Estratègies utilitzades per a conèixer els sabers de l’alumnat prèvia a la exposició de continguts per part del docent.

Qüestionari de coneixements previs sobre electricitat bàsica: A l’inici del curs o abans de començar una unitat sobre sistemes elèctrics d’automòbil, la meva estratègia seria utilitzar un qüestionari amb preguntes concretes sobre temes com conceptes d’intensitat, tensió, potència, energia, capacitat, consums, caigudea de tensió, etc. Algunes de les preguntes podrien ser:

 

  • “Què és la tensió? Quina diferència hi ha amb la intensitat?”
  • “Com es fa el càlcul de la caiguda de tensió en una resistència? i si aquesta es troba en sèrie amb una altre?”
  • “Quin abast tindrè en el meu cotxe elèctric si la capacitat de la bateria és de 1000Ah, i el consum és de 2Ah per cada km?”

 

Qüestionari de coneixements previs sobre circuits elèctrics bàsics del vehicle: Un cop acabat aquest repàs, empro un qüestionari amb preguntes concretes sobre temes com circuits en sèrie i paral·lel, components bàsics (resistències, fusibles, etc.) i la funció dels sistemes elèctrics en un vehicle (il·luminació, arrencada, etc.). Algunes de les preguntes podrien ser:

  • “Quines funcions té una bateria en un cotxe?”
  • “Com es fa el càlcul de la resistència d’un circuit en sèrie?”
  • “Quin component s’encarrega de la protecció de circuits en un cotxe?”

Pluja d’idees sobre sistemes elèctrics d’un vehicle: Com a part de la meva metodologia, començo la segona o tercera sessió amb una activitat de pluja d’idees on l’alumnat pot compartir el que saben sobre els sistemes elèctrics d’un automòbil. Això m’ajuda a identificar coneixements previs, així com a generar interès per la matèria.

La conversa podria incloure preguntes com: “Quins components del sistema elèctric d’un cotxe coneixes?” o “Quines experiències prèvies has tingut amb components o avaries elèctriques treballant amb vehicles?”

Proves pràctiques inicials: A més de les activitats teòriques, organitzo proves pràctiques senzilles de connexió de circuits bàsics i mesura de magnituds elèctriques. Això em permet veure de manera directa el nivell d’habilitat pràctica de l’alumnat en la manipulació de components com ara, interruptors, llums, bateries i fusibles, que són fonamentals per treballar amb l’electricitat de l’automòbil.

Entrevistes informals o preguntes individuals: Em sembla important tenir converses informals amb l’alumnat, per tal de conèixer més sobre la seva experiència anterior, ja sigui amb vehicles o amb electricitat. Això em permet veure les fortaleses i dèbilitats de l’alumnat de manera més individualitzada.

 

 

 

Com a estratègia per recollir els coneixements previs dels alumnes en càrrega i arrencada de l’automòbil, faria el següent:

1. Títol del fòrum: “Què sabem sobre els sistemes elèctrics d’un automòbil?”
Clar i directe, ajudant l’alumnat a entendre immediatament què se’ls demana, compartir els seus coneixements sobre els sistemes elèctrics d’un vehicle.

2. Descripció del fòrum: L’objectiu del fòrum és exposar els coneixements previs de l’alumnat sobre els sistemes elèctrics d’un automòbil, creant un espai on puguin compartir el que saben sobre els circuits elèctrics, els components i les seves experiències. La descripció seria algo com: “Aquest fòrum està destinat a conèixer els teus coneixements previs sobre els sistemes elèctrics en els vehicles. Comparteix el que saps sobre els circuits elèctrics d’un cotxe, els components que en formen part i qualsevol experiència que hagis tingut amb el manteniment o la reparació de vehicles.”

3. Preguntes orientadores:

“Quins components del sistema elèctric d’un automòbil coneixes?”

“Com s’analitza un circuit elèctric d’un vehicle? Quins instruments utilitzaries?”

“Has treballat alguna vegada amb la bateria d’un cotxe? Explica’ns l’experiència.”

“Quina funció tenen els fusibles en els sistemes elèctrics d’un vehicle?”

“Quins sistemes elèctrics creus que són imprescindibles perquè un cotxe funcioni correctament?”

4. Individualitzar les respostes: Configurar el fòrum perquè l’alumnat publiqui la seva resposta inicial de manera individual, sense poder veure les aportacions dels altres fins després de publicar la seva pròpia. Així garantiria que els alumnes reflexionessin sobre els seus coneixements abans de veure les respostes dels altres, evitant que la seva opinió es veiés influenciada.

5. Fomentar la interacció entre alumnat: Animant-los a llegir i comentar les aportacions dels altres. La interacció entre ells ajuda a consolidar els coneixements i a resoldre dubtes de manera col·laborativa.

6. Feedback personalitzat:  Donant valoracions individualitzades sobre les seves respostes, corregint errors i destacant els coneixements ben aplicats. Això també em permetria veure ràpidament on podrien tenir més dificultats i així poder adaptar les meves classes d’acord amb les necessitats del grup.

Resum final i reflexió: Després de finalitzar el fòrum, faria un resum general de les aportacions, destacant els aspectes clau que s’han comentat i indicant les àrees on els alumnes necessiten més reforç. Això em permetria dissenyar les activitats següents tenint en compte les dificultats comunes.