L’ús de les tecnologies ha passat de ser un recurs complementari a formar part de les competències que tot els alumnes han d’assolir quan acaben la secundària.
A Catalunya, el sistema educatiu va ser molt pioner, va connectar-se a Internet i a oferir correus electrònics a professors molt aviat.
Els anys vuitanta: Programa D’Informàtica Educativa, PIE
1988: Projecte Argo, desplegament d’equipaments i sistemes de comunicació.
1995: Xarxa telemàtica d’Educació de Catalunya, XTEC a la xarxa universitària RedIRIS i l’Anella Científica Catalana, que suposa la seva connexió a la xarxa Internet .
Els serveis digitals, integrats a la XTEC es van anar ampliant:
2001, portals edu365.cat
2003, clic.xtec.cat, activitats interactives creades per docents.
2007, www.edu3.cat, biblioteca de recursos d’àudio i vídeo.
blogs.xtec.cat, blogs de temàtica educativa creats per docents i alumnes.
2008: linkat.xtec.cat, distribució educativa basada en programari lliure.
agora.xtec.cat, entorns virtuals d’aprenentatge Moodle i plataformes web de centre Nodes.
2009: merli.xtec.cat, directors de recursos educatius.
2008-2011: Projecte educat 1×1, renovació TIC dels centres de secundària.
La ONU, planteja garantir una educació de qualitat inclusiva i equitativa, que promourà les oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per tothom.
La UNESCO , planteja objectius de definir la competència digital dels docents i publica el Marc de Competències per als docents en les TIC (2018).
Per assolir la transformació digital de l’educació , el Departament d’Educació, ha fet el Pla d’Educació digital de Catalunya 2020-2023.
Aquest Pla d’Educació digital va adreçat a 100.000 docents, 800.000 alumnes i 3.300 centres. Pretén millorar la competència digital de l’alumnat, del professorat i dels centres educatius, en el marc de la transformació educativa.
L’objectiu és cercar que tots els alumnes puguin tenir la competència digital , aconseguint una bona integració de l’alumnat i que, aquests alumnes facin un bon ús crític i segur de les tecnologies. I poder aconseguir un èxit escolar en els seu aprenentatge. Per poder portar aconseguir-ho, caldrà que els professors estiguin ben formats en aquestes competències digitals, que tinguin una continuada formació i també que disposin amb facilitat dels recursos tecnològics.
En el sistema educatiu hi ha tres eixos d’estratègia digital que seran fonamentals en el projecte educatiu:
. La competència digital de l’alumnat: Els alumnes hauran de ser digitalment competents en acabar al secundària obligatòria. Regularan el seu aprenentatge, més crític i més autònom.
.La competència digital del professorat: augmentar l’índex del professorat que acrediti la competència digital , entesa com a competència clau. Podran crear xarxa per compartir experiències.
.La competència digital dels centres educatius: fer una xarxa de país amb centres digitalment competents. Els centres amb reptes de lideratge, en el replantejament de models organitzatius, i en la implementació de l’Estratègia Digital. (Peces fonamentals seran el coordinador digital i la comissió d’Estratègia Digital).
El Pla té aquests tres eixos definits i consta de tretze objectius, vint-i-cinc línies d’actuació i cinquanta-vuit actuacions.
Ara el que toca és el seu desenvolupament i no dubtem que serà un repte tant per l’alumnat com per el professorat. Tots hem de sortir de la nostra zona de confort, hem de canviar la metodologia emprada fins fa molt poc i els alumnes han d’ aprendre a fer servir l’ ús de les tecnologies no només per oci, sinó com una eina d’aprenentatge dins del sistema educatiu i que li serveixi pel seu desenvolupament personal en el futur.
Deixa un comentari