat de les eines digitals referents a inclusió i personalització i a l’avaluació formativa. D’aquesta manera es podria assolir una implantació òptima de l’EDC durant el proper curs.
Deixa un comentari