Aquest document és una reflexió sobre la metodologia digital emprada en la meva pràctica docent digital en les classes de música. A més a més, afegiré una petita reflexió sobre les possibilitats de formació digitals que tinc al meu abast.

Per començar he de dir que, basant-me en el qüestionari SELFIE for TEACHERS amb data de finalització 17 d’octubre de 2022, la competència que cal treballar per assolir totalment el nivell A2 és la 1.9. Pensament computacional. Treball amb conceptes i processos de pensament computacional com a part de la competència digital del professorat.

Després de detectar quina és la competència que cal millorar, he fet una recerca entre els seminaris web sobre Pensament computacional i he triat el següent:

Aquest seminari tracta sobre el Pensament Computacional Desendollat que es basa a resoldre problemes complexos, tant els relacionats amb problemes informàtics com els relacionats amb altres disciplines i sectors. Amb l’aplicació d’aquest pensament l’alumnat ha de desenvolupar l’habilitat del pensament crític, l’habilitat del raonament lògic i l’habilitat creativa per resoldre un problema.

El pensament computacional té quatre passos principals:
1. Descomposició del problema en tasques més petites i més fàcils de resoldre.
2. Reconèixer patrons. Trobar patrons de semblances i diferències en aquestes tasques més petites.
3. Abstracció o simplificació del problema. Identificar allò que és més important.
4. Dissenyar algoritmes. Provar i dur a terme les possibles solucions.
Com diu Oriol Codina en el Seminari web al qual ens remetem El Pensament Computacional és a tot arreu!

Aquest seminari web m’ha aportat la confiança per anomenar aquelles activitats que faig servir a l’aula utilitzant la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Problemes com a Pensament Computacional, ja que realment és molt similar.

En la matèria de música fem servir l’anàlisi com a mètode de descomposició d’una obra musical en frases i motius musicals principals que ens serviran com a patrons musicals per veure els elements semblants i diferents que el compositor ha fet servir.

Aquests elements ens serviran per extraure aquells elements musicals que són més característiques d’un estil musical. Per fer aquest treball dissenyem uns punts a seguir o metodologia personal per aconseguir trobar fàcilment els elements estructurals característics de les obres més importants d’un estil musical concret. Aquest mètode personal l’emprem a l’aula cada vegada que sentim o interpretem una cançó o obra musical.

A l’aula de música utilitzem el Pensament Computacional dia rere dia i aquest ens du a una pregunta que de vegades no podem respondre: Per què el compositor/a ha fet servir aquest element que fa que la seva música sigui tan característica i personal? I sempre responem amb les paraules creativitat personal.

Mariola Moliner