Vídeos educatius i participatius, poden ser un element més de l’aula?
L’ús del vídeo com a recurs o material didàctic, no hauria de limitar-se només a ocasions especials i/o puntuals com sortides extraescolars o activitats lúdico-festives. En aquests casos serveix més com a repositori d’unes experiències que no pas com a contingut amb aplicacions pedagògiques.
L’alumnat fa un ús massiu dels dispositius mòbil i molt cops, és realment difícil limitar el seu ús dins del recinte escolar… quan arriben als límits de l’aula és on es pot complicar poder educar en conseqüència.
Al nostre cas representa un element més distorsionador a l’aula. Costa veritables esforços fer complir la normativa del centre respecte l’ús del mòbil. És un element que fa perdre molt de temps, que distreu, que interromp… podríem continuar afegint peròs a l’ús del mòbil. De fet, personalment, penso que m’ha fet perdre molt de temps i esforços des de començament de curs.
Què passaria si mirem de donar-li la volta?
Si tenim en ment i com a objectiu, fer servir el mòbil per a ensenyar podem trobar una finalitat educativa a uns dispositius que per se semblen font inesgotable d’estímuls. És un recurs o eina TIC que permet un accès ràpid i extensiu a recursos i materials penjats a la xarxa. Qualsevol usuari és capaç de poder trobar recursos penjats a l’altre banda del planeta! Només amb aquestes possibilitats s’obren moltes portes creatives a l’ús del vídeo educatiu.
És un suport digital amb el límit de capacitat o de velocitat de l’aparell que fem servir, però no hi ha cap límit creatiu que ens permeti desenvolupar nous recursos.
Podem accedir als materials creats sempre que volguem i que els recursos estiguin disponibles a la xarxa. Fins i tot, els podem fer servir a nivell local sense haver de publicar els continguts.
Hi ha multitud d’aplicacions i programes gratuïts que ens permeten poder editar els vídeos i crear continguts més atractius i dinàmics.
Pot arribar a ser un complement que augmenti la motivació, faciliti l’aprenentatge i assimilació per part de l’alumnat dels continguts treballats a l’aula, ja que en la producció i edició de vídeos, incorporem els tres sistemes de representació: el visual, auditiu i kinestèsic.
En definitiva, les possibilitats de l’ús del mòbil a l’aula amb finalitats educatives són àmplies i necessiten de la reflexió i creativitat per a poder integrar-lo a l’activitat habitual i no deixar-lo només per a aquelles ocasions especials…
Deixa un comentari