Molt cops quan es parla de competències digitals, programes, aplicacions… no són pocs els docents que es posen les mans al cap pensant en: Com es fa tot això?
És interessant llegir i parlar sobre projectes que tenen de base l’EPA o PLE, sempre i quan hi vagin acompanyades unes competències digitals bàsiques de suport. De quina manera podem passar de plantejar un projecte d’aquest tipus i aplicar-lo a l’aula, si no tenim la base adient per a poder fer el seguiment tècnic que implica?
Per aquest motiu, crec que cursos com aquest són necessaris per a poder estar preparats com a docents per tal d’entendre els fonaments i les bases d’aquest “nou” tipus d’ensenyament, així com per a poder manejar de manera adequada les eines i recursos que ofereixen les tecnologies per a aquesta tasca.
Personalment, sempre he sigut “autodidacta” en la meva relació personal amb les tecnologies i l’ordinador en particular. He de dir que els llibres i manuals d’ofimàtica em semblen terriblement avorrits i no m’atreuen gens. És per això que sempre he aprés a base de fer servir els programes/aplicacions i darrerament aprofitant el boom de tutorials i informació per a poder per autoaprenentatge, que circula per la xarxa. Des del punt estrictament de preferències personals, aquest sistema ja m’ha anat prou bé, però també és cert, que em cal una aproximació més tècnica i tutoritzada en l’ús d’aquest recursos de software. I més especialment, ara que sóc professora d’un mòdul d’Ofimàtica i procés de la informació.
Respecte a què és el que podem esperar de l’EPA/PLE…
Cal dir que és una oportunitat de donar un gir a les classes, connectar la realitat de l’alumnat al mateix temps que els facilitem un aprenentatge enriquidor. Fem servir un llenguatge més proper a la seva realitat tecnològica, ja que l’alumnat actual ha nascut i conviu a diari amb les tecnologies, de manera que en molt casos el mòbil (típica i tòpicament) acaba sent un apèndix més del seu cos.
Gràcies a aquests enfocaments del procés d’ensenyament, podem aprofitar els recursos molt interessants que ofereixen les tecnologies, per a:
- Generar contingut més dinàmic que les classes magistrals habituals.
- Dotar l’alumnat de les eines necessàries per a prendre el control del seu propi procés d’ensenyament.
- Fer difusió i compartir els materials, recursos i continguts que es generen.
- Afavorir el procés d’aprenentatge, amb una integració de les intel·ligències múltiples i els sistemes d’aprenentatge preferents (Visual, Audititu i Kinestèsic) –> En base al rang de recursos multimèdia que poden generar i fer servir.
- Crear un dossier personal per part de cada alumne/a que li permeti fer un recull de tot el que ha anat aprenent, de la progressió mateixa del seu propi aprenentatge i d’evidències per a una autoavaluació del procés.
- Facilitar el procés d’avaluació de les competències tècniques relatives a l’ensenyament (com al meu cas) dels Cicles Formatius, al temps que s’amplia el rang d’integració i interrelació d’altres competències necessàries no només des del punt de vista formatiu sinó com a preparació per a la vida laboral.
- Gestionar de manera adient els recursos personals quant a les eines tecnològiques tenint en compte la importància de la nostra ‘marca personal’ o identitat digital que deixem com a empremta a les xarxes i a internet.

Font imatge: https://www.educativa.com/wp-content/uploads/2014/03/Herramientas-PLE.png
Al meu cas personal, tinc una avantatge molt important. I és que l’entorn d’aprenentatge es duu a terme en una aula d’informàtica. Des del punt de vista logístic facilita molt la inclusió d’aquestes eines i recursos. Val a dir que el mòdul que imparteixo, i he escollit per a aquest curs, està totalment relacionat i que em facilita l’excusa perfecta per a poder incloure aquesta metodologia al ritme i funcionament de la matèria.
Deixa un comentari