En aquest article vull deixar les meves reflexions sobre quin ha estat l’impacte que aquest curs ha tingut en mi per avançar en la meva adquisició de la competència digital docent.

Actualment la tecnologia va a una gran velocitat. Una tauleta de sis anys ja és una antigalla. Un ordinador de deu anys és un trasto i un mestre que no recicla i amplia els seus coneixements tecnològics està antiquat. Tot evoluciona molt ràpidament i  cada dia apareixen noves aplicacions. No tot això es pot aplicar en educació, és clar, però si podem usar-ne una part. Començant pels ordinadors, tauletes o mòbils i acabant amb les últimes aplicacions del dia , tot influeix en la nostra societat, els nostres alumnes i, per tant, en els mestres i la manera com ensenyen. No està demostrat que tot això millori l’aprenentatge però està clar que millora les ganes de l’alumnat per participar i aprendre, per tant, és bo que els docents intentem estar al dia en les noves tecnologies.

Durant aquest curs he vist maneres d’aplicar les noves tecnologies en àrees on pensava que no era possible, com per exemple, en l’hort. L’hort escolar, al ser un espai petit, no ha evolucionat massa tecnologicament. No podem utilitzar tractors ni altre maquinària. Seguim utilitzant les mateixes aixades, fangues i pales que els nostres avantpassats, però he vist que també podem introduir les noves tecnologies en aquest espai que semblava tan antiquat.  Es poden planificar activitats amb mòbils, càmeres, ordinadors, utilitzar apps… i portar part dels coneixements que necessitem per treballar a l’hort o que hi aprenem, a l’aula d’informàtica, al mòbil de l’alumnat … Desafortunadament, també veig que aplicar tot això implica un temps del que ara mateix no disposo: pensar activitats, cercar el material necessari (que no sempre tenim a l’escola o no sempre funciona correctament), buscar les aplicacions, aprendre el seu funcionament, preparar-ho tot, dur-ho a terme jo mateixa per a comprovar que es pot realitzar i finalment portar-ho a l’aula, significa un temps immens del que no disposo, doncs tinc molta altra feina a realitzar. Crec que els docents necessitem certa ajuda per a poder aplicar aquests coneixements tecnològics. Però com que voler és poder, començaré per petites activitats  que relacionin l’alumnat, la tecnologia i l’hort i no necessitin tant de temps de preparació i, a partir d’aqui, intentaré avançar i crear-ne de noves i millors.

El dossier professional és un dossier que recull documents que descriuen i il·lustren l’itinerari de la persona que el genera. El podem utilitzar per a fer reflexionar a l’alumnat, per avaluar… si cada alumne tingués accès a un ordinador seria una eina molt útil tant pel docent com per a l’aprenent, però en el meu cas concret, aconseguir que cada alumne accedeixi a un ordinador no és fàcil. Realitzar un dossier amb el meu alumnat implicaria, un altre cop, un temps del que no disposem (ni ells ni jo). Crec que pot resultar molt més fàcil d’utilitzar a secundària que a primària. De totes maneres, començaré per crear el meu propi dossier professional on anar guardant les meves experiències i les activitats que generi per a tenir-ho tot més a mà i poder, amb el temps, anar implicant altres docents i a l’alumnat en aquesta potent eina d’aprenentatge i avaluació.

 

En general, el curs ha estat interessant i m’ha permès obrir la meva ment a noves experiències educatives. El tutor ha estat darrera meu ajudant-me i animant-me (m’ha costat una mica ser puntual en l’entrega de les feines).