Des de sempre les persones hem après de diferents maneres, i tots tenim unes habilitats més desenvolupades que d’altres. El nostre entorn afecta el nostre aprenentatge. Ara bé, des de fa uns anys Internet ha capgirat part del nostre “món”. Ara estem gairebé sempre connectats i això fa que ens relacionem i adquirim nous coneixements de manera diferent de com ho fèiem fa uns anys enrere.

I si Internet ha modificat la manera de relacionar-nos i d’aprendre, també ha introduït una nova manera de donar-nos a conèixer, de “presentar-nos” (encara que sovint no en som prou conscients). Ara també tenim la nostra identitat digital. Fent l’experiment de buscar el meu nom a la xarxa, he trobat diferents entrades que no m’esperava. Massa sovint no som prou conscients de l’empremta que deixem a la xarxa.

Després de llegir l’apartat sobre el “Dossier personal d’aprenentatge” sóc conscient que em falta molt camí per poder ajudar als meus alumnes a crear el seu propi portafoli digital. Des de fa uns 5 anys que vaig crear un lloc web on hi tinc un munt de material, a l’abast dels alumnes i de tothom que estigui interessat en les Ciències Socials. Per mi, és un contenidor on tinc molts recursos audiovisuals per reforçar les meves classes i també és un lloc on els meus alumnes troben les activitats que han de desenvolupar. L’enllaç del meu lloc web és aquest: https://sites.google.com/a/xtec.cat/slaicos/

Ara bé, com he dit anteriorment, considero que estic a les beceroles del món digital.

Considero que seria molt positiu que tot l’alumnat tingués el seu propi portafoli digital. Per aconseguir-ho, segons la meva opinió, cal que els diferents centres educatius prenguin la decisió de fer-ho realitat. Des de la meva desconeixença, crec que s’hauria de dedicar una hora setmanal a aquest tipus d’aprenentatge. Si els alumnes creen un portafoli digital a l’hora d’Informàtica, la resta de professorat ho ha de saber i s’ha de comprometre a treballar en aquesta línia. Si anem per separat només aconseguirem marejar, avorrir i cansar a l’alumnat.

El meu granet de sorra es limita a ensenyar als alumnes a organitzar el seu correu electrònic i per extensió el Drive que tenen associat. La majoria d’alumnes van acumulant missatges de diferents tipus (de les diferents matèries, d’amistats…), i es troben que quan busquen un missatge no el troben. Els ensenyo a crear diferents etiquetes i carpetes per tenir el correu organitzat.

En conclusió, considero que la majoria de docents ens falta molt de coneixement en aquesta nova realitat que tenim tots a l’abast. Personalment, amb cursos com aquest, considero que vaig millorant pas a pas. Sempre sent conscient que l’aprenentatge no acaba mai, cal intentar sempre estar al dia de l’àmbit de la meva matèria i també de la nova realitat: esdevenir competent digitalment, parlant.