Les noves tecnologies són  a tot arreu. El món canvia amb rapidesa, la informació es transmet encara més ràpid i l’educació intenta no quedar-se enrere, tot i que encara no ha estat demostrat que l’educació realitzada amb noves tecnologies sigui més eficaç o eficient que els contextes més tradicionals d’aprenentatge a l’aula.  Un informe sobre tecnologies digitals de Nesta en el Regne Unit assenyala: “El que està clar és que cap tecnologia té cap impacte en l’aprenentatge per dret propi; més aviat, el seu impacte depèn de la forma en què s’utilitza “(2012: 9).
De totes maneres, la majoria dels educadors creuen que la tecnologia té un impacte positiu en el procés educatiu i reconeixen la importància de desenvolupar aquestes habilitats tecnològiques en els estudiants.

L’impacte que la tecnologia ha tingut a les escoles d’avui ha estat bastant significatiu.  Com els professors ensenyen i els estudiants aprenen ha canviat considerablement. Els professors aprenen a ensenyar amb tecnologies emergents (tauletes, iPads, Smart Boards, càmeres digitals, ordinadors), mentre que els estudiants utilitzen tecnologia avançada per donar forma al seu aprenentatge. En adoptar i integrar la tecnologia a l’aula, estem configurant els nostres alumnes per tenir una vida d’èxit fora de l’escola.

La tecnologia a l’aula fa que l’aprenentatge sigui més divertit. Els estudiants prefereixen la tecnologia perquè creuen que fa que l’aprenentatge sigui més interessant i divertit. Els temes que els estudiants consideren desafiadors o avorrits poden esdevenir més interessants amb les lliçons virtuals, a través d’un vídeo o quan s’utilitza una tauleta.

Les escoles han de ser conscients d’aquest fet i utilitzar els recursos d’aprenentatge basats en la tecnologia de forma segura i responsable, per millorar l’aprenentatge dels estudiants.  Els professors podem fer ús de la tecnologia prenent-nos el temps necessari per conèixer cada element de la tecnologia que incorporem a l’aula, considerant acuradament com fer-ho i per què es poden utilitzar.

La tecnologia pot tenir un impacte profund en l’aprenentatge dels nostres estudiants però sense oblidar que els processos d’aprenentatge tradicionals també són essencials.

Eines tecnològiques que podem utilitzar a classe:
– Dispositius digitals, com ordinadors portàtils o ordinadors de sobretaula, per a ús diari.
– Un calendari de classe digital: amb dates de venciment, activitats i altres esdeveniments.
– Una eina d’anotació, per prendre notes.
– Pàgina d’inici de classe d’Internet – per a enllaçar llocs web, widgets i altres eines digitals utilitzades per aprendre.
– Un dispositiu de back-channel – per avaluar l’aprenentatge de l’estudiant mentre està passant (amb eines com Socrative o Google Apps).
– Un lloc web o un blog de classe: per compartir activitats de classe amb els pares i altres grups d’interès.
– Carteres digitals d’estudiants: per a la cura i el recull del treball dels estudiants per a la seva visualització i compartició.
– E-mail de l’estudiant o algun mètode de comunicació ràpida amb els estudiants fora de l’horari lectiu ( missatges, Twitter o un fòrum dedicat).
– Eina de vocabulari – perquè els estudiants puguin descodificar ràpidament paraules que no entenen en la seva lectura.
– social media, col·laboració virtual, bases de dades…