Aprofitant l’experiència que m’està donant el fet de ser professora del cicle de Documentació i Administració sanitàries, voldria aprofundir en un tema que m’interessa especialment entre els tres proposats per a la realització de la tasca.
És la seguretat a internet, ja que crec que a banda de la importància que té el conèixer i implicar-se en el TAC del centre, i tenir en compte les diferents competències digitals de l’alumnat i professorat; ser conscients de la importància de la seguretat a la xarxa em sembla fonamental.
No només ens hauriem de preocupar per les condicions de seguretat respecte a l’ús que es fa de les TAC a nivell escolar sinó d’ensenyar a l’alumnat de la importància d’unes mesures mínimes per tal d’evitar problemes, i mantenir la seva informació fora de l’abast de qualsevol usuari que es creui pel seu camí cibernètic.
En quins aspectes ens hauriem de centrar respecte la seguretat?

Imatge: Pixabay
- Entendre que tenir cura de la privacitat no és sinònim d’estar al marge de les xarxes socials.
- Compartir contingut a les xarxes, ja sigui multimèdia o d’opinió tenint en compte les possibles repercussions a nivell dels usos que es puguin fer a posteriori.
- Conèixer i aplicar les recomanacions que es donen a l’hora de: crear claus i contrasenyes, actualitzar-les, evitar l’ús de dates de naixement, etc.
- Fer ús de programes antivirus i tallafocs, i actualitzar les bases de dades, per tal d’afegir barreres als possibles atacs de virus i l’accés als aparells electrònics, que emmagatzemen gran quantitat de material privat i sensible.
- Tenir consciència de la gran quantitat d’informació amb la que interaccionen, els materials o continguts que es descarreguen d’internet i la innocuïtat d’aquests recursos aparentment gratuïts.
Què és el que han d’evitar per tal de mantenir una relació saludable amb internet?

Imatge: Pixabay
- Familiaritzar-se amb les Configuracions de les xarxes socials, de les aplicacions, programes, buscadors i pàgines webs que fan servir habitualment, els hi permetrà ser gestors de la privacitat i aplicar mesures preventives de seguretat –> La “configuració de fàbrica”, és sovint la menys segura i amb més portes obertes per a atacs i compartir sense voler material privat.
- Navegar sense preocupar-se per la seguretat, al temps que van deixant una empremta a internet fàcilment perseguible –> Aprendre a tenir cura de la seguretat per mitjà d’hàbits com: esborrar l’historial de recerques, evitar desar contrasenyes al aparells electrònics que fan servir (i molt especialment si aquests són d’ús públic i/o compartit), tancar manualment totes les sessions abans d’apagar un aparell electrònic, etc.
- Ser conscients de la nostra “marca personal” –> Passen els anys, els nostres gustos i preferències poden anar canviant i fins i tot, arribar a ser molt diferents als actuals: evitem donar la nostra opinió en temes de sensibilitat per a certs col.lectius i/o temes que són més susceptibles de controvèrsies. El nostre nom i cognoms, tot i estar amagats rere un pseudònim, ens identifiquen com a autors de contingut que no només molt cops no és privat, sinó que ens pot arribar a comprometre en un futur.
Aquests serien els punts més destacables i importants, segons la meva opinió, per a tractar amb l’alumnat per tal de que puguin construir coneixement, generar continguts, compartir i relacionar-se a les xarxes socials amb la seguretat necessària i recomanable.
Imatge resum: Pixabay
Deixa un comentari