Per començar faré una reflexió sobre la meva experiència amb les competències digitals del professorat o Competència Digital Docent.
Aquesta tracta d’incloure la capacitat d’aplicar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les TAC (Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement) en situacions reals de la seva praxis professional.
La meva experiència en la docència a secundària, durant uns 6 anys, em fa pensar que en la majoria de centres on he treballat només un 25% del professorat està preparat per poder assolir aquesta competència i poder facilitar l’aprenentatge dels alumnes i l’adquisició de la competència digital de l’alumnat.
M’he trobat amb una gran majoria de l’alumnat que: no té nocions de mecanografia per poder fer el seu treball més ràpid, no sap com fer una bona cerca en qualsevol cercador digital, no saben utilitzar el programari per a l’edició d’un text, no saben on i com organitzar les seves tasques i apunts digitalment.
I, jo penso, no hauríem de començar a treballar l’organització digital? Per a mi, ser endreçat és una eina que et farà tindre un control de tot aquell material que has utilitzat i creat. Aquest punt es dóna per assolit i, realment, allò que tenen assolit és la utilització dels jocs virtuals i les eines digitals que s’utilitzen per poder millorar en els jocs.
Cada dia he de vigilar que els meus alumnes utilitzen l’ordinador com a eina de treball i no per a jugar. Molts d’ells mentre es fa una explicació no escolten, estan utilitzant l’ordinador per a jugar, mirar missatges i altres. Sóc una professora que utilitza una eina digital o una policia digital?
Però també em trobo amb companys que tenen poques nocions d’informàtica i que haurien de fer un gran esforç per poder assolir tots els punts de les competències digitals del professorat i, per desgràcia, no ho faran.
Tot açò fa que a les meves classes de música, on l’era digital ha fet que la docència en la música pugui ser més gratificant, emocionant i inclusiva, hem d’utilitzar l’ordinador i qualsevol eina digital amb molta mesura, ja que realment pocs alumnes utilitzen les eines digitats com a ferramenta de treball i hem d’ajudar-los per que siguin conscients d’alló, tan bo com dolent, que ens aporta la utilització de les eines digitals.
Deixa un comentari